Citat:
Ursprungligen postat av
Dr.Kryuchkov
Jag tror snarare att åsikterna är delade, det nya och stigande partierna i EU är för Ryssland snarare än emot och väljer heller ett självständigt politik än ett amerikanskt sådant.
(FB) Putins fanclub i Europa - vilka är de?
Här kan vi diskutera hur stort inflytande Ryssland har i det olika EU's länder eller motsatsen, däremot skulle jag vilja påstå att Rysslands gamla vänner i form av medlemmarna i BRICS och SCO är endast växande handelsaktörer med Ryssland som kan ersätta en stor del av den europeiska marknaden inom 2-3 år. Stora handelspartner finns även i ME i form av Iran , Syrien och Egypten. Ryssland är idag landet med världens tredje största militärindustri som skulle kunna ersätta en del av sanktionskostnaderna, då beställningarna ökar för varje år. Enligt planerat kommer vapenexporten öka med runt 40% nästa år. En större del av dessa varor åker till Indien som ska beställa 200 Su50 som skall levereras under 6 år, och över 1600 T90MS stridsvagnar för att komplettera den Indiska arméns behov. Jag tror att vapenexport är en hållbar marknad som kan utnyttjas rät av Ryssland.
snälla du har missat en viktig poäng, nu får jag skriva det explicit, Ryssland har vänskapliga relationer skurkstater som Iran, Nordkorea, Wenezuela samt U-länder som Indien
deras vänskap är ingenting värt, alla de sitter i samma båt med Ryssland, de är råvaruexportörer,
de exporterar olja, de är alla beroende av de cililiserade länders know-how...
Ryssland behöver ALLT... inget av dessa länder producerar förädlade produkter,
visst tillverkar Rysssland vapen, stridsflygplan, stridsvagnar, kalashnikov, etc.
men man klarar inte av att odla äpplen...
eftersom Polen som är världsledande i äppelodlingar kan jag säga att det tar minst 20 år att få fram äpplen på ett effektivt sätt, det är som att odla vindruvor och producera vin, nästan...
än svårare är det att få fram en teknologisk utveckling, Ryssland behöver reservdelar till sin olje och gasindustri, det är avancerade maskiner, visst har nu Putin gett order att satsa på att utveckla egna teknologier och egna maskiner, men det låter sig inte göras så snabbt som att skriva under ett dokument..
Det finns licenser... patent....
Vi kan se på Japan och Sydkorea och deras teknologiska utveckling, det tog de 30-40 år...
och de hade ett tätt samarbete med USA,
sedan Sovjettiden har Ryssland aldrig kunnat ta fram produkter för den civila marknaden, deras fokus ligger på krigsindustrin,
USA slog Sovjet tack vare överföringen av teknologier från den militära sektorn till den civila, bla internet , USA tack vare företagsamheten och och kapitalismen har kunnat utveckal produkter för hushållen, och för världen, och BNP
I Ryssland finns knappt privata företag som skulle kunna tillgodogöra sig den know-how som kanske finns inom den ryska militära industrin, dessutom finns ett enormt hemlighetsmakeri... och korruption, man har ingen erfarenhet att driva tekniska företag som agerar på en normal konkurrenskraftig marknad, det finns ingen företagarklimat...
Sovjet har dödat den fria företagsamheten, homo sovieticus klarar inte av det,
det är därför som Ryssland klarar inte av att odla äpplen, det är lättare att ägna sig åt rovdrift , pumpa olja, den här arbetsetiken som finns i asien finns inte i Ryssland,
ej heller den protestantiska etiken,
Ryssland är inte ett stabilt land, med lagar och institutioner, därför vill ingen satsa långsiktigt i Ryssland
man tar pengarna och investerar de i USA och europa, så gör de ryska miljardärer,
alltså ryssar vill inte investera i Ryssland så hur ska man förmå utlänningar? dessutom finns nu sanktioner