2005-08-05, 20:33
Medlem
ischs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bossieman
Vadå? PS och illustratur funkar väl utmärkt i Linux, eller?

Jasså gör det? Varför står det inte mer listat systemkrav? För kom inte och säg att man skall köra det i wine eller någon annan windows emulator

http://www.adobe.se/products/photoshop/systemreqs.html
Citera
2005-08-05, 20:37
Medlem
Bossiemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av isch
Jasså gör det? Varför står det inte mer listat systemkrav? För kom inte och säg att man skall köra det i wine eller någon annan windows emulator

http://www.adobe.se/products/photoshop/systemreqs.html

vadå, vad är det för fel på wine?
Citera
2005-08-05, 20:46
Medlem
ischs avatar
Citat:
vadå, vad är det för fel på wine?

Felet är att genom att emulera något är det inte samma sak som att använda det på riktigt? Tex så är ett nintendospel mycket bättre på en nintendo burk hur bra det än flyter på när man emulerar det på en dator. OCh varför köra ett system där man måste emulera program som är till ett annat OS. Känns inte spec tilltänkt och optemalt för prestanda.
Citera
2005-08-05, 21:01
Medlem
Bossiemans avatar
Citat:
Felet är att genom att emulera något är det inte samma sak som att använda det på riktigt? Tex så är ett nintendospel mycket bättre på en nintendo burk hur bra det än flyter på när man emulerar det på en dator. OCh varför köra ett system där man måste emulera program som är till ett annat OS. Känns inte spec tilltänkt och optemalt för prestanda.

Det är ju en smaksak tycker jag. Jag använder wine för tillexempel pokerprogram som pokerstars. Ser inte det som att det är inte som att köra det på riktigt. Det är ju inte så att programmet fungerar på ett annat sätt för att det körs via wine.
Angående optimeringen kan jag säga att t.ex. schackprogram som körs via wine oftast är snabbare än när de körs i windows.

Låter konstigt att du inte vill använda Linux för att dina favoritprogram måste emuleras i Linux. Varför lär du dig inte Linuxprogrammen istället?
Citera
2005-08-05, 21:10
Medlem
ischs avatar
Citat:
Det är ju en smaksak tycker jag. Jag använder wine för tillexempel pokerprogram som pokerstars. Ser inte det som att det är inte som att köra det på riktigt. Det är ju inte så att programmet fungerar på ett annat sätt för att det körs via wine.
Angående optimeringen kan jag säga att t.ex. schackprogram som körs via wine oftast är snabbare än när de körs i windows.

Låter konstigt att du inte vill använda Linux för att dina favoritprogram måste emuleras i Linux. Varför lär du dig inte Linuxprogrammen istället?

Tycker det låter totalt förnuftigt att använda det OS:et som tilllåter mig att använda mina favoritprogram på det sättet som det är tänkt istället för att köra ett OS som inte gör det. Att jag inte använder Gimp istället för PS är inte för att jag inte kan programet utan av den enkla anledningen att det inte är lika bra. Att köra ett program snabbare är sen inte heller samma sak som att det är bättre optimerat.

Desutom så kan jag nästan köra alla de program som jag tycker är bra till linux på min windows burk. Visst jag saknar lite skalbarheten som finns i linux men sen tycker jag att det är skönt att slippa dependent junglen eller att min nya hårdvara inte stöds.
Citera
2005-08-05, 21:14
Medlem
bara så ni vet, WINE IS NOT AN EMULATOR, rekursiv akronym
det är en "gratisversion" eller kompatibelt alternativ, av windows, ungefär som linux är en "gratisversion" av unixkärnan.

så i teori skulle wine kunna portas till windows, utan att förlora sin poäng.
det är helt enkelt en opensource version av vissa windows dll:er(de som utgör WIN API). så man emulerar precis lika mycket som du emulerar när du kör spelen i windows.

sen ska det också sägas att wine inte är lika bra som windows. och har fler buggar etc.
Citera
2005-08-05, 21:16
Medlem
ischs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Davve
bara så ni vet, WINE IS NOT AN EMULATOR, rekursiv akronym
det är en "gratisversion" eller kompatibelt alternativ, av windows, ungefär som linux är en "gratisversion" av unixkärnan.

så i teori skulle wine kunna portas till windows, utan att förlora sin poäng.
det är helt enkelt en opensource version av vissa windows dll:er(de som utgör WIN API). så man emulerar precis lika mycket som du emulerar när du kör spelen i windows.

sen ska det också sägas att wine inte är lika bra som windows. och har fler buggar etc.

