2014-04-04, 18:36
Medlem
Rois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cuneiforme
Kvinnodominerade samhällen är tydligen våldsammare:

http://www.friatider.se/kvinnodominerade-samhallen-ar-valdsammare

Högre konkurrens om honorna skapar med våld.
Nja, det verkar inte vara något underbyggt, utan snarare teoribyggen att testa i vidare studier. Just det här med "överflöd" vet jag inte om man ska tolka som absolut, eller på marginalen. Jag tror det har mer att göra med möjligheten att skapa harem genom hypermaskulinitet.

"Sambandet förklaras med att män byter till en ickevålds-strategi när män finns i överflöd. Män tenderar att uppvakta kvinnor i syfte att bygga en långsiktig relation när utbudet är dåligt, menar en av medförfattarna i en intervju till Eurekalert."

Det här är kanske en större fråga än bara mansrollen, men det är ändå värt att ha i åtanke vilka beteenden som faktiskt uppmuntras i praktiken. http://radishmag.wordpress.com/2014/02/14/pump-and-dump/#incentives
Citera
2014-04-04, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roi
Nja, det verkar inte vara något underbyggt, utan snarare teoribyggen att testa i vidare studier. Just det här med "överflöd" vet jag inte om man ska tolka som absolut, eller på marginalen. Jag tror det har mer att göra med möjligheten att skapa harem genom hypermaskulinitet.

"Sambandet förklaras med att män byter till en ickevålds-strategi när män finns i överflöd. Män tenderar att uppvakta kvinnor i syfte att bygga en långsiktig relation när utbudet är dåligt, menar en av medförfattarna i en intervju till Eurekalert."

Det här är kanske en större fråga än bara mansrollen, men det är ändå värt att ha i åtanke vilka beteenden som faktiskt uppmuntras i praktiken. http://radishmag.wordpress.com/2014/02/14/pump-and-dump/#incentives

Tydligen inte då motsatsen bevisas. Färre kvinnor i dominanta situationer ger upphov till mindre våld. Då tillgången är mindre än efterfrågan så måste männen spela sina kort rätt. Fler kvinnor verkar frammana påfågelbeteende och aggressivitet hos män d.v.s kvalitet vs. kvantitet. Troligtvis har singelfrekvensen inom en grupp större påverkan på männens aggressivitet än upptagna kvinnor.
Citera
2014-04-04, 20:10
Medlem
Aegishjalmrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cuneiforme
Kvinnodominerade samhällen är tydligen våldsammare:

http://www.friatider.se/kvinnodominerade-samhallen-ar-valdsammare

Högre konkurrens om honorna skapar med våld.

Jo, jag noterade också den artikeln. Mycket intressant och ironiskt eftersom feminister nästan dagligen både beklagar sig över det ökande mansvåldet och samtidigt vill ha mer kvinnodominans än vad vi redan har.
Citera
2014-04-04, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aegishjalmr
Jo, jag noterade också den artikeln. Mycket intressant och ironiskt eftersom feminister nästan dagligen både beklagar sig över det ökande mansvåldet och samtidigt vill ha mer kvinnodominans än vad vi redan har.

Kort och koncist kan man säga att dominanta kvinnor frammanar mäns våld. Ett moment 22 där kvinnor vill stoppa mäns våld genom att göra kvinnor mer dominanta.
Citera
2014-04-05, 00:47
Medlem
Citat:

Det är en jävla skillnad att vara 20 och 35. Jag har varit båda, och jag känner igen mig mycket i artikeln.
Citera
2014-04-05, 02:51
Medlem
salty-sailors avatar
Citat:
Det är bra både praktiskt och själsligt med folk som har din rygg. Eftersom vi inte har ett klansamhälle så är inte våra familjenätverk särskilt stora, så vi får ersätta bruschorna med män vi löst problem och genomgått svårigheter tillsammans med.

