Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2005-08-05, 17:31
  #1
Medlem
Jag var av en händelse i England den 21 juli i år. På hotellrummet flödade nyheterna och expertkommentarerna. Konstigt nog lyste såväl Magnus Ranstorp som St Andrews-universitetet helt med sin frånvaro i diskussionerna under kvällen. Med tanke på skärpan i Ranstorps och andra experters analyser, "det finns en risk att det händer igen", undrar man onekligen vad det är för "forskning" man ägnar sig ställen som St Andrews och hur denne Ranstorp kunnat bli en sådan auktoritet i Sverige. Är det någon som exempelvis sett en akademisk avhandling framlagd av den gode experten?
Citera
2005-08-05, 17:45
  #2
Medlem
TeEsErs avatar
http://www.st-andrews.ac.uk/academic.../pages/mr.html
http://www.globalsecurity.org/securi...1-ranstorp.htm

Eftersom han doktorerat bör han ha framkommit med någon form av akademiskt alster.

/T
Citera
2005-08-06, 03:52
  #3
Medlem
apskeletts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riddargrädde
Jag var av en händelse i England den 21 juli i år. På hotellrummet flödade nyheterna och expertkommentarerna. Konstigt nog lyste såväl Magnus Ranstorp som St Andrews-universitetet helt med sin frånvaro i diskussionerna under kvällen. Med tanke på skärpan i Ranstorps och andra experters analyser, "det finns en risk att det händer igen", undrar man onekligen vad det är för "forskning" man ägnar sig ställen som St Andrews och hur denne Ranstorp kunnat bli en sådan auktoritet i Sverige. Är det någon som exempelvis sett en akademisk avhandling framlagd av den gode experten?

Med tanke på att CNN använde honom som huvudexpert direkt efter 11 september får man väl utgå från att han har koll eller hur? eller påstår du att du skulle ha större koll bara för att du inte sett någon avhandling av honom?

sluta reta dig på folk som vet mer lilla gubben
Citera
2005-08-06, 13:31
  #4
Medlem
chrillenilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riddargrädde
Jag var av en händelse i England den 21 juli i år. På hotellrummet flödade nyheterna och expertkommentarerna. Konstigt nog lyste såväl Magnus Ranstorp som St Andrews-universitetet helt med sin frånvaro i diskussionerna under kvällen. Med tanke på skärpan i Ranstorps och andra experters analyser, "det finns en risk att det händer igen", undrar man onekligen vad det är för "forskning" man ägnar sig ställen som St Andrews och hur denne Ranstorp kunnat bli en sådan auktoritet i Sverige. Är det någon som exempelvis sett en akademisk avhandling framlagd av den gode experten?

Är släkt med Magnus och jag kan garantera hans kompetens. Inte ens på fest när han e full missar han i sina analyser... Så jo.... Smart e han allt
Citera
2005-08-07, 00:27
  #5
Medlem
apskeletts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chrillenilsson
Är släkt med Magnus och jag kan garantera hans kompetens. Inte ens på fest när han e full missar han i sina analyser... Så jo.... Smart e han allt

brukar man inte annars säga att släkten är värst
Citera
2005-08-07, 00:31
  #6
Medlem
Mysonoxens avatar
Jag tycker att han ger ett allmänt kompetent intryck. Jag litar mer på Magnus än de s.k. experter som försöker skyla över de religiösa fundamentalisternas roll i terrorhandlingar...
Citera
2005-08-07, 22:56
  #7
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riddargrädde
Jag var av en händelse i England den 21 juli i år. På hotellrummet flödade nyheterna och expertkommentarerna. Konstigt nog lyste såväl Magnus Ranstorp som St Andrews-universitetet helt med sin frånvaro i diskussionerna under kvällen. Med tanke på skärpan i Ranstorps och andra experters analyser, "det finns en risk att det händer igen", undrar man onekligen vad det är för "forskning" man ägnar sig ställen som St Andrews och hur denne Ranstorp kunnat bli en sådan auktoritet i Sverige. Är det någon som exempelvis sett en akademisk avhandling framlagd av den gode experten?

Du har en poäng där. Det är svårt att se vari Ranstorps forskningsinsats ligger. St Andrews hemsida (http://www.st-andrews.ac.uk/academic...pages/pub.html) listar 2 artiklar av honom, en från 1994 och en från 1998, så frågan är vad man forskar på där. Därmed inte sagt att han är okunnig eller humbug som Guillou hävdat. Man kan väl däremot slå fast att konkurensen inom detta expertområde är allt annat än knivskarp; det är därför vi ser Ranstorp och Hjärpe var och varannan vecka.

Hans analyser av London-bombningarna var av blandad kvalitet tycker jag:
"En konstellation av extremister har attackerat London, tror terrorexperten Magnus Ranstorp. Flera personer uppges ha dött.
Syfte: Att stänga av London. Explosionerna kan fortsätta tills syftet har nåtts, säger Ranstorp." (http://expressen.se/index.jsp?a=400655)

Den analysen var ju trivial men förutsåg helt korrekt nästa våg av attentat. Däremot minns jag hans första analyser av gärningsmännen och sprängmedlen som mindre bra (hittar ingen länk just nu).

OT: Som kontrast kan jag nämna den kvinnliga sprängmedelsexperten (namn?) hos statens kemikalieinspektion som intervjuades av ekot efter att man fastställt vilket sprängämne det var. Hon hade koll på sina saker. Bl.a. upplyste hon lyssnaren om att inte mindre än 40 (!) palestinier sprängt sig själva i luften vid tillverkning av ämnet i fråga. Ämnet är tydligen helt instabilt även i det fall man gör helt rätt...
Citera
2006-02-09, 13:56
  #8
Medlem
utters avatar
Ranstorp tänker till

Terrorexperten Magnus Ranstorp leverar en av sina sedvanligt skarpa analyser i Expressen: http://www.aftonbladet.se/vss/nyhete...775792,00.html

– Filmen visar att al-Qaida har tillgång till redigeringsutrustning och internet som de använder på ett mycket skickligt paketerat sätt, säger Magnus Ranstorp.

No shit!
Citera
2006-02-09, 14:08
  #9
Medlem
illums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utter
– Filmen visar att al-Qaida har tillgång till redigeringsutrustning och internet som de använder på ett mycket skickligt paketerat sätt, säger Magnus Ranstorp.

No shit!
Det har "news value" av enkla anledningen att det på vänsterflanken mest framhävs att al-Qaida och islamister i allmänhet alla är outbildade, lurade, fattiga och väldigt synd om i största allmänhet.
Citera
2006-02-09, 14:28
  #10
Medlem
utters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av illum
Det har "news value" av enkla anledningen att det på vänsterflanken mest framhävs att al-Qaida och islamister i allmänhet alla är outbildade, lurade, fattiga och väldigt synd om i största allmänhet.

Dumheter.
Citera
2006-02-09, 16:48
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av utter
Terrorexperten Magnus Ranstorp leverar en av sina sedvanligt skarpa analyser i Expressen: http://www.aftonbladet.se/vss/nyhete...775792,00.html


O du var skarp nog att få Aftonbladet till att vara Expressen.
Citera
2006-02-12, 11:15
  #12
Medlem
M2ks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coffeeman
Vad du såsom så många andra inte förstår är att man kan kritisera ena parten i en konflikt utan att därigenom legitimisera den andra. När du begripit det enkla sammanhanget kommer du också att förstå varför ex. uttalanden i stil med "Dom som inte är med oss är mot oss" är fullständiga idiotier.
"We are all danes now"...
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback