2014-12-19, 18:54
Medlem
naegleriafowleris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
För ca 15 år sedan skapades en fond i Ryssland som hette "olje-pris-stabiliserings-fonden".
Meningen med fonden var att man bestämde ett pris för varje år $/barrel.
Alla inkomster som låg över det "blygsamma" bestämda priset gick till fonden, och meningen var att ta från fonden vid låga oljepriser.
Med åren växte fonden till astronomiska siffror, likt den norska pensionsfonden.

Jag har inte haft så mycket intresse de senaste åren för Ryssland, men vet någon något om fonden de senaste åren?
Det borde väl idag vara läge att knapra lite på fonden?
Det stämmer att man har en sådan fond men pengarna är investerade. Det går inte att avyttra investeringar hur som helst. Därför tar man huvudsakligen medel från valutareserven.
Citera
2014-12-19, 18:57
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amsta11en
Det är rätt intressant att gå tillbaks och läsa de tidiga Putin älskarnas förutsägelser. Undrar vad Hultabultan har och tillägga i ämnet nu?

Haha ja, vi har det här:

Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Jag tror inte att Ryssland väljer att slänga ut Visa och Mastercard.
Det vore mycket lämpligare att lägga en skatt på t.ex. 2kr per transaktion för utländska kortföretag.
Visa och Mastercard kanske kan klara sig om Obama ber på sina knän, "visa nåd mot våra företag".

Stor humor. När det kommer till banksektor och valuta har inte Ryssland något att sätta emot. De sanktioner vi sett hittills kan utökas väldigt mycket och förvandla Ryssland till ett totalt kaos men såna sanktioner gör man bäst i att vänta med. Nu håller man Putin på halstret, vid det här laget lär han fatta vem som bestämmer.
Citera
2014-12-19, 19:49
Medlem
rex144s avatar
Ryssland importerar nästan allt men deras ekonomi är inte så stort egentligen,
tex. Tysklands export till Ryssland är nästan lika stor som till Polen,
Citera
2014-12-19, 20:14
Medlem
I jämförelse med EU är ju Ryssland en dvärv i dom mesta sammanhang, miltärt möjligen udantaget. Att då reta upp unionen och USA är minst sagt kontraproduktivt. Det öär ju Ryssland som drabbats inte EU eler USA. Låga bensinpriser får amerikanen på gott humör. Äve jag blir på gott humör när jag tankar bilen. Att vara ryss i dessa dagar kan inte vara roligt, många ryssar har förra kollapsen i färskt minne. Är det något ryssen lärt sig så är det att inte lita på makten. Nu visar ju sanktionerna hur sårbart Ryssland är och alltid har varit, en stormakt på ytan men med ett mindre lands ekonomi .
Citera
2014-12-19, 23:01
Medlem
fitz-humes avatar
Nu har USA officiellt beslutat att total-bojkotta Krim.
All form av handel med företag och privatpersoner på Krim är nu illegalt för amerikaner.
Logiskt kan ju detta bli nästa steg för Ryssland, även om detta kan dröja ett tag.

https://twitter.com/GeoffPyatt/status/546057887702089728
Citera
2014-12-20, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ForumApache
Du bryter mot den regeln jämt.

Det är bara att kolla upp vad Rysslands ekonomiska ranking är och kolla samtidigt upp Rysslands export siffror.
Ja, jag har för mig Ryssland låg just på plats 20 men det var väl innan krisen. Nu rasar Ryssland neråt i välfärdsligan i takt med att rubeln förlorar allt mer av sitt värde för ryssarna. Dominoeffekten som börjar lamslå både större och mindre industrier och företag i Ryssland påskyndar fallet. Rysslands tilltro på ett högt oljepris utan större variationer var ett dyrköpt misstag vilket visar på Putins svaghet.
En rejält krympt statsbudget kommer att kännas för ryssarna.
Citera
2014-12-20, 11:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av fitz-hume
Nu har USA officiellt beslutat att total-bojkotta Krim.
All form av handel med företag och privatpersoner på Krim är nu illegalt för amerikaner.
Logiskt kan ju detta bli nästa steg för Ryssland, även om detta kan dröja ett tag.

