2014-03-09, 21:55
Medlem
Rickuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoggen68
Dessa naiva inlägg om oljeriggsarbete börjar gå mej på nerverna,det är inte bara att " börja jobba på oljeplattform", vad ska du jobba med?, behärskar du det yrke som efterfrågas,har du rätt utbildningar,har man inget jobb hemma i sverige och ingen erfarenhet så är chansen liten att man blir mottagen med öppna armar i den branschen som är högteknologisk och välbetald,det är inte bara att stå och vrida på en stor kran ,här gäller spetskompetens.

Ps. Överbevisa mej gärna ds.
Lustigt att du nämner det.

Det är exakt den bilden jag alltid haft av oljeriggar. Alltså att det finns "simpla tjänster" där man bara står och vrider på en kran, kladdar runt med lite olja som läckt ut på golvet och dricker kaffe.
Citera
2014-03-14, 07:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rickuz
Vad jobbar du med?

Jag är extremt intresserad av att få ett jobb där man jobbar 2 veckor och får 3 - 4 veckor ledighet. Eftersom att jag gillar att resa (på min fritid) så skulle ett sådant jobb passa mig perfekt! Jag skulle verkligen inte bli rastlös av att vara ledig 4 veckor åt gången.

Tvärtom blir jag deprimerad av jobb där man jobbar 5 dagar och är ledig två. Man hinner ju aldrig göra något med sin fritid.

Jobbar på ett ganska stort företag på underhållssidan. Felsöker, letar upp fel innan det sker haveri typ. Ser till att rätt gubbe är på rätt plats att åtgärda fel osv.
Och så är jag huvudskyddsombud.

Anledningen till min 2-4-rotation är att jag förhandlade till mig det, dumt nog.

Trodde det skulle va nice med 4 veckor ledigt i stöten, men det är rätt drygt. Speciellt eftersom de flesta kompisarna hemma har 7-16-jobb.

Men men. Fina pengar.
Citera
2014-03-14, 09:08
Medlem
Otroligt vad folk vet mycket om livet i Nordsjön.
Är det nån av er som skriver som har vart på en rigg?

Undervattensvetsare, hög dödlighet, tråkigt med 4 veckor ledigt, gångbroar som svajjar......

Tror inte det finns en enda arbetsplats som folk vet så mycket om trots att dom bara sett Black gold på Discovery eller hört av en polares polares farsa som va chef på en plattform på 70 talet eller hur det nu va?!

Det finns en stor tråd om ämnet.
Jag kanske låter dryg men det är inte schysst mot folk som verkligen vill ut i Nordsjön och dra massa påhittade storys.

Mvh direkt från Nordsjön sen snart 10 år tillbaka.
Citera
2014-03-14, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ederkoppmannen
Otroligt vad folk vet mycket om livet i Nordsjön.
Är det nån av er som skriver som har vart på en rigg?

Undervattensvetsare, hög dödlighet, tråkigt med 4 veckor ledigt, gångbroar som svajjar......

Tror inte det finns en enda arbetsplats som folk vet så mycket om trots att dom bara sett Black gold på Discovery eller hört av en polares polares farsa som va chef på en plattform på 70 talet eller hur det nu va?!

Det finns en stor tråd om ämnet.
Jag kanske låter dryg men det är inte schysst mot folk som verkligen vill ut i Nordsjön och dra massa påhittade storys.

Mvh direkt från Nordsjön sen snart 10 år tillbaka.

Har ingen aning om hur det är på rigg. Dock jobbar jag 2-4 och har 65000 nok/månad.

Bra pengar enligt mig, dock blir jag lätt rastlös av att inte jobba på 4 veckor.

(Och snälla, inga tips om att "resa", finns inte mycket som stör mig mer. Har 0 lust att spendera mer tid i ett flygplan)
Citera
2014-03-16, 06:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EmilGGG
Hallå, nu är det så att jag är arbetslös, 20 år och gör inget alls. Min äldre bror har pratat om hur mycket man kan tjäna om man jobbar på oljeplattform i Norge, man arbetar 2 veckor och sedan hemma 4 veckor.

Jag tyckte det låt väldigt intressant och det skulle vara något jag skulle kunna tänka mig göra, det är ju bättre än inget.

Så.. vad är det för utbildningar man måste gå? Är det någon som kanske jobbar på en oljeplattform redan och kan berätta lite om hur det är? Vet ju redan att man måste gå en säkerhetsutbildning men behöver hur är det med högskola/universitet?

Det finns som sagt en bra tråd där lycksökare har ställt samma fråga gång efter gång. Ett av dem svarade jag jag så här, och det gäller fortfarande, ja, lite sarkasm är det. (FB) Frågetråd: Oljeriggsarbetare!
Citera
2014-03-16, 07:00
Medlem
morkfromorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hajhals
Trodde det skulle va nice med 4 veckor ledigt i stöten, men det är rätt drygt. Speciellt eftersom de flesta kompisarna hemma har 7-16-jobb.

