Citat:
Ursprungligen postat av
D_V_S
Låter bara tråkigt och sorgligt, att överge kunskap för att inte brinna för något. Folk brukar nämligen dras till folk med ett driv, vilket är helt logiskt.
Överger man inte kunskap om man har en åsikt? En åsikt bygger ju på ett antagande om x. Så tycker jag att ideologi x är bra så kommer jag att söka upp argument (skaffa kunskap) som stödjer min åsikt. Gör man likadant med ideologi y som man ogillar? Nej, vad jag vet så brukar det folk enbart läsa om ideologi y i syfte för att hitta "fel". Alltså överger man kunskap för att man redan har bestämt sig för sin åsikt.
Som ett exempel. Så har jag, säkert likt många andra hört talas om Jesus och det han sade i Lukas 17:21 "Och ingen kan säga: Här är det, eller där är det! Nej! Guds rike är redan här, mitt ibland er." På engelska är det något i stil med "kingdom of God is within you". Man kan tolka det bokstavligt att Guds rike finns inom oss. I vårt medvetande. Jag skulle kunna bestämma mig för den åsikten, att Guds rike är vårt medvetande. Googlar man lite, så finns det vissa som menar att det är felöversatt. Hade jag bestämt mig för att det bokstavligt talat betyder att Guds rike finns i vårt medvetande så hade jag hållit ute kunskapen om att det kanske är felöversatt och betyder något helt annat.
Därför anser jag i alla fall att en åsikt håller ute kunskap.
Men jag håller ändå med dig till en viss del. Människor som har en bestämt åsikt (övertygelse) har oftast mycket kunskap. När man inte har en bestämt åsikt, så är det svårt att hitta kunskap, för det finns så många vägar att gå. Som i exemplet ovanför så bröt det tidigt ut i två stigar, senare kanske det blir 8 stigar, 20 stigar eller 160 stigar, och då förstår jag i alla fall att världen är alldeles för komplex för att bestämma sig för något. Men vill man göra det enkelt, så följer man en stig och ignorerar resten.