• 1
  • 2
2005-08-05, 17:31
Medlem
Jag var av en hndelse i England den 21 juli i r. P hotellrummet fldade nyheterna och expertkommentarerna. Konstigt nog lyste svl Magnus Ranstorp som St Andrews-universitetet helt med sin frnvaro i diskussionerna under kvllen. Med tanke p skrpan i Ranstorps och andra experters analyser, "det finns en risk att det hnder igen", undrar man onekligen vad det r fr "forskning" man gnar sig stllen som St Andrews och hur denne Ranstorp kunnat bli en sdan auktoritet i Sverige. r det ngon som exempelvis sett en akademisk avhandling framlagd av den gode experten?
Citera
2005-08-05, 17:45
Medlem
TeEsErs avatar
http://www.st-andrews.ac.uk/academic.../pages/mr.html
http://www.globalsecurity.org/securi...1-ranstorp.htm

Eftersom han doktorerat br han ha framkommit med ngon form av akademiskt alster.

/T
Citera
2005-08-06, 03:52
Medlem
apskeletts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riddargrädde
Jag var av en hndelse i England den 21 juli i r. P hotellrummet fldade nyheterna och expertkommentarerna. Konstigt nog lyste svl Magnus Ranstorp som St Andrews-universitetet helt med sin frnvaro i diskussionerna under kvllen. Med tanke p skrpan i Ranstorps och andra experters analyser, "det finns en risk att det hnder igen", undrar man onekligen vad det r fr "forskning" man gnar sig stllen som St Andrews och hur denne Ranstorp kunnat bli en sdan auktoritet i Sverige. r det ngon som exempelvis sett en akademisk avhandling framlagd av den gode experten?

Med tanke p att CNN anvnde honom som huvudexpert direkt efter 11 september fr man vl utg frn att han har koll eller hur? eller pstr du att du skulle ha strre koll bara fr att du inte sett ngon avhandling av honom?

sluta reta dig p folk som vet mer lilla gubben
Citera
2005-08-06, 13:31
Medlem
chrillenilssons avatar
Citat:

r slkt med Magnus och jag kan garantera hans kompetens. Inte ens p fest nr han e full missar han i sina analyser... S jo.... Smart e han allt
Citera
2005-08-07, 00:27
Medlem
apskeletts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chrillenilsson
r slkt med Magnus och jag kan garantera hans kompetens. Inte ens p fest nr han e full missar han i sina analyser... S jo.... Smart e han allt

brukar man inte annars sga att slkten r vrst
Citera
2005-08-07, 00:31
Medlem
Mysonoxens avatar
Jag tycker att han ger ett allmnt kompetent intryck. Jag litar mer p Magnus n de s.k. experter som frsker skyla ver de religisa fundamentalisternas roll i terrorhandlingar...
Citera
2005-08-07, 22:56
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:

Du har en pong dr. Det r svrt att se vari Ranstorps forskningsinsats ligger. St Andrews hemsida (http://www.st-andrews.ac.uk/academic...pages/pub.html) listar 2 artiklar av honom, en frn 1994 och en frn 1998, s frgan r vad man forskar p dr. Drmed inte sagt att han r okunnig eller humbug som Guillou hvdat. Man kan vl dremot sl fast att konkurensen inom detta expertomrde r allt annat n knivskarp; det r drfr vi ser Ranstorp och Hjrpe var och varannan vecka.

Hans analyser av London-bombningarna var av blandad kvalitet tycker jag:
"En konstellation av extremister har attackerat London, tror terrorexperten Magnus Ranstorp. Flera personer uppges ha dtt.
Syfte: Att stnga av London. Explosionerna kan fortstta tills syftet har ntts, sger Ranstorp." (http://expressen.se/index.jsp?a=400655)

Den analysen var ju trivial men frutsg helt korrekt nsta vg av attentat. Dremot minns jag hans frsta analyser av grningsmnnen och sprngmedlen som mindre bra (hittar ingen lnk just nu).

OT: Som kontrast kan jag nmna den kvinnliga sprngmedelsexperten (namn?) hos statens kemikalieinspektion som intervjuades av ekot efter att man faststllt vilket sprngmne det var. Hon hade koll p sina saker. Bl.a. upplyste hon lyssnaren om att inte mindre n 40 (!) palestinier sprngt sig sjlva i luften vid tillverkning av mnet i frga. mnet r tydligen helt instabilt ven i det fall man gr helt rtt...
Citera
2006-02-09, 13:56
Medlem
utters avatar
Ranstorp tnker till

Terrorexperten Magnus Ranstorp leverar en av sina sedvanligt skarpa analyser i Expressen: http://www.aftonbladet.se/vss/nyhete...775792,00.html

Filmen visar att al-Qaida har tillgng till redigeringsutrustning och internet som de anvnder p ett mycket skickligt paketerat stt, sger Magnus Ranstorp.

No shit!
Citera
2006-02-09, 14:08
Medlem
illums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utter
Filmen visar att al-Qaida har tillgng till redigeringsutrustning och internet som de anvnder p ett mycket skickligt paketerat stt, sger Magnus Ranstorp.

No shit!
Det har "news value" av enkla anledningen att det p vnsterflanken mest framhvs att al-Qaida och islamister i allmnhet alla r outbildade, lurade, fattiga och vldigt synd om i strsta allmnhet.
Citera
2006-02-09, 14:28
Medlem
utters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av illum
Det har "news value" av enkla anledningen att det p vnsterflanken mest framhvs att al-Qaida och islamister i allmnhet alla r outbildade, lurade, fattiga och vldigt synd om i strsta allmnhet.

Dumheter.
Citera
2006-02-09, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av utter
Terrorexperten Magnus Ranstorp leverar en av sina sedvanligt skarpa analyser i Expressen: http://www.aftonbladet.se/vss/nyhete...775792,00.html

O du var skarp nog att f Aftonbladet till att vara Expressen.
Citera
2006-02-12, 11:15
Medlem
M2ks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coffeeman
Vad du ssom s mnga andra inte frstr r att man kan kritisera ena parten i en konflikt utan att drigenom legitimisera den andra. Nr du begripit det enkla sammanhanget kommer du ocks att frst varfr ex. uttalanden i stil med "Dom som inte r med oss r mot oss" r fullstndiga idiotier.
"We are all danes now"...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in