Citat:
Ursprungligen postat av
FlamingBacon
Vad tjänar jag på att offra mig för ett samhälle som med glädje skulle spärra in mig om de kunde komma undan med det? Eller anstränga mig för att göra livet bättre för diverse människor som dag och natt arbetar för att göra mitt liv sämre? Känns som en tämligen tråkig trälmoral.
Du tjänar givetvis inget alls på att offra dig för det nuvarande samhället. Donovans grundtes är att människan historiskt levt i mindre sammanslutningar av slutna grupperingar, dessa sammanslutningar kallar han för gäng. Att vara självuppoffrande gäller då givetvis för sin
gruppering. Dagens samhälle är alldeles för komplext och stort för att man skall ha något att vinna på att identifiera samhället som stort som "sitt gäng" i sitt nuvarande tillstånd av självdestruktivitet, även om det är precis detta människor gör. "Betala skatt skall man göra", och så vidare.
Vårt "gäng" är vårt folk, eller rättare sagt, de delar av vårt folk som identifierar sig själva som delar av vårt "gäng" och som kämpar för våra intressen, samt håller de övriga utanför.