2017-01-22, 00:25
Medlem
Vår lilla Najda vill erkänna Krim.

Citat:
Ukrainian MP Nadezhda Savchenko, known for her involvement in the murder of Russian journalists, has proposed a settlement plan for the Ukrainian conflict: recognition of the Crimea by Kiev in exchange for a Donbass with which Moscow has nothing to do ...

http://www.fort-russ.com/2017/01/savchenko-recognize-russian-crimea.html
Citera
2017-01-22, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vedhuggare

Går du på den lätte. Men Krim är ju erkänt, som du ju säger, men som del av Ukraina så vad skall hon erkänna. Åter ett panikartikel från rysk kremlmedia i syfte att påverka. Så lätt att genomskåda minsann.
Citera
2017-01-22, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Går du på den lätte. Men Krim är ju erkänt, som du ju säger, men som del av Ukraina så vad skall hon erkänna. Åter ett panikartikel från rysk kremlmedia i syfte att påverka. Så lätt att genomskåda minsann.
Här kan du höra själv vad "hon" säger:

https://www.youtube.com/watch?v=cIcLM9_TFVc
Senast redigerad av VarmaDrycker 2017-01-22 kl. 14:10.
Citera
2017-01-22, 21:48
Medlem
fitz-humes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vedhuggare

Ja, den ukrainska hjältinnan och parlamentsledamoten Nadja Savtjenko brukar komma med en del förslag som svider i den ukrainska folksjälen, för att hon vill finna en snabb lösning och få sitt land på fötter igen. Naturligtvis blir det dock svårt för Ukraina att släppa Krim till Ryssland, i synnerhet då ju Ryssland har invaderat och ockuperat med stora tragiska följder för landet. Många ukrainare har i princip fått fly därifrån liksom många ukrainska företag som blivit beslagtagna av de ryska ockupanterna. Utöver detta finns ju en del ukrainska naturtillgångar som nu ryssarna illegalt försöker utnyttja.

Hur som helst finns inget uppslag för kompromissvilja från Ryssland då de ju anser Krim vara en "icke-fråga" och för att de anser sig inte ha något att göra med konflikten i Donbass. Dessutom lär idén sakna folkligt stöd i Ukraina. De hatar ryssarna och vill inte ge dem ett skit, fullt förståeligt naturligtvis. De flesta ukrainare känner till någon som har fått sätta livet till i Rysslands angrepp.
Citera
2017-01-23, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fitz-hume
Ja, den ukrainska hjältinnan och parlamentsledamoten Nadja Savtjenko brukar komma med en del förslag som svider i den ukrainska folksjälen, för att hon vill finna en snabb lösning och få sitt land på fötter igen. Naturligtvis blir det dock svårt för Ukraina att släppa Krim till Ryssland, i synnerhet då ju Ryssland har invaderat och ockuperat med stora tragiska följder för landet. Många ukrainare har i princip fått fly därifrån liksom många ukrainska företag som blivit beslagtagna av de ryska ockupanterna. Utöver detta finns ju en del ukrainska naturtillgångar som nu ryssarna illegalt försöker utnyttja.

Hur som helst finns inget uppslag för kompromissvilja från Ryssland då de ju anser Krim vara en "icke-fråga" och för att de anser sig inte ha något att göra med konflikten i Donbass. Dessutom lär idén sakna folkligt stöd i Ukraina. De hatar ryssarna och vill inte ge dem ett skit, fullt förståeligt naturligtvis. De flesta ukrainare känner till någon som har fått sätta livet till i Rysslands angrepp.

Du glömmer att Kolomoiskys Privatbank snodde Krim-bornas besparingar och det kanske några andra banker också gjorde.

I övrigt får du ta dina klagomål till Nadja, "den ukrainska hjältinnan och parlamentsledamoten". Förr hade hon inget förstånd, men häktestiden fick henne att tänka efter. Jag påminner om att de som hade tappat sitt förstånd, fick leta efter det i Sibirien.
Citera
2017-01-23, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Här kan du höra själv vad "hon" säger:

https://www.youtube.com/watch?v=cIcLM9_TFVc
Att plocka russinen ur kakan hjälper inte, det hon står för är mer komplext än så. Enfalden må tyda hennes uttalande bokstavligen men hon är en skärpt välutbildad tjej som våga utmana lite på gränsen. Ukraina mår bara bra av en livlig politisk debatt, stiltje är farligt för den positiva utveckling som nu sker i Ukraina . Och Putin är ju en outbildad fjolla i jämförelse.
Citera
2017-01-23, 22:43
Medlem
Jag skojade för att få fram en poäng om Nadja. Du ska bara veta vad jag tycker om Gulag.

