2015-12-21, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
"Imponerande" att du sitter inne med den absoluta sanningen om "Odessamasakern". Vet du nästa veckas lottorad också? (PM:a mig i så fall...)

Saken är den att varken du eller vedhuggare kan veta exakt vad som hände i Odessa.
Primus casus belli est verum!

Vad vi vet är att en mängd människoliv gick till spillo i onödan, och att detta väckte skräck och fasa bland de rysktalande och spädde på den tragiska konflikten. Detaljerna kan inte urskiljas i ett töcken av propaganda.
Varför tolkar du uttrycket "det mesta sannolika" som att mena sig "sitta inne med en absolut sanning"?
Ordet "massaker" kan knappast användas hur som helst eller bara för att antalet dödsoffer överstitger t.ex 40...
Citera
2015-12-22, 01:30
Medlem
Citat:
"Imponerande" att du sitter inne med den absoluta sanningen om "Odessamasakern". Vet du nästa veckas lottorad också? (PM:a mig i så fall...)

Men ska du börja som vedhuggare nu? Du vet bättre än att försöka förfalska vad andra har sagt.

Jag skrev det mest sannolika eftersom det finns flera rapporter som säger samma sak från olika källor. såväl lokala som från oberoende nyhetsmedia

Exakt vad som hände vet vi inte men vi vet att pro-Ryska porovokatörer kastade brandbomber ut ur en byggnad. Eftersom det inte var ett varuhus som sålde brandbomber så vet vi att de hade dem med sig.
Därmed vet vi att det inte var en grupp av oskyldiga civila utan folk som kom dit för att bråka som strök med.

Hade det rört sig om ca 40 helt oskylda civila så hade det varit hemskt men inte ens då en massaker. Att ens försöka få det till det är att vanhedra offren från srebrenica, Katyn och Halabja med flera platser
Senast redigerad av mace2442 2015-12-22 kl. 01:45.
Citera
2015-12-22, 02:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mace2442
Men ska du börja som vedhuggare nu? Du vet bättre än att försöka förfalska vad andra har sagt.

Jag skrev det mest sannolika eftersom det finns flera rapporter som säger samma sak från olika källor. såväl lokala som från oberoende nyhetsmedia

Exakt vad som hände vet vi inte men vi vet att pro-Ryska porovokatörer kastade brandbomber ut ur en byggnad. Eftersom det inte var ett varuhus som sålde brandbomber så vet vi att de hade dem med sig.
Därmed vet vi att det inte var en grupp av oskyldiga civila utan folk som kom dit för att bråka som strök med.

Hade det rört sig om ca 40 helt oskylda civila så hade det varit hemskt men inte ens då en massaker. Att ens försöka få det till det är att vanhedra offren från srebrenica, Katyn och Halabja med flera platser

Mace, jag vet vad som hände i Katyn. Sovjet tog livet av en intelligentia. Tro inte att jag tycker om det och inte heller det som hände i Oradour, som Palme sade.

På youtube kan du se unga ukrainska flickor bereda Molotov-cocktails, som sedan kastades mot fackföreningshuset i Odessa. Sådana länkar har flera gånger postats i tråden.

Jag tycker att du ska fråga dig varför Europarådet, ej att förväxla med EU-rådet, klagar på den undermåliga domstolsutredningen i Odessa. Det är nu känt att Parubiy, vice talman och tidigare kommendant på Maidan, var på plats i Odessa under de aktuella dagarna. Om du har klagomål på den informationen, så får du tar den till Europarådet och norske Torsten Jagland.

Det var den här utvecklingen, som skrämde både Krim- och Donbass-borna i olika steg och fick olika följder. Det var i Odessa, som Ukraina slutligen förlorade Donbass, som jag förstår det och det var i Kherson, som Ukraina förlorade Krim.
Citera
2015-12-22, 03:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vedhuggare
Mace, jag vet vad som hände i Katyn. Sovjet tog livet av en intelligentia. Tro inte att jag tycker om det och inte heller det som hände i Oradour, som Palme sade.
Så bra, då kanske du nu slutar kalla sånt som inte är massakrer för massakerer i fortsättningen då. I synnerhet inte folk som bränner sig själv inne

Citat:
Jag tycker att du ska fråga dig varför Europarådet, ej att förväxla med EU-rådet, klagar på den undermåliga domstolsutredningen i Odessa. Det är nu känt att Parubiy, vice talman och tidigare kommendant på Maidan, var på plats i Odessa under de aktuella dagarna. Om du har klagomål på den informationen, så får du tar den till Europarådet och norske Torsten Jagland.

