2014-03-07, 15:57
Medlem
Tjena flashback!

Har nyligen lst om Karl Popper och Thomas Kuhns stt att betrakta vrlden och vetenskapen. Som jag nog anser att de flesta mste gra frr eller senare, har jag kommit fram till ungefr samma slutsatser som de ifrga om huruvida man kan veta ngonting (vilket de d allts menar att man inte kan gra).

Vi kan aldrig absolut falsifiera eller bekrfta en hypotes, utan endast "strka" eller "frsvaga" dessa, eftersom att vi aldrig kan utesluta att ngonting i underskningen gick fel, att ngon apparat visade en siffra fel, att ngon blandade ihop provrren osv. Eller fr att ta ett par mer konkreta exempel (lnade frn dessa eminenta herrar);

Vi kan observera tusen vita svanar, men fortfarande inte med skerhet fastsl att vi inte kommer se en svart imorgon. Sledes r hypotesen "alla svanar r vita" omjlig att bekrfta, ven om vi har goda skl att fr tillfllet utg ifrn att hypotesen r sann (d ingen ngonsin observerat en svart svan, eller en svan i nn annan frg heller fr den delen). Vill man nd inte utg ifrn att tesen r rimlig att tro p, kan man aldrig utfra ngon empirisk forskning, och stlls i skepticismens hrn var man aldrig kan veta ngot ver huvud taget, och detta vill vi sklart allihop undvika.
Samma sak med tyngdlagen, slpper jag en sten till marken tusen gnger kan jag inte med 100% skerhet konstatera att stenar i alla fall faller till marken nr jag slpper dem, d jag aldrig kan veta om s har varit, och kommer vara fallet i alla tider svl i det frflutna som i framtiden.

