2016-03-08, 20:44
Medlem
man tjänar inte så bra jobbar på plattform i Nordsjön själv har nu tagit nosk cert men när jag började hade jag ingen utbildning bara erfarenhet
Citera
2018-08-18, 22:46
Medlem
SveaBaners avatar
Någon vet om det är någon praktisk gymnasial utbildning som är attraktiv för arbetsgivarna?
Läste att de söker ofta elektriker och rörmokare.
Jag gick bygg och undrar om någon vet om det går lika väl det?
Citera
2018-08-19, 10:24
Medlem
Jag har jobbat nästan 10år inom oljebranschen både i Norge o andra länder och som det skrivits så är ju rotationen 2/4 i Norge på Nordsjön vanligast, men eftersom jag har anställning hos ett uthyrningsföretag så måste man tänka på att du bara får lön för arbetstiden så att även om du har ca 350nkr /timme så ska ju pengarna räcka 6 veckor . Jobbar som elektriker/automatiker så det går ju att även jobba på ledigheten så då tjänar man bra.
Men det bästa är o komma på utlandsuppdragen då jobbar man 4 veckor o ledig 4 veckor med en årslön på ca 1 mille.
Och som elektriker är det relativt enkelt o få jobb hos uthyrningsföretag o komma ut på Nordsjön om man har relevant erfarenhet, att få jobb hos oljesällskapen är i stort sett omöjligt.
Citera
2019-05-14, 00:43
Medlem
Uppenbarligen då går det många myter om offshore-jobb i Norge...

Har själv jobbat på massor av norska plattformar i över 20 år och trivs som fisken... 2 veckor på jobb och 4 veckor ledigt är svårt att hitta nåt som slår de hemma, och med samma lön... Sista turen (2v jobb) nu så gjorde jag ca 50K/veckan fast jag bara var BES-vakt och höll koll på svetsningen av jacket-rigg på Johan Sverdrup LQ. Har varit på den installationen 3 gånger sen nyår, och en tur på Oseberg Feltsenter, och reser ut på Sverdrup igen på tisdag för 14 arbetsdagar och sen hem för 4 veckor ledigt igen.
Citera
2019-05-14, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus

Har själv jobbat på massor av norska plattformar i över 20 år och trivs som fisken... 2 veckor på jobb och 4 veckor ledigt är svårt att hitta nåt som slår de hemma, och med samma lön... Sista turen (2v jobb) nu så gjorde jag ca 50K/veckan fast jag bara var BES-vakt och höll koll på svetsningen av jacket-rigg på Johan Sverdrup LQ. Har varit på den installationen 3 gånger sen nyår, och en tur på Oseberg Feltsenter, och reser ut på Sverdrup igen på tisdag för 14 arbetsdagar och sen hem för 4 veckor ledigt igen.

Låter ju helt fantastiskt bra. BES-vakt; är det någon sorts brandvakt? Vad har du för utbildning och hur tar man sig dit du är idag?
Citera
2019-05-14, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av braceagainstD
Låter ju helt fantastiskt bra. BES-vakt; är det någon sorts brandvakt? Vad har du för utbildning och hur tar man sig dit du är idag?

BES står för Brann, Entring, Sikkring och är påkrävt att ha vid många jobb på plattformar etc.

Det är samma krav som alltid, grundläggande säkerhetskurs GSK, och ofta kräver man även andra fagbrev etc.

Jag är bara BES-vakt ibland, jobbar vanligen som industrirörläggare, mekaniker, skyddsombud, förman, installationsledare etc. Har över 20 år i branschen så jag har gjort en massa olika saker och varit runt på massor av olika plattformar.
Citera
2019-05-14, 12:17
Medlem
Soda--Pops avatar
Citat:
Har över 20 år i branschen så jag har gjort en massa olika saker och varit runt på massor av olika plattformar.
Just där är anledningen till den imponerande lönen, ett gediget CV som få andra har och kontakter överallt.

