• 2
  • 3
2014-03-14, 08:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Freixenet
Universum är ETT medvetande i grunden menar både buddhism och hinduism. Jag tror det stämmer.

På vägen till jobbet fick jag en liknande tanke. Är mitt medvetande "mitt", eller är det universums? Lite svårförklarlig tanke.
Citera
2014-03-14, 14:29
Medlem
LateralMirages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gnallspiken
På vägen till jobbet fick jag en liknande tanke. Är mitt medvetande "mitt", eller är det universums? Lite svårförklarlig tanke.

Ditt "medvetande" är väldigt många neuroner som jobbar tillsammans och skapar en hållbar process i din hjärna, skulle man kunna säga. Så ditt medvetande är lika mycket universums som att eld (foton-processen dvs en vanlig brasa) är det. Medvetandet är ett mycket bra verktyg (kanske eftersom evolutionen skapade det!) för att hantera komplexa tankemönster och avancerat beteende... En dator kan väl fungera ganska bra utan moderkort (kan inte så mkt om datorer dock) förutsatt att det är en ganska enkel dator (insekter, andra mindre djur (amöbor), etc). Men skall det vara lite större och komplexa beräkningar som skall göras, så krävs det ett medvetande, en "jag"-känsla, som håller reda på allt...
Citera
2014-03-15, 14:42
Medlem
Freixenets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gnallspiken
Man kan fråga sej vem det är som tänker dom här tankarna. Är det jag? Vem är då jag?
Man inser att det finns inget egentligt svar på denna fråga. Jag är illusorisk. När man inser det tystnar tankarna. Det som blir kvar är en direkt upplevelse av detta enda medvetande.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in