Med detta sagt, s ligger min undring hr inom matematikens och geometrins lagar. Dessa tycks st utanfr mjlighet till empiriska avgrande, och vara sanna oavsett vad vi anser om dem. 2+2 kan inte vara annat n fyra, det r en omjlighet att f ett annat resultat. Inom empirisk forskning r ju ett av kriterierna fr en hypotes att den i princip skall kunna falsifieras (ni som inte lst om detta fr helt enkelt anta att detta stmmer just nu, d jag inte orkar frklara hela det fenomenet ocks). Och d ekvationen 2+2=4 inte tycks kunna falsifieras, men likvl tycks vara en absolut sanning, undrar jag hur dessa tv vetenskapsfilosofier skulle stlla sig till denna frga, eller vad ni som r lite insatta (eller inte s insatta) har fr tankar om dettta? Frvnar mig egentligen att man inte tog upp detta problem i boken som jag lste, men men, det r ju drfr man har flashback!
Citera
2014-03-07, 16:11
Medlem
zaimans avatar
Den frsta filosofin tycker ju att vi aldrig kan bekrfta en teorier som baserats p betraktelser. Nstan all vetenskap utgr ju frn ngot man har betraktat, och dr kommer ju kvantfysiken in som tycker att vissa fenomen ter sig annorlunda beroende p om vi betraktar de eller inte (om jag minns rtt?) - Schrdinger's katt ger ett frsk till en frklaring p det. Matte har dock aldrig baserats p betraktelser utan universella lagar
Citera
2014-03-07, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FenderMeddle
Har nyligen lst om Karl Popper och Thomas Kuhns stt att betrakta vrlden och vetenskapen. Som jag nog anser att de flesta mste gra frr eller senare, har jag kommit fram till ungefr samma slutsatser som de ifrga om huruvida man kan veta ngonting (vilket de d allts menar att man inte kan gra).
Frst och frmst ska inte Popper eller Kuhn tillerknnas den filosofiska skepticismen. Det finns mnga tnkare som har gjort viktiga bidrag till detta omrde; dribland br srskilt Hume och Descartes nmnas.
Citat:
Vi kan observera tusen vita svanar, men fortfarande inte med skerhet fastsl att vi inte kommer se en svart imorgon. Sledes r hypotesen "alla svanar r vita" omjlig att bekrfta, ven om vi har goda skl att fr tillfllet utg ifrn att hypotesen r sann (d ingen ngonsin observerat en svart svan, eller en svan i nn annan frg heller fr den delen). Vill man nd inte utg ifrn att tesen r rimlig att tro p, kan man aldrig utfra ngon empirisk forskning, och stlls i skepticismens hrn var man aldrig kan veta ngot ver huvud taget, och detta vill vi sklart allihop undvika.
Det r inte rimligt att tro p pstendet, eftersom pstendet r falskt. Det finns svarta svanar, och dess ursprungliga habitat hittas i Australien. Vad gller huruvida man kan "utfra ngon empirisk forskning", s r det svrt att begripa vad du menar.
Citat:
Samma sak med tyngdlagen, slpper jag en sten till marken tusen gnger kan jag inte med 100% skerhet konstatera att stenar i alla fall faller till marken nr jag slpper dem, d jag aldrig kan veta om s har varit, och kommer vara fallet i alla tider svl i det frflutna som i framtiden.
Hr, och ven vad gller svanen, s vill jag sl ett slag fr Hume: http://plato.stanford.edu/entries/induction-problem/.
Citat:
Med detta sagt, s ligger min undring hr inom matematikens och geometrins lagar. Dessa tycks st utanfr mjlighet till empiriska avgrande, och vara sanna oavsett vad vi anser om dem. 2+2 kan inte vara annat n fyra, det r en omjlighet att f ett annat resultat.
Det r vrt att skilja p pstenden vars giltighet r antingen beroende eller oberoende sinneserfarenhet. Ett pstende av den frra typen kallas a priori, och ett pstende av den senare typen kallas a posteriori. 2 + 2 r sant a priori, medan gravitationen kan sgas vara sann a posteriori.
Citat:
Ursprungligen postat av zaiman
Den frsta filosofin tycker ju att vi aldrig kan bekrfta en teorier som baserats p betraktelser. Nstan all vetenskap utgr ju frn ngot man har betraktat, och dr kommer ju kvantfysiken in som tycker att vissa fenomen ter sig annorlunda beroende p om vi betraktar de eller inte (om jag minns rtt?) - Schrdinger's katt ger ett frsk till en frklaring p det. Matte har dock aldrig baserats p betraktelser utan universella lagar
Kvantfysiken omkullkastar inte ngot av det teoribygge som har nmnts hr.
Senast redigerad av scheutz 2014-03-07 kl. 17:18.
Citera
2014-03-07, 16:56
Medlem
zaimans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scheutz
Kvantfysiken omkullkastar inte ngot av det teoribygge som har nmnts hr.

Jag tog kvantfysiken som ett exempel fr att frklara mitt resonemang
Citera
2014-03-07, 17:14
Medlem
Citat:
Jag tog kvantfysiken som ett exempel fr att frklara mitt resonemang
Problemet r att du tog ett mne som du inte begriper.

I ditt inlgg konstaterar du fljande.
vi kan aldrig veta att teorier som baseras p betraktelser r sanna
fenomen ter sig annorlunda beroende p om vi betraktar dem eller inte (kvantmekanik)
matematik baseras p universella lagar

Vad vill du dra fr slutsatser utifrn detta? Med andra ord: vad r egentligen ditt resonemang?

Sedan fr du nog frklara lite mer utfrligt vad du menar med att matematik baseras p universella lagar. Hur ska man frst "universell lag"?
Senast redigerad av scheutz 2014-03-07 kl. 17:18.
Citera
2014-03-07, 17:22
Medlem
zaimans avatar
Citat:
Problemet r att du tog ett mne som du inte begriper.

