2014-03-06, 00:14
Medlem
Ska åka till Grekland och tänkte växla svenska sedlar till Euro här i Sverige, men min klasskompis säger att det är bättre att lägga mina pengar på mitt konto och ta ut de i en bankomat i Grekland, han påstår att maskinen omvandlar mina svenska pengar och jag får ut euro sedlar istället? Är det sant

Samt brukar de ha bankomater på flygplatser, speciellt Atens flygplats
Citera
2014-03-06, 00:24
Medlem
Polyklorfenols avatar
Ja, naturligtvis kan du plocka ut Euro från ditt bankkort i alla länder som stöder den valutan. Bankerna tar ofta en växlingsavgift för detta på några procent, men det gör ju även Forex.
Citera
2014-03-06, 00:27
Medlem
lessyogets avatar
Finns även bankomater i Sverige där du kan välja om du vill ha Euro istället för kronor.
Citera
2014-03-06, 01:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lessyoget
Finns även bankomater i Sverige där du kan välja om du vill ha Euro istället för kronor.

Finns de i Arlanda
Citera
2014-03-06, 02:47
Bannlyst
Citat:
nej
Citera
2014-03-06, 03:04
Medlem
Mvks avatar
Är avgiften lägre än vad forex tar ut?
Vad tjänar man på att göra?
Växla pengar hemma eller ta ut pengar i bankomat på plats?
Citera
2014-03-06, 03:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nils.Lind
nej

JO! det finns visst.
Citera
2014-03-06, 04:38
Medlem
christerys avatar
Ta ut pengar på plats, i en ATM. Såklart får du den lokala valutan, jag skulle bli jäkligt förvånad om jag fick Svenska sedlar i en Thailändsk ATM.
Citera
2014-03-06, 05:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Ta ut pengar på plats, i en ATM. ..

Det är smidigt men om man inte vill förlora pengar bör man kolla upp hur växlingskurserna ser ut. Eventuellt är det en fördel att växla på t.ex. forex innan man åker jämfört med att ta ut pengar på plats. Likaså kan det vara värt att växla tillbaka till svenska kronor innan man åker hem.

Själv brukar jag nästan aldrig ta ut pengar i europa utan använder mitt bankkort.
Citera
2014-03-06, 05:53
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av getz
Det är smidigt men om man inte vill förlora pengar bör man kolla upp hur växlingskurserna ser ut. Eventuellt är det en fördel att växla på t.ex. forex innan man åker jämfört med att ta ut pengar på plats. Likaså kan det vara värt att växla tillbaka till svenska kronor innan man åker hem.

Själv brukar jag nästan aldrig ta ut pengar i europa utan använder mitt bankkort.

Nu är jag i Thailand och inte i Grekland, men Forex skulle vara betydligt dyrare än ICA-kort eller GE Moneybank korten att använda. Sen vill jag inte ha för mycket stålar med mig heller.

Gäller bara att trycka rätt i apparaten så man inte låter maskinen köra växlingskursen utan din hembank. Kostar 180bht och för vissa kort 1.5% växlingsavgift + hur kursen ser ut.

Det är lite komplicerat, men vafan... Tid är ju det man har.
Citera
2014-03-06, 09:45
Medlem
lessyogets avatar
Citat:
http://bankomat.se/privat-2/hitta-automater/
Citat:
Ursprungligen postat av Tonystarkfinns
Finns de i Arlanda
Ja på terminal 2,4,5 och SkyCity

Citat:
Ursprungligen postat av Nils.Lind
nej
Bra om du har lite fakta och inte bara snackar skit.
http://bankomat.se/privat-2/hitta-automater/

Det går att ta ut Euro, Brittiska pund, US Dollar, Norska kronor och Danska kronor på vissa bankomater kolla på kartan för att se vart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in