Citat:
Ursprungligen postat av
Drizzel
Varje sekund skickar det sin exakta position och fart. Flight tracker 24 sparar bara datan varje minut men flygledning spar nog allt..
Citat:
Ursprungligen postat av
1235oops4567
Jodå, det krävs dock att flygplanen inte har kraschat i havet för att apparaterna ska fungera. På samma sätt som det är svårt att följa någon via en GPS som slagits sönder.
Det faktum att transpondern gick från att skicka ut information om normal cruise till ingenting på mindre än 1 minut är dock väldigt relevant för att spekulera om orsaken till kraschen.
Antingen har den alltså stängts av/slutat fungera i samband med det som orsakade haveriet. Eftersom transpondern ska fungera även om planet blir utan ström krävs det någon form av sabotage för att det skulle ha inträffat (bomb eller att piloten är inblandad).
Det andra alternativet är att planet gått från en fridfull flygning på marshöjd 10300 meter till att ligga i havet på mindre än 1 minut. Även här har jag väldigt svårt att hitta någon annan förklaring än antingen bomb eller att piloten lagt sig på styrspakarna och dragit ner gasreglaget i mattan. Jag menar, även om vingarna ramlar av ska det inte så fort. Kan inte ens tänka mig ett teoretiskt mekaniskt haveri eller pilotmisstag där det kan ha gått så fort. Det skulle vara att planet exploderade av sig självt, inte helt omöjligt kanske men det får nog ses som mindre sannolikt än de andra två orsakerna.
Alternativ tre är att transpondrar/flightradar24 inte är så pålitligt som folk och källor i den här tråden hävdar.