• 1
  • 2
2014-03-13, 22:37
Citat:
Ursprungligen postat av Blink
Jag har ingen åsikt i den här frågan. Fast det är tur att andra har åsikter. Det skulle bli en så tråkig tråd annars. Hoppsan, där fick jag visst ur mig en liten åsikt ändå.

Precis, folk förespråkar pk-ism, men deras hjärtan brinner av glädje när någon blir skönt dissad.

Min poäng? Nja, en delvis poäng kanske är att feminister behöver knulla riktiga män (således bör även vår statsminister knulla en riktig man, så att Hr Fredrik kan bli lite poppis och medmänsklig).
Citera
2014-03-14, 00:52
Medlem
Gameplayers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D_V_S
Låter bara tråkigt och sorgligt, att överge kunskap för att inte brinna för något. Folk brukar nämligen dras till folk med ett driv, vilket är helt logiskt.

Jag har inte övergett kunskap. Det jag övergett är att bry mig lika mycket som förut om olika samhällsfrågor och liknande. Jag har kämpat mycket för saker förr i tiden, med ett enormt driv. Så jag har gjort min del med råge...
Citera
2014-03-14, 08:04
Medlem
Samhället är anpassat för tyckare. Alla ska tycka. Facebook, Twitter, tidningsspalter, bloggar, "paneler" osv.

Men något vi har alldeles för lite av är tänkare.
Citera
2014-03-14, 18:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av gnallspiken
Samhället är anpassat för tyckare. Alla ska tycka. Facebook, Twitter, tidningsspalter, bloggar, "paneler" osv.

Men något vi har alldeles för lite av är tänkare.
Skämtar du eller. För mycket tänkare för lite görare.
Citera
2014-03-14, 19:27
Medlem
Pendeks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D_V_S
Låter bara tråkigt och sorgligt, att överge kunskap för att inte brinna för något. Folk brukar nämligen dras till folk med ett driv, vilket är helt logiskt.
Överger man inte kunskap om man har en åsikt? En åsikt bygger ju på ett antagande om x. Så tycker jag att ideologi x är bra så kommer jag att söka upp argument (skaffa kunskap) som stödjer min åsikt. Gör man likadant med ideologi y som man ogillar? Nej, vad jag vet så brukar det folk enbart läsa om ideologi y i syfte för att hitta "fel". Alltså överger man kunskap för att man redan har bestämt sig för sin åsikt.

Som ett exempel. Så har jag, säkert likt många andra hört talas om Jesus och det han sade i Lukas 17:21 "Och ingen kan säga: Här är det, eller där är det! Nej! Guds rike är redan här, mitt ibland er." På engelska är det något i stil med "kingdom of God is within you". Man kan tolka det bokstavligt att Guds rike finns inom oss. I vårt medvetande. Jag skulle kunna bestämma mig för den åsikten, att Guds rike är vårt medvetande. Googlar man lite, så finns det vissa som menar att det är felöversatt. Hade jag bestämt mig för att det bokstavligt talat betyder att Guds rike finns i vårt medvetande så hade jag hållit ute kunskapen om att det kanske är felöversatt och betyder något helt annat.

Därför anser jag i alla fall att en åsikt håller ute kunskap.

Men jag håller ändå med dig till en viss del. Människor som har en bestämt åsikt (övertygelse) har oftast mycket kunskap. När man inte har en bestämt åsikt, så är det svårt att hitta kunskap, för det finns så många vägar att gå. Som i exemplet ovanför så bröt det tidigt ut i två stigar, senare kanske det blir 8 stigar, 20 stigar eller 160 stigar, och då förstår jag i alla fall att världen är alldeles för komplex för att bestämma sig för något. Men vill man göra det enkelt, så följer man en stig och ignorerar resten.
Citera
2014-03-14, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av W-Zink
Skämtar du eller. För mycket tänkare för lite görare.

Tyckare som inte tänker. Tänkare som inte gör.
Citera
2014-03-14, 19:30
Medlem
roggeees avatar
Håller med. Fler borde lära sig att hålla käften, eller helt enkelt att inte bry sig. Man måste inte bry sig om allt och ha en åsikt om det.
Citera
2014-03-14, 20:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av gnallspiken
Tyckare som inte tänker. Tänkare som inte gör.
Då är vi eniga

Håller med dig DVS själv har jag myntat för mig själv att den enda riktiga är inte att stå för någonting. Spotta ut dig vad du vill du behöver ändå inte stå för det. Det finns för mycket åsikter i omlopp för att det ens ska betyda något att stå för nånting
Senast redigerad av W-Zink 2014-03-14 kl. 20:18.
Citera
2014-03-14, 20:33
Medlem
De åsikter de flesta brinner för är ofta just de åsikter som gör dem till odrägliga typer. För mig är det politik. Jag blir odräglig, även om jag bättrat mig på sistone. Tror just politik är den vanligast åsiktsgeneratorn för odräglighet. Man märker detta rätt bra på Flashback.

Det blir lite lustigt med de som med sin åsikt bryr sig så himla mycket och är så medmänskliga i själva verket alltid sabbar relationer i sin närhet, och är just tvärtemot inte empatiska eller särskilt bra på att skapa trivsamma miljöer. Detta gäller garanterat flertalet politiskt aktiva på både höger- och vänsterkanten.

Om jag blir en obehaglig jävel av mina politiska åsikter då får jag lägga ner eller hantera problemet. Jag har valt att lägga ner mycket mindre tid att fundera och diskutera det. Ibland kan man bara inte hålla sig och lägger sig i här på Flashback, men då tröttnar man snabbt för alla andra blir lika stora idioter i diskussionen som en själv, då påminns man om varför man egentligen bara skulle lägga ner att ha sin åsikt förfäktad. Vi är alla odrägliga åsiktsmaskiner.
Citera
2014-03-14, 22:59
Citat:
Ursprungligen postat av W-Zink
Då är vi eniga

Håller med dig DVS själv har jag myntat för mig själv att den enda riktiga är inte att stå för någonting. Spotta ut dig vad du vill du behöver ändå inte stå för det. Det finns för mycket åsikter i omlopp för att det ens ska betyda något att stå för nånting

Absolut, folk borde tycka mer (och även mindre) och slippa allt mothugg. Trodde jag var en bonde?

Citat:
Ursprungligen postat av HerrWarum
Vi är alla odrägliga åsiktsmaskiner.

Nej då. Så illa är det inte.

Citat:
Ursprungligen postat av Pendek
Överger man inte kunskap om man har en åsikt?

Åsikt är väl vad man väljer att göra med kunskapen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in