Jag har inte testat psykologiska spel med spöken typ Silent Hill eller FEAR, och har ingen brådska att göra det heller. När det kommer till skräckspel är jag lite av en fegis. Fast som hemskaste spel jag spelat igenom nominerar jag Resident Evil 4. Spelet står som etta på min lista över läskigaste spel, mest pga. stämningen, det är kusligt rakt igenom.
Men - den läskigaste upplevelsen kommer från Half Life 2, en händelse som egentligen inte alls var hemsk, men dumma jag lyckades skrämma upp mig själv ordentligt. Satt med hörlurarna på, det var mörkt och sent på kvällen. I kapitlet "Water Hazard" när du åker med båten ut genom stadens kanaler var jag under ständig attack av Combine. Ammunitionen var slut, hälsan stod nästan på noll och jag var i akut behov av medkits. Fick syn på en grotta vid vattenkanalens kant, stannade och hoppade ur båten i hopp om att finna ett medkit eller ammunition. Tog fram kofoten, eftersom allt ammo som sagt var slut. Kröp fram väääldigt lugnt och försiktigt, utifall att en Combine-soldat skulle lura där inne.
När jag var halvvägs inne blev det plötsligt helt tyst, det enda som hördes var vatten som droppade från grottans tak. Dom jävlarna lurar bakom ett hörn, tänkte jag. Såg att det låg ett medkit och ammunition i vattnet några meter framför mig, men vågade inte gå fram och ta det. Jag väntade på attacken från Combines. Något plaskade inne i grottan, det är säkert, dom är där. Men ingenting hände förutom att jag blev mer och mer uppjagad av vattendropparna och mörkret. Kom fram nu då fan, tänkte jag. Väntade lite till. Och lite till. Efter en lång stund insåg jag att det inte fanns något farligt inne i grottan, och skulle just krypa fram och ta sakerna.... då WRAAAAH!! en zombie stiger upp ur vattnet och börjar attackera mig! Hjärtat flyger upp i halsgropen samtidigt som jag ramlar av stolen! Slängde hörlurarna i golvet, vrålade som satan och stängde av skärmen. Sprang ut ur rummet och förbannade alla som har någonting att göra med detdär jävla skitspelet som skrämmer liv och lem ur folk! Först en kvart senare vågade jag mig till datorn igen för att fortsätta lira, och jag kan säga att jag gick INTE in i grottan en gång till.
Nu i efterhand var det en väldigt kul upplevelse!