I ditt inlgg konstaterar du fljande.
vi kan aldrig veta att teorier som baseras p betraktelser r sanna
fenomen ter sig annorlunda beroende p om vi betraktar dem eller inte (kvantmekanik)
matematik baseras p universella lagar

Vad vill du dra fr slutsatser utifrn detta? Med andra ord: vad r egentligen ditt resonemang?

Sedan fr du nog frklara lite mer utfrligt vad du menar med att matematik baseras p universella lagar. Hur ska man frst "universell lag"?

Nej jag r inte srskilt insatt... Det jag menade var att vetenskapliga teorier utgr frn betraktelser och kan drfr aldrig till 100% bekrftas som sanning. Matte r mer abstrakt, och r inte en teori, svrt att hitta ett ord fr det bara. Fr matte r ju ingen teori?
Citera
2014-03-07, 17:25
Medlem
Citat:
Nej jag r inte srskilt insatt... Det jag menade var att vetenskapliga teorier utgr frn betraktelser och kan drfr aldrig till 100% bekrftas som sanning. Matte r mer abstrakt, och r inte en teori, svrt att hitta ett ord fr det bara. Fr matte r ju ingen teori?
Kan skert vara intressant fr dig att lsa fljande
http://plato.stanford.edu/entries/apriori/#NatPriJusKno
Citera
2014-03-07, 20:39
Medlem
Citat:
Frst och frmst ska inte Popper eller Kuhn tillerknnas den filosofiska skepticismen. Det finns mnga tnkare som har gjort viktiga bidrag till detta omrde; dribland br srskilt Hume och Descartes nmnas.
Jag har inte sagt att de var de frsta att tnka i dessa banor? Jag utgr frn dem eftersom att det r de jag har lst om, och deras problemstllningar jag funderade ver, men sjlvklart kan det finnas (och finns det) andra som funderat p liknande stt.
Kanske var lite luddig i rubriken, jag utgr sjlv frn de tv filosofer jag nmnt, det finns helt klart mycket kvar att lsa!

Citat:
Det r inte rimligt att tro p pstendet, eftersom pstendet r falskt. Det finns svarta svanar, och dess ursprungliga habitat hittas i Australien. Vad gller huruvida man kan "utfra ngon empirisk forskning", s r det svrt att begripa vad du menar.
'
Okej, detta var jag inte medveten om, men detta var endast ett exempel p problemstllningen. Meningen var att exemplifiera ett till synes sant pstende, nu visade det sig inte stmma, men det har ju inte med sakfrgan att gra (mitt misstag dock).
Empirisk forskning=forskning som utgr frn vad vi kan uppfatta med vra sinnen (ocks den enda sorten av "korrekt" forskning, om jag inte misstar mig). Exakt vad som menas kan vl inte spikas fast helt, eftersom att olika vetenskapsfilosofer har olika syn p vad som menas med "korrekt empirisk forskning" om man gr ner i detalj, men principen att en hypotes mste vara falsifierbar r en av centralstaplarna fr de filosofer jag utgr ifrn (Popper och Kuhn). Frgan r ju huruvida man kan sl fast ngonting som sant eller falskt, vilket bda dessa menar att man inte kan gra, och jag hller med dem. Dr kommer problemstllningen med matematiken in, eftersom att denna inte r falsifierbar.

Citat:
Det r vrt att skilja p pstenden vars giltighet r antingen beroende eller oberoende sinneserfarenhet. Ett pstende av den frra typen kallas a priori, och ett pstende av den senare typen kallas a posteriori. 2 + 2 r sant a priori, medan gravitationen kan sgas vara sann a posteriori.
S, kort och gott, de talar om olika saker? Empirism och nnting som r sant oavsett vad vi uppfattar? Allts finns det absoluta sanningar, vilket ger oss en grund att st p, och pltsligt behver vi inte fr alltid g runt ovetandes (vilket tminstone Kuhn var lite inne p).

I frga om Hume hade jag det vart kul om du kunde ge en liten sammanfattning av den lnkade textens centrala pong, d jag inte har tid eller ork att lsa den just nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in