• 1
  • 2
2005-08-05, 14:36
Bannlyst
...finns här en ypperlig lista på Windows-programs motsvarigheter i Linux! Kolla gärna igenom den om du är intresserad och kanske tänkt att prova Linux, finns ofta väldigt många val, så kolla screenshots/läs om dem, du kanske rent av gillar Linux motsvarighet bättre!

http://www.linuxrsp.ru/win-lin-soft/table-eng.html
Citera
2005-08-05, 15:03
Medlem
Bossiemans avatar
Många som är nyfikna på Linux stannar nog just vid nyfiken. De är ett stort steg att verkligen gå över till Linux. Men jag tycker verkligen det är en bra tråd och hoppas att de som är nyfikna kan posta frågor här.
Tänkte jag kunde säga vilka program jag använder som ersätter windosprogram och som jag tycker är bättre.

ICQ - Gaim
MSN - Gaim

Gaim är så bra. Jag har ett program på Linux som ersätter på ICQ och MSN. Helt suveränt.

Internet Explorer - Mozilla firefox

En suveränn webläsare som är underbar tycker jag.

Office -Open Office

Tja, en klon som är perfekt.
Citera
2005-08-05, 15:11
Medlem
ischs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bossieman
Många som är nyfikna på Linux stannar nog just vid nyfiken. De är ett stort steg att verkligen gå över till Linux. Men jag tycker verkligen det är en bra tråd och hoppas att de som är nyfikna kan posta frågor här.
Tänkte jag kunde säga vilka program jag använder som ersätter windosprogram och som jag tycker är bättre.

ICQ - Gaim
MSN - Gaim

Gaim är så bra. Jag har ett program på Linux som ersätter på ICQ och MSN. Helt suveränt.

Internet Explorer - Mozilla firefox

En suveränn webläsare som är underbar tycker jag.

Office -Open Office

Tja, en klon som är perfekt.

Iofs så finns alla de produkterna du räknade upp även till windows. Så bara för att man kör MS program så behöver man inte köra alla medföljande program.
Citera
2005-08-05, 15:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av isch
Iofs så finns alla de produkterna du räknade upp även till windows. Så bara för att man kör MS program så behöver man inte köra alla medföljande program.

Sant!

Tror jag ska fixa en FB-live cd baserad på ubuntu med lite applikationer jag tror FB:are vill ha! Ni kan ju skriva ner vad ni skulle vilja ha med, vad för typ av app. Alltså e-mail klient etc etc. Kan nog bli skojj om jag tar mig tiden att göra det. Får se om det finns ngt intresse!
Citera
2005-08-05, 15:28
Medlem
Bossiemans avatar
Citat:

Nej men normalanvändaren av windows har inte en susning om vad gaim är. I slitändan så använder dom de program som är färdiginstallerade på datorn. DVS IE och MSN.
Citera
2005-08-05, 15:39
Medlem
ischs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bossieman
Nej men normalanvändaren av windows har inte en susning om vad gaim är. I slitändan så använder dom de program som är färdiginstallerade på datorn. DVS IE och MSN.

Ja, om normalanvändaren använder sin dator för att betala räkningar och kolla mailen. Normalanvändare har inget behov av att byta produkter pga att de inte använder produkterna i den utströkning att de upptäkter bristerna. Desutom är linux inget för normalanvändaren och personligen tycker jag inte att det idag inte är i närheten av windows xp som desktop os.
Citera
2005-08-05, 15:47
Medlem
Citat:
Ja, om normalanvändaren använder sin dator för att betala räkningar och kolla mailen. Normalanvändare har inget behov av att byta produkter pga att de inte använder produkterna i den utströkning att de upptäkter bristerna. Desutom är linux inget för normalanvändaren och personligen tycker jag inte att det idag inte är i närheten av windows xp som desktop os.
men som Nighblade och säkert andra här på flashback sagt i många trådar så är det på gång, på riktigt nu

men själv ger jag faktiskt fan i om det blir "användarvänligare". älskar terminalen och försöker se till så att jag sköta allt därifrån utan att behöva klicka och annat tjaffs. fasst det är ju användarvanlighet för mig
Citera
2005-08-05, 15:47
Medlem
Bossiemans avatar
Citat:

Jag vet inte jag. Det är många normalanvändare som skulle ha ett lättare dataliv om de hade Linux. Jag vet flertalet som bara använder sin dator till att chatta på msn, surfa och eposta. Har hjälpt två såna användare att byta till Linux. De hade feta problem med windows för de kunde inget om spyware och annat. Så för dom är skillnaden bara att de inte har problem med crashar, spyware och virus längre. Så de anser nog att det är ett bra desktop OS.
Citera
2005-08-05, 18:44
Bannlyst
Citat:
Definera desktop. Är desktop Maila, Surfa, Chatta (exklusive webcam), Skriva och till viss mån göra Grafik (blend, gimp osv osv) så är Linux lika bra/bättre i nuläget.

http://www.xandros.com/products/home...urf_intro.html <- kolla dne till exempel. Inte gratis men billigare än MS, dessutom finns den garanterat ute på nätet som ISO ändå. Man betalar bara för skype-saken, dvdn, boxen etcetc där.
Citera
2005-08-05, 18:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Davve
men som Nighblade och säkert andra här på flashback sagt i många trådar så är det på gång, på riktigt nu

men själv ger jag faktiskt fan i om det blir "användarvänligare". älskar terminalen och försöker se till så att jag sköta allt därifrån utan att behöva klicka och annat tjaffs. fasst det är ju användarvanlighet för mig
Tack, och japp, så är det!

http://udu.wiki.ubuntu.com/UbuntuDownUnder/BreezyGoals <- kolla målen för nästa Ubuntu-release som är under utveckling! Sweet!
Citera
2005-08-05, 19:05
Medlem
ischs avatar
Ett desktop OS som man använder vid dagligt bruk. Då jag arbetar mycket med grafik så finns det idag inget likvärdigt alternativ till PS (kom inte dragandes med gimp, de tär inte samma sak..) eller illustrator. Sen att det finns många olika fönsterhanterare som är olika snabba etc med KDE eller Gnome som är standar på många Linux distar anser jag vara sega och överplottriga i minst samma utsträkning som XP är vid uppstart. Jag har under mina år av använding av inte fått XP att krasha mer än en handfull gången och då det i nästan alla fall varit något hårdvarubaserat fel. Sen är det inte så att jag är anti linux eller pro ms. Förespråkar *nix på servrar (kör själv slackware på min server) och tycker att det finns mycket bra gratisalternativ men än så länge är inte linux något för min deskop dator.
Citera
2005-08-05, 19:38
Medlem
Bossiemans avatar
Vadå? PS och illustratur funkar väl utmärkt i Linux, eller?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in