• 3
  • 4
2014-03-12, 14:55
Medlem
Låter som att det är förnuftigt att han tar cashen så länge du bor hemma, jag menar som ensam förälder för ett barn så kostar det pengar, han får ju inget underhåll eller så. Var inte så girig över cashen, flytta hemifrån asap om du själv vill behålla dom. Absolut ingen idè att skapa krig över detta, om du frågar mig.

Jag har själv haft samma diskussioner med min mor när jag bodde hemma och jobbade. Jag tyckte det var helt oaktuellt för mig att betala 2000kr/mnd.... Nu när jag ser på det i äldre dagar så hade jag tagit samma deal för 5000kr/mnd....
Citera
2014-03-12, 19:33
Medlem
[quote=Irishrover|47851912]Tjena Flashback.
Jag är 19 år gammal och studerar sista året på gymnasiet.
Nu är det såhär att varje månad får jag ca 3500kr från två olika saker.
1167kr från Pension KPA och 2351kr från FK/pmynd (antagligen Försäkringskassan/pensionsmyndigheten)
Jag har ingen aning varför jag får dessa pengar. Min mor är avliden sen jag var 12, så jag bor ihop med min pappa. Är detta något jag får för att hon är avliden, och isåfall, vem ska använda dessa pengar? Jag ger 2500kr till min far, för att han har sagt att han ska ha dom (?)
När min mamma gick bort fick jag ca 60000kr som har gått åt till körkort, bil, utlandsresor och dylikt.

Nu är min fråga om ni vet varför jag får dessa pengar, och om jag har någon skyldighet att ge 2500kr av dom till honom varje månad, eller om det är mina pengar som ska sparas? För jag behöver spara undan pengar till när jag flyttar hemifrån.
Jag ska tillägga att jag betalar i princip allting jag köper helt själv, kläder, mat, snus o.s.v.

http://secure.pensionsmyndigheten.se/Barnpension.html

Nej, du är inte skyldig ge din pappa något. Han är ärligt tala underhållsskyldig för dig om du går gymnasium...längst till 21 förutsatt du pluggar på gymnasienivå.
Citera
2014-03-13, 00:04
Medlem
Och i vanliga fall utses en god man till barnet (dvs neutral person som bevakar barnets ekonomi och intressen)om det bara finns en förälder kvar , konstigt att så inte var fallet för dej
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in