Kan tänka mig att färskingars lön inte blir mer än lokala busschaufförens.
Citera
2019-05-15, 11:19
Medlem
Finns det några ingenjörsjobb där man jobbar liknade 2/4?
Citera
2019-08-07, 18:25
Medlem
Tjena, jobbar som röris i sverige och är sugen på att testa lyckan i norge. någon som har tips på företag att söka sig till efter man gjort gsk kursen?
Citera
2019-08-07, 22:44
Medlem
Citat:

50k/vecka? Brekkskift, övertid eller vad var det för speciellt som drog upp lönen såpass?

Citat:
Ursprungligen postat av Soda--Pop
Just där är anledningen till den imponerande lönen, ett gediget CV som få andra har och kontakter överallt.

Kan tänka mig att färskingars lön inte blir mer än lokala busschaufförens.

Norrmännen utgår väldigt ofta efter ”samma lika för alla”, inte alla som i Sverige där Nilsson tjänar 190kr/h och Svensson 205kr/h bara för han har 8 år mer erfarenhet.

Så nej, färskingar har ofta samma lön som gamla rävar. Om man inte utgår ifrån små differenser som fagtillägg etc..
Så han tjänar nog inte bättre än en som jobbat i 4 år på Nordsjön trots 16 år mer i bagaget.

Citat:
Ursprungligen postat av syltkungen
Tjena, jobbar som röris i sverige och är sugen på att testa lyckan i norge. någon som har tips på företag att söka sig till efter man gjort gsk kursen?
Du bör med största sannorlikhet även gå en kurs för att bli industrirörläggare.
Citera
2019-08-08, 08:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thesupreme
50k/vecka? Brekkskift, övertid eller vad var det för speciellt som drog upp lönen såpass?

Norrmännen utgår väldigt ofta efter ”samma lika för alla”, inte alla som i Sverige där Nilsson tjänar 190kr/h och Svensson 205kr/h bara för han har 8 år mer erfarenhet.

Så nej, färskingar har ofta samma lön som gamla rävar. Om man inte utgår ifrån små differenser som fagtillägg etc..
Så han tjänar nog inte bättre än en som jobbat i 4 år på Nordsjön trots 16 år mer i bagaget.

Du bör med största sannorlikhet även gå en kurs för att bli industrirörläggare.

Vill minnas att den turen hade några helligdager (påske) så det blev lite extra den löningen ja.

Kan upplysa om att en helt vanlig färsk operatör/processtekniker på Equinor (Statoils nya namn) har 400 NOK/tim i grundlön, vilket blir ca 525 NOK/timmen med alla tillägg. På det kommer sen ev övertid etc. Det blir en hyfsad slant brutta på 14 dagar.

Ja, vi har likebehandlingsprinsippen i Norge, så man ska ha samma lön som alla andra på samma företag på samma befattning, med några små skillnader.

Betydligt svårare att komma in på offshore-jobb på senare år, räcker sällan eller aldrig med enbart GSK i bagaget utan de vill ha fler dokumenterade utbildningar och även ha dokumenterad erfarenhet av att ha jobbat på ”varm plattform” etc. De vill helst inte välja gröngölingar/ferskingar oavsett hur mycket utbildning de har.
Citera
2019-08-08, 12:17
Medlem
Citat:
Vill minnas att den turen hade några helligdager (påske) så det blev lite extra den löningen ja.

Kan upplysa om att en helt vanlig färsk operatör/processtekniker på Equinor (Statoils nya namn) har 400 NOK/tim i grundlön, vilket blir ca 525 NOK/timmen med alla tillägg. På det kommer sen ev övertid etc. Det blir en hyfsad slant brutta på 14 dagar.

Ja, vi har likebehandlingsprinsippen i Norge, så man ska ha samma lön som alla andra på samma företag på samma befattning, med några små skillnader.

Betydligt svårare att komma in på offshore-jobb på senare år, räcker sällan eller aldrig med enbart GSK i bagaget utan de vill ha fler dokumenterade utbildningar och även ha dokumenterad erfarenhet av att ha jobbat på ”varm plattform” etc. De vill helst inte välja gröngölingar/ferskingar oavsett hur mycket utbildning de har.

Vet inte om hela svaret är riktat åt mig, vet hur det funkar.

Tyckte bara lönen hög då du skrev att du stod bes-vakt och är normalt instrumentare. Då ligger ju lön omkring 340-350kr. Instrument går väl under samma avtal som EIT?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in