Jag är i kontakt med en västerlänning i Sevastopol. Han stod på barrikaderna och räddade parlamentet. De krimska självförsvars-styrkorna höll ordning på extremisterna och var arga för att rysk militär inte omedelbart ingrep. Han talar, på typiskt anglosaxiskt sätt, kritiskt ibland och det gör honom trovärdig.

Han tycker att det går för långsamt med viss infrastruktur på Krim, men han är inte ekononom eller samhällsvetare och förstår inte att det kan ta många år att bygga upp Krim efter de förfärliga Ukraina-åren. Man kan inte få allt nu, genast eller meddetsamma.

När det gäller Privatbank har vi tillgång till helt olika information. Kolomoisky, sin vana trogen, snodde folkets pengar. Kreml, där det finns ett stort hjärta, hjälpte Krim-borna.

Det är sant att Kolomoiskys egendomar beslagtogs, en inspiration för det ukrainska folket. Jag känner till den internationella domstolen. Andra processer pågår också och minst en om Krim.

För övrigt, "käre Fitz-Hume", är jag inte ryss och det vet de flesta på flashback.
Citera
2017-01-24, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fitz-hume
Ja, den ukrainska hjältinnan och parlamentsledamoten Nadja Savtjenko brukar komma med en del förslag som svider i den ukrainska folksjälen, för att hon vill finna en snabb lösning och få sitt land på fötter igen. Naturligtvis blir det dock svårt för Ukraina att släppa Krim till Ryssland, i synnerhet då ju Ryssland har invaderat och ockuperat med stora tragiska följder för landet. Många ukrainare har i princip fått fly därifrån liksom många ukrainska företag som blivit beslagtagna av de ryska ockupanterna.

Lite frågor till er som är från området.
Är (var) en stor del av Krims invånare ukrainare?
Jag har hört om ryssar och tatarer och jag minns en SVT intervju med en ukrainska som var mycket kritisk till den ryska invasionen av Donbass, men som samtidigt sa att Krim aldrig varit ukrainskt och hon förstod att de ville lämna.
Hur pass djupt har Krim hunnit sätta sig i den ukrainska folksjälen efter att det överlämnades från Ryssland till Ukraina 1954?
Personligen kan jag tänka mig (men jag vet inte), att man under Sovjet tiden brydde sig mindre om vilken Rådsrepublik man tillhörde. Det fanns väl andra problem som var större. Men efter att Sovjet föll i hop kan jag tänka mig att den nationella känslan infann sig.

Har därmed ett stort folkutbyte skett på Krim efter 1991? Där ryssar ersattes av ukrainare, eller började ryssarna helt magiskt se sig som ukrainare helt plötsligt? Eller är det ingen egentlig skillnad mellan ryssar och ukrainare så det inte spelar någon roll? Upplys mig.
Citera
2017-01-24, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dasher
Är (var) en stor del av Krims invånare ukrainare?
Runt 15%.

Citat:
Jag har hört om ryssar och tatarer och jag minns en SVT intervju med en ukrainska som var mycket kritisk till den ryska invasionen av Donbass, men som samtidigt sa att Krim aldrig varit ukrainskt och hon förstod att de ville lämna.
Hur pass djupt har Krim hunnit sätta sig i den ukrainska folksjälen efter att det överlämnades från Ryssland till Ukraina 1954?
Inte alls. För de ukrainare som definierar sig själva som ukrainare är Krim bara en badstrand och ett ställe att tjäna lite extrapengar på sommaren genom att sälja souvenirer, köra taxi, grilla sjasjliki eller jobba i någon hotellreception. För ryssar är Krim associerat med de två belägringarna av Sevastopol och kampen mot nazismen, med berömda författare och konstnärer, med lyckliga barndomsminnen från sommarläger och med heliga religiösa platser.

Citat:
Har därmed ett stort folkutbyte skett på Krim efter 1991? Där ryssar ersattes av ukrainare, eller började ryssarna helt magiskt se sig som ukrainare helt plötsligt? Eller är det ingen egentlig skillnad mellan ryssar och ukrainare så det inte spelar någon roll? Upplys mig.
Nej, det skedde inget stort folkutbyte. Det där med "egentlig skillnad" går inte att ge ett entydigt svar på. En del människor (dvs ukrainare och ryssar) tycker att det är skillnad, andra gör det inte, och någon objektiv sanning om det finns ju inte. Är det någon egentlig skillnad på svenskar och smålänningar? Du kan ju tycka, tänka och känna vad som helst om det.

