2014-03-09, 16:28
Medlem
Hej alla!
Jag ska på en gruppintervju i Burger King om cirka två veckor.
Börjar bli lite nervös haha, jag vill förbereda mig så bra som möjligt inför detta.
Det stod att jag kommer få träffa alla i arbetsledarteamet, samt resturangchef och Diftchef.
Själva intervjun kommer att hålla ungefär 2,5 h.
Så jag undrar om någon har varit med om detta, som kan dela med sig lite tips, om vad dem kommer att ställa för frågor och hur det kommer att gå till osv.

Skulle vara jätte snällt om ni kunde dela med er lite erfarenhet
Citera
2014-03-09, 16:34
Medlem
nee men va på gruppintervju för många år sedan.. dock annat företag. Men ta inet för stor plats å babbla inte på allt för mycket! Lyssna tror ja e viktigt då du ska bemöta kunders beställningar.. eller va fan vat jag, fick inte jobbet ja sökte då haha :P
Citera
2014-03-09, 16:35
Bannlyst
Det brukar vara så att dom först skryter om hur bra deras verksamhet går m.m, och sen så brukar varje enskild person få presentera sig. Jag skulle kunna tro att något grupparbete kommer att ske när det kommer till denna gruppintervju, och då brukar man få sitta 3-4 pers i en grupp för att diskutera vad "service" innebär
Citera
2014-03-09, 16:43
Medlem
ManJuices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ricin
Det brukar vara så att dom först skryter om hur bra deras verksamhet går m.m, och sen så brukar varje enskild person få presentera sig. Jag skulle kunna tro att något grupparbete kommer att ske när det kommer till denna gruppintervju, och då brukar man få sitta 3-4 pers i en grupp för att diskutera vad "service" innebär
Gillar att de försöker få en tjänst som annars har så dåligt rykte och låg status som något "viktigt" och "avancerad".

Att ta emot beställningar kan man lära en schimpans att göra, då är jag helt seriös. En apa kanske bara kräver 3-4 bananer i timmen, cirka 10 kr alltså istället för 120kr.
Citera
2014-03-09, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ricin

Japp precis så går de till var på de i fredags dock inte samma företag eller land
Citera
2014-03-09, 16:57
Medlem
Kluffs avatar
Jag var på en gruppintervju på IKEA för något år sedan, och det var hur störande som helst. Man ska sitta där och försöka visa att man är bättre än alla andra som också söker jobbet. Var beredd på att det kommer vara många som smörar och beskriver varför företaget i fråga är så fantastiskt bra.

Frågorna var ungefär "Vad är service för dig?", "Vad vill du uppnå på en arbetsplats?" och sådana saker, så försök flika in saker om Burger King i svaren!
Citera
2014-03-09, 18:18
Medlem
Veniconess avatar
Dessa skumma gruppintervjuer förekom aldrig när jag var ung. Måste vara den eskalerande arbetslösheten som gör att man numera håller intervjuer i grupp.

Hur går det förresten till när de meddelar vilka på gruppintervjun som inte får jobbet? Basunerar de ut det offentligt inför alla närvarande eller visas de som inte anses hålla måttet litet barmhärtighet och blir tagna lite avsides för avrättning? Någon som vet?
Citera
2014-03-09, 19:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Venicones
Dessa skumma gruppintervjuer förekom aldrig när jag var ung. Måste vara den eskalerande arbetslösheten som gör att man numera håller intervjuer i grupp.

Hur går det förresten till när de meddelar vilka på gruppintervjun som inte får jobbet? Basunerar de ut det offentligt inför alla närvarande eller visas de som inte anses hålla måttet litet barmhärtighet och blir tagna lite avsides för avrättning? Någon som vet?
Fullt möjligt att det är så, och jag personligen förstår inte vitsen med dessa gruppintervjuer. Jag har varit på ett tiotal, och alla ser nästan likadana ut. Är man ingen person som inte kan fjäska så är det ingen idé att gå på gruppintervjuer, för man blir golvad direkt!

I många fall så kan man nästan veta svaret själv när gruppintervjun är klar. Majoriteten som sitter där har säkert mer meriter på listan än vad man själv har, och då sitter man där och känner sig ganska liten när alla har sagt sitt. Företagen meddelar alltid genom mail om man inte har gått vidare.
Citera
2019-04-01, 23:21
Medlem
Gruppintervjuer är för mig något negativt.. har själv varit på två stycken och när jag fick höra att det var just gruppintervjuer istället för vanlig enskild intervju tappade båda dessa företag mot respekt från min sida... man söker ett jobb och kommer dit på ett seriöst sätt och ska presentera sig själv men man hamnar i nåt jävla hemskt jippo där stressnivån är så hög att deltagarna knappt in prata utan att rösten spricker av nervositet... jag är inte imponerad av upplägget alls... detta gör företag som ska spara pengar och tid och inte investerar ordentligt i rätt personal.
Citera
2020-02-27, 21:59
Medlem
Mittpunkts avatar
Jag ska på min första gruppintervju nu (är anställd som gruppchef för ett stort företa inom livsmedel & lager). Nio personer kommer vi att vara. Har inte varit på en gruppintervju på tolv år.

Är gruppintervjuer vanliga idag? Handlar det om tidsbrist för företaget eller vill man se vem/vilka som tar plats? Varför kör man gruppintervjuer?

Där jag är gruppchef har vi aldrig haft gruppintervjuer. Vi motsätter oss detta. När vi ska anställa och får in CV så sållar vi direkt och sedan träffar jag och en annan gruppchef tio personer under två veckor och sedan anställer vi en person av dessa tio.
Citera
2020-02-27, 22:40
Medlem
Warmanes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flappybird
Själva intervjun kommer att hålla ungefär 2,5 h.
På riktigt? Jag hade en intervju på 90 minuter en gång som jag tyckte var sjukt lång. Aldrig haft gruppintervju dock.

edit: såg inte att detta var en gammal tråd som blivit bumpad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in