• 1
  • 2
2014-03-05, 00:25
Bannlyst
Jag r 21 r, har ej betalat hyra innan, men nu krver mina frldrar mig att jag ska brja betala hyra i hemmet. Jag bor med pronen och jag har aldrig betalat hyra innan..

Jag r arbetsls, jag gick till soc innan o frgade om vad som krvs fr att f hyra, p ett visst stt s lt det som att hon sa ''bda dina frldrar jobbar, du har inte rtt till hyra'' liksom?? Har dom rtt att gra s? Har inte jag rtt till att f hyra?
Citera
2014-03-05, 00:37
Medlem
Zelogaths avatar
Du fr skaffa dig ett jobb eller studera!

Bor du kvar hemma hos frldrar med inkomst s behver inte socialfrvaltningen betala ut frsrjningsstd till dig.
Citera
2014-03-05, 00:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Zelogath
Du fr skaffa dig ett jobb eller studera!

Bor du kvar hemma hos frldrar med inkomst s behver inte socialfrvaltningen betala ut frsrjningsstd till dig.

Men om frldrarna tvingar ut mig om jag inte betalar hyra d? Vad hnder d? Det kommer ju kosta mer fr dom om jag tvingar dom att hitta ett boende som dom ska betala fr mig n att betala hyran fr att jag bor med mina frldrar.
Citera
2014-03-05, 00:42
Medlem
sluggerbanans avatar
Skriv ett kontrakt d s att de ser att du har en egen bostad.
Citera
2014-03-05, 00:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sluggerbanan
Skriv ett kontrakt d s att de ser att du har en egen bostad.

Ett hyreskontrakt, dr det str i kontraket att jag kommer framver att betala hyra till frldrarna?
Citera
2014-03-05, 01:22
Medlem
Jamaicabananers avatar
Jag frstr att det r trkigt fr dig. Men socialtanteriet tillmpar pfallande ofta kategoriska imperativet i sitt riktlinjesnickrande. Man nr drtill en ambition att vara rttvis och rttssker. Denna blandning kan sgas vara ngot som r utmrkande fr en byrkratisk organisation. Vilket i frlngningen riskerar att medfra att i stort sett alla tycker den r orttvis, fr alla har den egenheten att ni grna vill se er som speciella, att era skl skulle vara srskilt mmande och att ditt liv r viktigast. Vilket vi naturligtvis har rtt i. Allihopa av oss.

Detta betyder allts som du frstr att du inte fr ngon hyrespeng, eftersom socialkontoren skulle svmma ver av speciella unga vuxna med mmande skl och viktiga liv som nr som helst blir utkastade av frldrar ifall socialkontoren skulle brja bry sig om dina mmande skl.

Det r dyrt att vara snll och rttvis, drfr r det billigt att misslyckas med bdadera.
Citera
2014-03-05, 01:59
Medlem
Zelogaths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 12characters
Men om frldrarna tvingar ut mig om jag inte betalar hyra d? Vad hnder d? Det kommer ju kosta mer fr dom om jag tvingar dom att hitta ett boende som dom ska betala fr mig n att betala hyran fr att jag bor med mina frldrar.
Det finns i nulget inget hinder fr att dina frldrar kan frsrja dig och ge dig tak ver huvudet, d prjsar inte kommunen fr logi t dig s enkelt r det.

Tyvrr har jag sett flera som utnyttjar systemet genom att hvda att de har blivit utsttta ur familjehemmet utan ngon mjlighet att f bo kvar, fr att f socialfrvaltningen att skaffa lgenhet till dessa.

Min rekommendation r att du fokuserar p att finna ett arbete eller utbilda dig till ngot som leder till arbete.

Du kan ven vnda dig till Frskringskassan fr att ska bostadstillgg.
Kanske du kan f in pengar p det sttet som gr att du kan betala lite hyra tills du har skaffat dig en ordentlig inkomst!

Jag har jobbat under IFO i ett r nu och jag kan lova dig att Soc inte kommer att betala ut pengar till dig baserat p din nuvarande situation.
Citera
2014-03-05, 10:21
Medlem
Vilken smrja i trden.

Enligt frldrabalken r frldrar frsrjningsskyldiga fr sin avkomma till och med barnets 18-rsdag ELLER s lnge "barnet" studerar p gymnasieniv OCH r under 21 r gammal.