Hade du läst och förstått rapporten så hade du haft svaren.
De tunga punkterna är en felorganiserad utredningsverksamhet och ett bristfälligt rättsystem.
Att man höll brandkåren inne efter att den hade attackerats och fått en brandbil stulen är förståeligt
Att poliser som tidigare hade blivit beskjutna av proryssar inte hade särskilt bråttom att hjälpa dem är också förståligt men inte acceptabelt

både utredningsverksamheten och rättssystemet var ju arv efter den tidigare regimen och sånt tar tid att fixa så det är helt orimligt att lägga ansvaret för det på nån annan än yanokowitch och hans regim

Citat:
Det var den här utvecklingen, som skrämde både Krim- och Donbass-borna i olika steg och fick olika följder. Det var i Odessa, som Ukraina slutligen förlorade Donbass, som jag förstår det och det var i Kherson, som Ukraina förlorade Krim.

Ukraina har inte förlorat något idag heller, Landets gränser är och förblir de samma hur många gånger du än försöker ljuga om det. En illegal ockupation förändrar inte det idag heller

Dock tackar jag för rapporten. Den innehöll ju det slutliga beviset för att det var de proryska dräggen som grillade sig själva.

Forensic examinations subsequently indicated that the fire had started in five places, namely the lobby, on the staircases to the left and right of the building between the ground and first floors, in a room on the first floor and on the landing between the second and third floors. Other than the fire in the lobby, the fires could only have been started by the acts of those inside the building.
Citera
2015-12-22, 11:09
Medlem
Citat:

På youtube kan du se unga ukrainska flickor bereda Molotov-cocktails, som sedan kastades mot fackföreningshuset i Odessa. Sådana länkar har flera gånger postats i tråden.

Var har du fått iden om att Ukraina förlorat något territorium. Ockuperade områden är ju fortfarande Ukrainskt territorium. Donbass är lika Ukrainsk som Gotland är svenskt. Okunskapen verkar fira nya triumfer och Putin applåderar vilt när han lyckas dupera massorna till att gå hans ärenden.
Citera
2015-12-22, 22:38
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hildinghagberg
Varför tolkar du uttrycket "det mesta sannolika" som att mena sig "sitta inne med en absolut sanning"?
Ordet "massaker" kan knappast användas hur som helst eller bara för att antalet dödsoffer överstitger t.ex 40...
Ja, det var ju inte den formuleringen ("det mest sannolika att de satte eld på huset själva" - något jag inte ställer upp på för övrigt) som jag reagerade på utan när den gode Mace skrev något i stil med "det var ingen massaker i dag heller". Saken är den att vi inte kan veta om det var någon massaker eller inte i den bemärkelsen att dödsoffren skördades "med flit" eller genom en olyckshändelse. Därför skall vi alla vara försiktiga med hur vi uttrycker sig, men samtidigt är det min bedömning att den tragiska händelsen var viktig för hur händelseutvecklingen blev.
Citera
2015-12-22, 23:24
Medlem
Citat:
Ja, det var ju inte den formuleringen ("det mest sannolika att de satte eld på huset själva" - något jag inte ställer upp på för övrigt) som jag reagerade på utan när den gode Mace skrev något i stil med "det var ingen massaker i dag heller". Saken är den att vi inte kan veta om det var någon massaker eller inte i den bemärkelsen att dödsoffren skördades "med flit" eller genom en olyckshändelse. Därför skall vi alla vara försiktiga med hur vi uttrycker sig, men samtidigt är det min bedömning att den tragiska händelsen var viktig för hur händelseutvecklingen blev.

Visst ska man vara försiktig med hur man uttrycker sig. Tex ska man inte kalla sådant som inte är en bevisad massaker för just massaker.

vi vet att det finns max 33 dödsfall som vi inte direkt vet hur de dog. (9 döda när de hoppade från för högt upp).

33 döda är inte och kan heller aldrig bli en massaker. Det är färre än vad som som dör i Indiska bussolyckor då och då. Vi vet att de proryska bråkmakarna bar in Molotovs i byggnaden som de sen kastade ut. Flera av brandhärdarna kan dessutom bara ha skapats av de i byggnaden så jo - vi kan med trygghet säga att det var egen förvållat dessutom.

vill du nu uppfinna termen självmassaker?
Citera
2015-12-23, 04:05
Medlem
HappySadHarrys avatar
Citat:
Visst ska man vara försiktig med hur man uttrycker sig. Tex ska man inte kalla sådant som inte är en bevisad massaker för just massaker.

vi vet att det finns max 33 dödsfall som vi inte direkt vet hur de dog. (9 döda när de hoppade från för högt upp).

33 döda är inte och kan heller aldrig bli en massaker. Det är färre än vad som som dör i Indiska bussolyckor då och då. Vi vet att de proryska bråkmakarna bar in Molotovs i byggnaden som de sen kastade ut. Flera av brandhärdarna kan dessutom bara ha skapats av de i byggnaden så jo - vi kan med trygghet säga att det var egen förvållat dessutom.

Som det verkar har du din dumjävel fått för dig att det skall finnas ett specifikt antal döda för att något skall få kallas för massaker. Specificera då den siffran så vi vet hur du tänker.