Den ukrainisering som pågått i Ukraina sedan självständigheten påverkade inte Krim mer än på ytan. Vägskyltar var på ukrainska, varorna i affärerna var ukrainska, lilsom texten på etiketterna, man betalade med ukrainska pengar, myndigheter gav ut sin information på ukrainska, folk hade ukrainska pass, osv. På Krim hade den här kampanjen marginell betydelse för folks självuppfattning. De allra flesta ryssar där fortsatte att anse sig själva vara ryssar och de fortsatte att tänka på Krim som ryskt. Om folk hade något ärende till "fastlandet" sade de inte att de skulle "åka till Kiev" utan "till Ukraina". Det fanns ett omfattande missnöje med att påtvingas det ukrainska språket, att lagen inte tillät att man hade ryskt medborgarskap, att ekonomin var så usel och levnadsstandarden så myckte lägre än i det närbelagna ryska Kuban/Krasnodar.
Senast redigerad av VarmaDrycker 2017-01-24 kl. 10:00.
Citera
2017-01-24, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Runt 15%.

Inte alls. För de ukrainare som definierar sig själva som ukrainare är Krim bara en badstrand och ett ställe att tjäna lite extrapengar på sommaren genom att sälja souvenirer, köra taxi, grilla sjasjliki eller jobba i någon hotellreception. För ryssar är Krim associerat med de två belägringarna av Sevastopol och kampen mot nazismen, med berömda författare och konstnärer, med lyckliga barndomsminnen från sommarläger och med heliga religiösa platser.

Nej, det skedde inget stort folkutbyte. Det där med "egentlig skillnad" går inte att ge ett entydigt svar på. En del människor (dvs ukrainare och ryssar) tycker att det är skillnad, andra gör det inte, och någon objektiv sanning om det finns ju inte. Är det någon egentlig skillnad på svenskar och smålänningar? Du kan ju tycka, tänka och känna vad som helst om det.

Den ukrainisering som pågått i Ukraina sedan självständigheten påverkade inte Krim mer än på ytan. Vägskyltar var på ukrainska, varorna i affärerna var ukrainska, lilsom texten på etiketterna, man betalade med ukrainska pengar, myndigheter gav ut sin information på ukrainska, folk hade ukrainska pass, osv. På Krim hade den här kampanjen marginell betydelse för folks självuppfattning. De allra flesta ryssar där fortsatte att anse sig själva vara ryssar och de fortsatte att tänka på Krim som ryskt. Om folk hade något ärende till "fastlandet" sade de inte att de skulle "åka till Kiev" utan "till Ukraina". Det fanns ett omfattande missnöje med att påtvingas det ukrainska språket, att lagen inte tillät att man hade ryskt medborgarskap, att ekonomin var så usel och levnadsstandarden så myckte lägre än i det närbelagna ryska Kuban/Krasnodar.

Lite intressant att du skriver om "ryssar" på Krin men glömmer dem som är egentligen ursprungsbefolkningen där - nämligen krimtatarer. Det är i första hand de och inte "ryssar" som ska ha rätt till ngn slags autonomi under framtida Kievstyre (som kommer tillbaka förr eller senare)...
Citera
2017-01-24, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ABljuger
Lite intressant att du skriver om "ryssar" på Krin men glömmer dem som är egentligen ursprungsbefolkningen där - nämligen krimtatarer. Det är i första hand de och inte "ryssar" som ska ha rätt till ngn slags autonomi under framtida Kievstyre (som kommer tillbaka förr eller senare)...
Alltid lika roligt när ukrotroll låtsas bry sig om tatarerna. Ukraina hade 23 år på sig att ge dem självstyre, så om de verkligen hade brytt sig hade de gjort det för länge sedan.

Man ger inte självstyre till folkgrupper, utan till regioner. Det är ju därför t.ex. Tatarstan är en republik (dvs inte ett län) med självstyre, egen president och en egen konstitution, trots att tatarerna bara är i knapp majoritet där (50% tatarer och 40% ryssar, enligt senaste folkräkningen).

https://en.wikipedia.org/wiki/Tatarstan#Political_status

För övrigt är ju skillnaden mellan Ryssland och Ukraina just den, att medan Ryssland är en multikulturell federation där vissa federala subjekt har mycket långtgående autonomi, så är Ukraina en fascistoid enhetsstat enligt svensk modell, där alla makt koncentrerats till Kiev.
Citera
2017-01-24, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ABljuger

Intressant, Krimtatrer är alltså ursprungsbefolkningen..
Jag har läst de kom till ön i och med den ottomanska ockupationen av Krim.
Långt innan dess hade ju Krim erövrats av greker, och andra folkslag vilka fortfarande finns representerade på Krim (många greker förvisades dock av Stalin tillsammans med bl.a. krimtatarer).
https://en.wikipedia.org/wiki/Crimea

Men detta stämmer alltså inte? Det är Krimtatarerna som var först säger du. Finns det någon källa där man kan läsa detta för en historiskt intresserad?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in