Många oljeknegare kommer helt i ofas med sina polare, ledighet pengar mm. En sida som sällan belyses.
Citera
2014-03-16, 08:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av morkfromork
Många oljeknegare kommer helt i ofas med sina polare, ledighet pengar mm. En sida som sällan belyses.

Ja, det har du rätt i, av de jag umgås med jobbar absolut majoriteten till sjöss eller på rigg. Ibland kan det gå 8 månader innan man ses men för oss faller det naturligt. Men ha ett "vanligt" liv är svårt, troligen enklare på 2-4 men nu är man så skadad att det nog skulle vara svårt att anpassa sig landrutinen.
Citera
2014-03-16, 08:45
Medlem
Baalzamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rickuz
Tvärtom blir jag deprimerad av jobb där man jobbar 5 dagar och är ledig två. Man hinner ju aldrig göra något med sin fritid.
Det håller jag med om. Det finns ju kompromisser, man kan jobba med vanliga hantverksyrken i Norge och vara ledig mer. Vanligaste rotationen är att jobba långa dagar mån-ons och åka hem vid lunch på torsdag. Man kan också jobba långa dagar i sju dagar och sedan vara ledig i sju dagar. Eller jobba ojämnare, man kan ta tillfälliga uppdrag för bemanningsfirmor där man jobbar stenhårt några veckor för att något projekt skall bli färdigt och sedan är ledig ett valfritt antal veckor efter. Det bästa med att jobba i Norge är att det är så flexibelt.
Citera
2014-03-16, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EmilGGG
Jag tyckte det låt väldigt intressant och det skulle vara något jag skulle kunna tänka mig göra, det är ju bättre än inget.

Bättre än inget? Bättre en det mesta skulle jag vilja påstå och ja jag har varit på rigg även om jag inte har nått fast. Konkurrensen är hård. Men är du beredd att satsa några år, flytta till Stavanger eller Bergen och börja på land så är det inte omöjligt.

Ta truck och traverskort i Sverige och försök få jobb i logistiken på nån bas kan vara en väg att gå. Läs sedan VG2 borr och brunnsteknik på någon av de helgkurser som finns eller om du är smart så läs in det helt själv och skriv de offentliga examen.

En annan kanske bättre väg för en 20åring är att gå någon KY utbildning. Svets, Hydraulik, Ställningsbyggare kanske? Tror snart halva Norges unga grabbar har borr och brunnsteknik så tror att riktig kompetens på underhållssidan är bättre. Den går ju att använda på land också om du tröttnar.

Förbered dig sedan på att söka massa jobb och få massa nej.

Lycka till!!!
Citera
2014-03-16, 22:23
Medlem
snowrider88s avatar
vilket yrke är det mest brist på en oljeplattform? vilken utbildning ska man söka för att lättast få jobb?
Citera
2014-03-17, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lucky1
En annan kanske bättre väg för en 20åring är att gå någon KY utbildning. Svets, Hydraulik, Ställningsbyggare kanske? Tror snart halva Norges unga grabbar har borr och brunnsteknik så tror att riktig kompetens på underhållssidan är bättre. Den går ju att använda på land också om du tröttnar.

Citerar mig själv och lägger till elektronik/PLS

En som är duktig och har erfarenhet i dessa områden med alla certifikat osv. får nog alltid jobb.

Men om du är ung och frisk och redo för äventyr kanske oljesanden i Kanada kan vara nått? Ska fortfarande gå att få jobb där och jobba sig uppåt enligt rykten.

"I wish someone told me when I was 18 that if I took a trade, I'd be making 100K by the time I was 20 and likely be my own boss by 25! This is going to be an extensive data sheet, and of course, I welcome all input and will try my best to answer all questions."

http://www.rooshvforum.com/thread-9826.html
Citera
2015-01-13, 15:59
Seriöst vad fan tror folk? Ett jobb med bra betalt och mycket fritid?! Tror ni att det är få sökande varje månad? Nej det är tusentals sökande varje månad.

Är det sedan lätt för en outbildad 20 årig arbetslös från Sverige tror ni?! Tänk realistiskt förfan. I dessa oljekristider dessutom. Va det svårt tidigare kan jag säga att det är betydligt svarare nu. Flera tusen har redan fått sparken pga krisen.

Men nejdå Sonny från Värmland får jobb direkt. Nej det fungerar inte så. Om de mot förmodan skulle känna nån som känner nåneller att de lyckas jobba sig till ett sånt jobb från ingenstans kan jag lova att det knappast rör sig om 60k/mån och 2 på 4 av.

Jag har jobbat i Nordsjön i ca 4-5 år å de svenskar jag träffat har nästan uteslutande varit ställningsbyggare med väldigt dåliga arb.förhållanden och låg lön.

Om ni undrar så är jag både utbildad och har erfarenhet.

Mvh
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in