https://twitter.com/GeoffPyatt/status/546057887702089728
Det skulle inte vara särskilt trevligt från Ryssland att bojkotta Kosovo totalt? Ja, det är ju USA som gör allt det vill.
Citera
2014-12-20, 11:13
Medlem
ForumApaches avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Ja, jag har för mig Ryssland låg just på plats 20 men det var väl innan krisen. Nu rasar Ryssland neråt i välfärdsligan i takt med att rubeln förlorar allt mer av sitt värde för ryssarna. Dominoeffekten som börjar lamslå både större och mindre industrier och företag i Ryssland påskyndar fallet. Rysslands tilltro på ett högt oljepris utan större variationer var ett dyrköpt misstag vilket visar på Putins svaghet.
Japp. Men ekonomi och välfärd är två olika saker. I välfärdsrankingen är Ryssland lååååångt från toppen.
Citera
2014-12-20, 11:18
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49

Nu tror man att den ryska ekonomin kan krympa med 4,5-7,5% nästa år, bara delvis på grund av sanktionerna men vi får se om dessa utökas. Just rubelns fall beror mest på oljeprisfall men den senaste veckans totala kollaps med som sämst 80 mot dollarn berodde på ryska företags problem att betala utländska lån, de gick med gigantiska summor rubel de fått av Kreml och försökte växla mot dollar för att betala sina skulder och sänkte rubeln. Kreml ville inte punga ut med riktig valuta, dollar, så då blev det som det blev. Nu gör Kreml det iaf, stödköper rubel för $70 miljarder.

Frågan är om USA och EU nu väntar med ytterligare sanktioner eftersom det låge oljepriset biter hårt redan? Vad tycker ni, borde de köra på och driva Ryssland till kaos nu när de har chansen när det biter?
Citera
2014-12-20, 13:29
Moderator
vfs avatar
OT raderat och varningar utdelade, skärpning/Mod
Citera
2014-12-20, 17:15
Medlem
fitz-humes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Nu tror man att den ryska ekonomin kan krympa med 4,5-7,5% nästa år, bara delvis på grund av sanktionerna men vi får se om dessa utökas. Just rubelns fall beror mest på oljeprisfall men den senaste veckans totala kollaps med som sämst 80 mot dollarn berodde på ryska företags problem att betala utländska lån, de gick med gigantiska summor rubel de fått av Kreml och försökte växla mot dollar för att betala sina skulder och sänkte rubeln. Kreml ville inte punga ut med riktig valuta, dollar, så då blev det som det blev. Nu gör Kreml det iaf, stödköper rubel för $70 miljarder.

Frågan är om USA och EU nu väntar med ytterligare sanktioner eftersom det låge oljepriset biter hårt redan? Vad tycker ni, borde de köra på och driva Ryssland till kaos nu när de har chansen när det biter?

Rubelns fall beror naturligtvis delvis på oljepriset men är egentligen droppen som fick bägaren att rinna över. Rysslands dåliga affärsklimat, usla struktur, korruption, flykt av investerare, tillsammans med västs sanktioner, är tillsammans den grundläggande orsaken till den övervärderade rubelns fall.

Reglerna för sanktionerna utgår ju ifrån att Ryssland måste lämna Ukraina, om man ska börja lyfta dem. Några sådana tecken har man inte sett, annat än tillfälliga vapenstillestånd. Putins ovilja och oförstånd ger signal att snarare utöka sanktionerna. Vissa politiker, främst Tysklands utrikesminister, har dock varnat för att gå för hårt fram då Putin kan få psykbryt och trycka på knappen. Jag är dock övertygad om att det finns gott om utrymme för ytterligare sanktionsåtgärder och inte minst militärt stöd till Ukraina i syfte att stärka deras möjligheter att försvara sitt territorium.
Citera
2014-12-20, 23:34
Medlem
Hur ska det sluta? Vad kan bli värre?

Kanske någon analytiker kan berätta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in