Om jag skapar band och gör något med andra män som jag har något gemensamt med är jag en äcklig bastuklubs mansgris som hatar kvinnor. det går liksom inte att vinna
Citera
2014-04-05, 14:28
Medlem
Rois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av salty-sailor
Om jag skapar band och gör något med andra män som jag har något gemensamt med är jag en äcklig bastuklubs mansgris som hatar kvinnor. det går liksom inte att vinna
Eller så ignorerar du gnällkärringar som inte har ett hum om vad de ens vill uppnå. En viktig manlig roll är ledarskapsrollen. I dagsläget verkar det som att merparten av män outsourcar den uppgiften till diverse byråkratier och naiva tramsideologer.
Senast redigerad av Roi 2014-04-05 kl. 14:35.
Citera
2014-04-05, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av salty-sailor

Nördkultur! Det finns en massa sådana här manliga, eller i stort sett manliga kulturer, som lever och frodas i det tysta. Det är först när de flyter upp till ytan som samhället börjar gapa och skrika på att könsfördelningen är fel, värderingarna är fel, männen är fel.

Anita Sarkeesians angrepp på dataspelbranschens sexism kom först när branschen började tjäna pengar och bli en slags maktfaktor. Männen ska bygga upp verksamheten, kvinnorna ska snylta sig in när fundamentet är byggt.

Ingen brydde sig om MC-kulturen så länge den huserade i garage, men när några av dem började kriga så kom det plötsligt en massa gnäll från utomstående, en massa gnäll om deras kvinnosyn (Siv Persson i fp förfasade sig över den) och så vidare. Tror någon att de bryr sig ett skit?
http://www.expressen.se/kvp/kvinnorna-ar-en-del-i-freden-mellan-gangen/

Frimurarna har kritiserats för att kvinnor inte kan bli medlemmar i logerna. Det rör inte frimurarna i ryggen.

Snubbar som stått 20 år i replokalerna och spelat sönder sig, och som utvecklas till duktiga musiker, fixar egna festivaler. Då dyker tjejerna upp ("vi har ett typ punkband dårå, vi gick på popkollo") och ska snylta sig in, utan att kunna ta en ren ton.
Citera
2014-04-05, 18:35
Medlem
salty-sailors avatar
Citat:
Eller så ignorerar du gnällkärringar som inte har ett hum om vad de ens vill uppnå. En viktig manlig roll är ledarskapsrollen. I dagsläget verkar det som att merparten av män outsourcar den uppgiften till diverse byråkratier och naiva tramsideologer.

svårt att ignorera när deras gnäll är statligt subventionerat och backat

Citat:
Ursprungligen postat av Mangart
Nördkultur! Det finns en massa sådana här manliga, eller i stort sett manliga kulturer, som lever och frodas i det tysta. Det är först när de flyter upp till ytan som samhället börjar gapa och skrika på att könsfördelningen är fel, värderingarna är fel, männen är fel.

Anita Sarkeesians angrepp på dataspelbranschens sexism kom först när branschen började tjäna pengar och bli en slags maktfaktor. Männen ska bygga upp verksamheten, kvinnorna ska snylta sig in när fundamentet är byggt.

Ingen brydde sig om MC-kulturen så länge den huserade i garage, men när några av dem började kriga så kom det plötsligt en massa gnäll från utomstående, en massa gnäll om deras kvinnosyn (Siv Persson i fp förfasade sig över den) och så vidare. Tror någon att de bryr sig ett skit?
http://www.expressen.se/kvp/kvinnorna-ar-en-del-i-freden-mellan-gangen/

Frimurarna har kritiserats för att kvinnor inte kan bli medlemmar i logerna. Det rör inte frimurarna i ryggen.

Snubbar som stått 20 år i replokalerna och spelat sönder sig, och som utvecklas till duktiga musiker, fixar egna festivaler. Då dyker tjejerna upp ("vi har ett typ punkband dårå, vi gick på popkollo") och ska snylta sig in, utan att kunna ta en ren ton.

precis, det spelar ingen roll vad man gör, tvspel, serietidningar, bilar, whatever. till slut kommer ändå feminister börja gapa och skrika om hur man ska anpassa saker efter vad dom tror är bäst. Istället för att skapa egna jävla tvspel eller rita egna serietidningar
Citera
2014-04-05, 18:57
Medlem
Resultatet blir bara att man inte lyssnar.
Citera
2014-04-11, 21:18
Medlem
FlamingBacons avatar
Citat:
Du drar ungefär samma slutsats som Donovan. Dessa egenskaper bör inte odlas för att hjälpa något abstrakt "samhälle", utan snarare för att hjälpa dem i din närhet, samt ge dig själv fördelar.