Petitesser. Även om det inte emuleras så är det i praktiken som att det skulle emuleras. Sak samma, wine är till för att köra program på ett os som programmet ifrån början inte var tänkt att köra på.
Citera
2005-08-05, 21:30
Medlem
Citat:
Petitesser. Även om det inte emuleras så är det i praktiken som att det skulle emuleras. Sak samma, wine är till för att köra program på ett os som programmet ifrån början inte var tänkt att köra på.
det kan likna emulering men är inte det, för att det ska räknas som emulering så måste det användas en virtuelmaskin, som tolkar varje anrop i binären och översätter det till nått som operativsystemet förstår, vilket inte är fallet med wine.

Men det är ändå inte samma sak som att köra programmen på windows. Men det är helt klart ett alternativ om det är ett eller ett få tal program som håller kvar en på windows.

argumentet om att lite hårdvara stöds i linux känns ganska platt för mig. Linuxkärnan och många program som utvecklats för GNU/Linux körs utanproblem på datorer utrustade med t.ex 64bitars eller SPARC. och HTstöd kom till linux före det kom till windows, samma sak med 64processorerna.

udda usb produkter kan dock ibland strula. men om man inte använder sin usbdildo så ofta så kanske det inte spelar så stor roll.

edit: oj blandade ihop linuxtrådar nu, ingen hade dragit upp problemet med hårdvara :P
men jag låter det stå iaf.
Citera
2005-08-05, 22:13
Bannlyst
Citat:
Wine ger kompabilitets stöd för windows api i Linux och är INTE en emulator, man emulerar INTE utan man kör native. Det är ett kompabilitets-lager eller vad man ska säga.

Jag gillar inte Wine med program av den enkla anledningen att de inte är integrerade i gnome, alltså, de använder inte gtk.
Citera
2005-08-05, 23:44
Medlem
TheDavids avatar
Sitter nu här och funderar på om jag ska ta steget ikväll att börja köra linux. Har hört mycket positivt.
Men sitter fortfarnade och läser om hur jag ska installera det.
KNOPPIX_V3.7-2004-12-08-EN.iso Har jag laddat ner.
Är det ett svårt os att lära sig?
Jobbigt att installera.
Kan nämnligen ingenting.
Vill ha eran åsikt om det är nått att satsa på överhuvudtaget.
Citera
2005-08-05, 23:59
Medlem
Bossiemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheDavid
Sitter nu här och funderar på om jag ska ta steget ikväll att börja köra linux. Har hört mycket positivt.
Men sitter fortfarnade och läser om hur jag ska installera det.
KNOPPIX_V3.7-2004-12-08-EN.iso Har jag laddat ner.
Är det ett svårt os att lära sig?
Jobbigt att installera.
Kan nämnligen ingenting.
Vill ha eran åsikt om det är nått att satsa på överhuvudtaget.

Rekomenderar dig att köra Manriva 2005 LE - det är det största och populäraste, finns massor av program och ytterst lätt att få hjälp av alla communities.
Citera
2005-08-06, 00:01
Medlem
TheDavids avatar
Citat:
Rekomenderar dig att köra Manriva 2005 LE - det är det största och populäraste, finns massor av program och ytterst lätt att få hjälp av alla communities.

Du har ingen länk på rak arm.
Eller är det google som gäller

Fick upp 41 träffar på google
Felstavat kanske? Påpekar bara, anklagar ingen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här