2024-03-18, 18:58
Medlem
Masingas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OmedelSvensson
Du kan börja med att se mentourpilots video.

Han var kapten och styrman var så ny/grön som det överhuvudtaget går att vara.
Kaptenen hade lätt kunnat lura ut styrman ur cockpit och sedan låsa dörren.

Dumpar man sedan kabintrycket blir det jobbigt för övrig crew att försöka komma in i kabinen. Efter (senast) en timme är de i kabinen döda.

Det går stämga av grejer och el för att ta bort maskinens förmåga att kommunicera, då blir maskinen ”osynlig” och ”Tyst”.
Kollat på den nu. Det är svårt att inte tro att kaptenen hade en djävulsk plan. Han hade expertisen att utföra det.

När det gjorde den skarpa vänstersvängen omedelbart efter att de flög in i Vietnams luftrum, för att sedan undvika Thailands radar tyder på att de visste exakt vad de gjorde, sen om det va piloten eller om de blev överbemmanade vet vi ju inte. Eller?
Citera
2024-03-18, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Tänk på att mobilnät kan ha tekniska hinder som gsm/4g som har timingadvance som gör att mobil kan koppla upp sig men kan inte genomföra samtal.

Finns en lockup på gsm på över 2 mil där den kan koppla upp men det går inte ringa förutom 112.

4G har över 10 mil men fanns inte då

Fast de hade med största sannolikhet stängt av mobilerna.

Se gärna Youtubern mentor pilots avsnitt från i helgen. https://youtu.be/Y5K9HBiJpuk?si=KRcTcP1xhvt18OZb
Citera
2024-03-18, 19:37
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaxZero

Se gärna Youtubern mentor pilots avsnitt från i helgen. https://youtu.be/Y5K9HBiJpuk?si=KRcTcP1xhvt18OZb

Ja men man har några som som ev försökt slå på mobiler på höjden/avståndet men försökt logga in men blivit utkastade p.g.a avståndet även om det var täckning.

Nätet gsm som då fanns och även gsm/4g tillåter inte för långa avstånd som helst för uppkoppling av tekniska skäl
Citera
2024-03-18, 19:46
Medlem
DreamTwisters avatar
Mycket intressant video, jag behöver (tyvärr) betala till mig ett abonnemang på förbannade Youtube. Behöver titta om vissa avsnitt.
Citera
2024-03-18, 19:50
Medlem
Masingas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Mycket intressant video, jag behöver (tyvärr) betala till mig ett abonnemang på förbannade Youtube. Behöver titta om vissa avsnitt.
Jag reagerade på att han nämnde att kaptene har kvar sin yt kanal. Stämmer det?
Citera
2024-03-18, 19:55
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:

Jag har glömt bort mobilen några flygningar (ja, jag vet bättre) och har t. ex. fått erbjudanden från taxfree på Nice flygplats (40' fot nedanför) så ibland fungerar mobilen även på höjd; iaf en kort stund

Men inspirerande med en "spaning" som inte inkluderar ET, gröna män från Mars, Diego Garcia, Kazakstan eller Bagram och andra osannolika platser.

Ska se om videon imorgon
Citera
2024-03-18, 19:57
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Masinga
Jag reagerade på att han nämnde att kaptene har kvar sin yt kanal. Stämmer det?
Hörde dessvärre inget om att han hade en YT
Citera
2024-03-18, 20:01
Medlem
DreamTwisters avatar
Några storleksordningar intressantare än NetFlix skräp till doku
Citera
2024-03-18, 20:11
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Fast 2:a pilotens mobil (slås på och) får kontakt med nätet senare än så.

Jag tänker mer på hur länge han klarat av att hålla sig vid liv med syrgasen enligt GDAs tes.

Glöm nu inte att GDA presenterar en teori medan mentour pilot presenterar de fakta som finns tillgängliga (plus wspr).
Nämner i ett inlägg att jag fått kontakt med nätet på 12' fot men jag tror det är ovanligt; det vet piloten också... så varför satte han på sin mobil?
Citera
2024-03-18, 20:26
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Masinga
Kollat på den nu. Det är svårt att inte tro att kaptenen hade en djävulsk plan. Han hade expertisen att utföra det.

När det gjorde den skarpa vänstersvängen omedelbart efter att de flög in i Vietnams luftrum, för att sedan undvika Thailands radar tyder på att de visste exakt vad de gjorde, sen om det va piloten eller om de blev överbemmanade vet vi ju inte. Eller?

Med de data som finns tillgängliga vet man i princip att det inte var autopiloten som svängde. Samma med svängen söderöver efter Indonesien. (Folk har spekulerat i om det var brand ombord och autopiloten fick spunk och hittade på en egen färdväg. Vilket inte kan hända, och Boeing har meddelat att autopiloten inte svänger med den raten.

De/den som gjorde det, visste att stänga ned ACARS, transponder mm vid rätt tillfälle och att bryta strömmen till det mesta för att stoppa all möjlig kommunikation (satcom, inflight-info etc.)

Om man tänker sig ngt annat än en ensam galning, vem/vilka flyger en flygmaskin mot Södra indiska oceanen medveten om ens egen död? Det krävs foliehatt för att komma på ngt sånt.
Den enda ”rimliga” lösningen är en enskild person med väldigt mycket systemkunnande om 777 som är beredd att ta sitt liv sv någon anledning. Jag har svårt se att det går köpa in folk med den kompetensen för det uppdraget.

Den som gjorde det hade en bra plan för att få planet att försvinna och att världen inte ens skulle veta var de skulle leta. Inmarsats loggning som kom till efter AF447 är den enda anledningen att vi vet mer än det var tänkt.
Citera
2024-03-18, 20:29
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Nämner i ett inlägg att jag fått kontakt med nätet på 12' fot men jag tror det är ovanligt; det vet piloten också... så varför satte han på sin mobil?

Jag råkar också veta att det är svårt att få GSM/4G att fungera i hög fart på låg höjd.
Drar man ned farten så fungerar det, med hög fart - nope. (Det här är inte helt färska uppgifter men ungefär då var det så i Sverige).

Styrmannen blev nog utlåst med sin mobil i fickan och försökte kontakta omvärlden. Eller i vart fall är det den mest logiska slutsatsen.
Citera
2024-03-18, 20:33
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rodniklas
Men ett system stängde han inte av kanske för att han inte visste hur eller ens kände till det.

Men mitt nick är faktiskt lite lättare att lokalisera skulle jag tror men ingen letar längre tyvärr, vore enormt kul om man skulle hitta den.

”Han” stängde ned strömförsörjningen så att allt blev svart - även satcom.
Men det är jobbigt att flyga i mörker i 7.5h utan autopilot. Ungefär när radarekot försvann för sista gången kopplade ”han” in strömmen igen för att få tillgång till systemen.

Satcommen loggade på men hade ingen info att sända eftersom det var avstängt - det är våra pingringar.
Han visste inte om att satcom pingade och framförallt inte att Inmarsat loggade massa sån data efter AF447.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in