Om du saknar inkomst s har du rtt till frsrjningsstd OM du uppfyller vissa krav stllda av socialtjnsten (bland annat att du str till arbetsmarknadens frfogande OM du r arbetsfrmgen).

Frsrjningsstdet bestr av tv delar. Dels riksnormen, som bestr av personliga kostnader och del av gemensamma hushllskostnader. Dels skliga kostnader utanfr riksnormen, dit bland annat hyran rknas.

Riksnormen r du ju berttigad till i vilket fall om du str utan inkomst helt och hllet. Hyran r du ju egentligen inte berttigad till i nulget eftersom du inte har ngon hyra.

Om du vill ha pengar fr hyra mste du sluta ett hyresavtal med dina frldrar dr ni kommer verens om vilket datum du blir hyresgst och hur mycket hyran r. Frst frn och med det datumet kommer du ha en hyreskostnad och den kan du anska bidrag fr hos socialtjnsten. De vill skert ha en kopia p ett skriftligt avtal s ett tips r du och dina frldrar upprttar ett sdant. Ett inneboendekontrakt torde vara det korrekta och sdana kan man hitta p ntet och printa ut. Om socialtjnsten anser att din anskan om bidrag fr hyran r sklig kommer du ocks beviljas de pengarna.

MEN fr att du inte ska belasta skattebetalarna i ondan tycker jag att du betalar hyra till dina frldrar i form av tjnster istllet fr pengar. Typ en storstdning i veckan, tvtta hushllets klder, laga maten alla vardagar samt ansvara fr snskottningen/grsklippningen.
Citera
2014-03-05, 15:11
Medlem
Zelogaths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FimpeDimpen
Vilken smrja i trden.

Enligt frldrabalken r frldrar frsrjningsskyldiga fr sin avkomma till och med barnets 18-rsdag ELLER s lnge "barnet" studerar p gymnasieniv OCH r under 21 r gammal.

Om du saknar inkomst s har du rtt till frsrjningsstd OM du uppfyller vissa krav stllda av socialtjnsten (bland annat att du str till arbetsmarknadens frfogande OM du r arbetsfrmgen).

Frsrjningsstdet bestr av tv delar. Dels riksnormen, som bestr av personliga kostnader och del av gemensamma hushllskostnader. Dels skliga kostnader utanfr riksnormen, dit bland annat hyran rknas.

Riksnormen r du ju berttigad till i vilket fall om du str utan inkomst helt och hllet. Hyran r du ju egentligen inte berttigad till i nulget eftersom du inte har ngon hyra.

Om du vill ha pengar fr hyra mste du sluta ett hyresavtal med dina frldrar dr ni kommer verens om vilket datum du blir hyresgst och hur mycket hyran r. Frst frn och med det datumet kommer du ha en hyreskostnad och den kan du anska bidrag fr hos socialtjnsten. De vill skert ha en kopia p ett skriftligt avtal s ett tips r du och dina frldrar upprttar ett sdant. Ett inneboendekontrakt torde vara det korrekta och sdana kan man hitta p ntet och printa ut. Om socialtjnsten anser att din anskan om bidrag fr hyran r sklig kommer du ocks beviljas de pengarna.

MEN fr att du inte ska belasta skattebetalarna i ondan tycker jag att du betalar hyra till dina frldrar i form av tjnster istllet fr pengar. Typ en storstdning i veckan, tvtta hushllets klder, laga maten alla vardagar samt ansvara fr snskottningen/grsklippningen.
Det lter som att du har lng erfarenhet kring frsrjningsstd.
Jag r beredd att stta pengar p att TS inte kommer att f pengar frn socialfrvaltningen.
Citera
2014-03-05, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zelogath
Det lter som att du har lng erfarenhet kring frsrjningsstd.
Jag r beredd att stta pengar p att TS inte kommer att f pengar frn socialfrvaltningen.

Ja, vad kan jag sga? Jobbade lnge med det tills jag rkade frsnilla av kommunens kaffekassa
Citera
2014-03-06, 03:20
Bannlyst
soc r efterblivna ingen nyhet direkt, tvingar barn som r 30+ o flytta hem till frldrarna.
Citera
2014-03-06, 03:26
Medlem
Sjlvklart vill de inte betala ut mer n de behver.
Skriv ett kontrakt och verklaga sedan beslutet, d kommer du att f pengar till hyran.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in