Dessutom verkar du ha missat de som på det mest sinnessjuka sätt blev slagna till döds efter att de hoppa från den brinnande byggnaden eller ingår de i de nio som du påstår hoppade från för högt upp?

Vad vidrigt äckligt det är att det finns människor som dig!
Citera
2015-12-23, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HappySadHarry
Dessutom verkar du ha missat de som på det mest sinnessjuka sätt blev slagna till döds efter att de hoppa från den brinnande byggnaden eller ingår de i de nio som du påstår hoppade från för högt upp?

Du kanske skulle ta och basera dina ståndpunkter på fakta istället för att som du brukar bar slänga ur dig en lögn och sen inte kunna motivera den. I det här fallet så står det alltså klart och tydligt i Europarådets rapport att de dog av fallskodor. Det står också att man på marken lyckades rädda flera andra som hoppade så ditt påstående är för att utrycka det enkelt skitsnack från en idiot som inte ens klarar att läsa klartext
Citera
2015-12-23, 20:21
Medlem
Citat:

Du glömmer att rapporten är kritisk mot de ukrainska utredningarna - det bör inkludera den forensiska - och speciellt den om skotten på Maidan. Flera bevis, t.ex. kulor, har försvunnit och rättsprocessen drar ut på tiden. Vad gäller vad som hände i Odessa, så hänvisar rapporten till youtube-videor. På youtube kan du ser vad de ukrainska extremisterna ställde till med. Du kan t.ex. se de ukrainska flickorna bereda molotov-cocktails och hur man tog livet av några som hoppade. Jag vägrar att se dessa videor igen. Det finns en gräns för hur mycket våld och elände jag kan processa.

Så vitt jag vet, så sitter folk ännu i häkte och väntar på rättegång i Odessa. Några, förmodligen rädda, domare har avsagt sig målet några gånger och allt börjar om.

Vad gäller hur många som dog, så finns det helt olika uppgifter. Några, som är registrerade som saknade den dagen, kan ha dött i massakern.

Tillbaka till Krim. Jag kan ha fel, jag kan ha missat informationen, men jag tog en titt på rapporten och fann ingenting om Korsun-massakern. Det var den som fick Krim-borna att som en man resa sig mot Kiev och extremisterna. Den massakern var lika politiskt viktig som den i Odessa och skotten på Maidan. Du vet de där skotten, som BBC sade avfyrades av extremisterna. Länkar i Ukraina-tråden.

Clodius har rätt i en sak. Det är mycket vi inte vet om vad som hände och det är ju just det Europarådet påpekar. Dags att klara ut saken på europeiskt, inte ukrainskt, sätt.
Citera
2015-12-23, 20:25
Medlem
De Krim-tatariska "ledarna" i Kiev sätter upp en bataljon, vars syfte är att återta Krim. Turkiet väntas finansiera operationen. Bataljonen ska också deltaga i havsblockaden av Krim. Det har förekommit hot mot krimska oljeriggar och de tas på allvar i Simferopol. De ryska elkablarna bevakas också.

Citat:
Participants of blockade of Crimea are creating a Crimean Tatar battalion, which will be "the first to enter Crimea". This was stated on air on radio "Voice of the Capital" by the coordinator of the civilian blockade of Crimea Lenur Islyamov.

However, he acknowledged that although legally this battalion does not yet exist, de facto, its fighters are already on the border with Crimea.

It is the Crimean Tatar battalion that will participate in the naval blockade [of Crimea]. We don't have weapons [yet]. We will get the weapons, when UAF will officially give us a number of a military unit and we will be able to officially carry guns.

Islyamov also stressed that this battalion will likely be financed and provided with everything necessary by Turkey.

http://fortruss.blogspot.ca/2015/12/turkey-is-funding-crimean-tatar.html
Citera
2015-12-23, 20:37
Medlem
zebraonions avatar
Ryssland börjar kräva Krim-borna på lån som de tagit i Ukrainska banker, för att köpa bilar, lägenheter osv.
Andra har förlorat besparingar när Ukrainska banker drog. Ryska storbanker vågar som bekant inte röra sig in på Krim, rädda för sanktioner.
Den här monstertråden på forumet började redan 2014, folk hoppades på att slippa betala sina lån, men trodde inte de skulle förlora sina besparingar: http://forum.sevastopol.info/viewtopic.php?f=56&t=770695&start=2250

Strömmen verkar också vara lite till och från i Sevastopol. Rysk TV säger att den är på, men på forumet postar folk att det stängs av. Finns till och med scheman för när och vilka områden kommer mörkläggas. Ingen vettig anledning ges till detta. Tydligen finns det ingen elektrikerkompetens på Krim.
http://forum.sevastopol.info/viewtopic.php?f=1&t=835988&sid=10411e31d450b42a1f0 6b73cdc7ad139&start=17175

Rysk patriotism i all ära, men när magen kurrar högre än vad Kiselyov låter i TVn, så börjar folk omprioritera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in