Kom för övrigt på att stora delar av Donovans filosofi går att finna här: http://radishmag.wordpress.com/2013/03/08/the-way-of-men/

Problemet är ju att jag inte kan komma undan med det. Om jag gör livet bättre för mig själv, tvingas jag i allt högre grad att bidra till massor med fenomen jag ogillar. Om jag istället försöker att undvika detta, drabbas jag av alla möjliga bekymmer och obehagligheter, den främsta av dessa är fattigdom. Jag är alltså fast i en rävsax, där jag antingen tvingas bidra till ett samhälle jag ogillar, eller stå utanför samhället i hög grad och leva i fattigdom alternativt kriminalitet. Det finns inget sätt att vinna på.

Man bör komma ihåg att situationen kommer att förvärras avsevärt i framtiden.
Citera
2014-07-22, 19:52
Medlem
Vindhlers avatar
Här är en recension av boken The Way of Men, som trådstartaren har som utgångspunkt för diskussionen:

https://www.realisten.se/2014/07/22/jack-donovan-the-way-of-men/

Citat:
Vad är maskulinitet? Det är frågan som Jack Donovan försöker svara på i boken The Way of Men, utgiven av förlaget [DH] 2012. Jack Donovan själv är en amerikansk författare och skribent, som skämtsamt beskriver sig som ”högerextrem extremist” i boken, vilket gör bokens försäljningsantal på dryga 10 000 exemplar imponerande.

I boken tar Donovan sig an den manliga naturen ur ett evolutionspsykologiskt perspektiv, och sätter männens nuvarande situation i västvärlden i relation till den evolutionära rollen som mannen har spelat. Föga förvånande är boken starkt kritisk till dagens värld där allt som är manligt och män i allmänhet motarbetas, något Donovan menar mycket väl delvis kan ligga bakom fallande testosteronnivåer hos män i västvärlden, då det visat sig att testosteron bildas då män upplever framgång.

Donovan vänder sig mot så kallade ”forskare” inom de humanitära vetenskaperna som under 40-50 år i cirkelargumentation har påstått att manlighet är någonting relativt och kulturellt, som kan omdefinieras beroende på historisk och kulturell kontext. Detta är någonting som inte torde vara okänt för de svenska läsarna, för i Sverige är det just precis den här doktrinen om att könen, och då framförallt manlighet, skulle vara någonting som kan omformas hur som helst, och då gärna av politiker med storhetsvansinne och oförblommat självförakt. Detta har implementerats i hela skolväsendet i Sverige från dagis upp till universitetsnivå, med resultatet att pojkar och unga män behandlas som stökiga tjejer. Svenska killar presterar på grund av detta allt sämre i den svenska skolan som kollektiv.

En grundläggande tes för bokens argumentation är att mäns naturliga tillstånd är i små hierarkiska grupperingar bestående utav andra män. Dessa grupperingar kallar Donovan för gäng – det vill säga sammanslutningar av män med en tydlig uppdelning mellan vi och dem, samt en tydlig hierarki inom gruppen. För att överleva måste man dels kunna strida mot andra grupper av män i konflikter om resurser men även mot naturen för att överleva, likväl som man ibland måste kunna samarbeta med andra grupper av män under andra omständigheter. Det är det som dagens män är byggda för, både rent psykologiskt likväl som fysiologiskt. Grupperna kan även innefatta kvinnor, men gruppen och den manliga dynamiken definieras främst utav männen. Att människan skulle vara en individ i första hand såsom exempelvis liberalen Thomas Hobbes påstår avfärdas utan omsvep i början av boken. För att förstå manlighet måste man betrakta det faktum att männens naturliga roll är i små sammanslutningar av andra män. Det är enbart så man kan förstå vad manlighet är, och vad som skapar anseende män emellan, den manliga gruppdynamiken men även varför den moderna situationen för västvärldens män är så förödande.

[...]
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in