2022-02-23, 23:09
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CommieHunter1
Ja, vilket jag också förklarade för en annan forummedlem. Det har skrivits en del artiklar av amerikaner i amerikanska medier där man påpekar att SWIFT-argumentet används av politiker i medialt syfte, och svårigheterna för Ryssland inte blir så stora som det påstås.

Det blir extremt svårt och kostsamt. Du kan antagligen inte göra transaktioner till Ryssland utan Swift från din svenska bank, du måste antagligen gå till någon slags offshore bank eller finansföretag som kan göra transaktionen åt dig för en kostnad. Antagligen hutlöst dyrt. Vilket givetvis belastar den ryska ekonomin. Men jag fattar att du inte ens fattar hur dålig den ryska ekonomin är redan.
Citera
2022-02-23, 23:25
Medlem
CommieHunter1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Men jag fattar att du inte ens fattar hur dålig den ryska ekonomin är redan.
Övertyga mig. Visa mig några relevanta nycketal och jämför med ett par andra länder.

För tydlighetens skulle har jag aldrig haussat rysk ekonomi, men inte trott det minsta på demagoger som inte kan skilja på sina känslor och verkligheten.
Citera
2022-02-23, 23:32
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Övertyga mig. Visa mig några relevanta nycketal och jämför med ett par andra länder.

Rysk GDP per capita är 10126 USD.

Lettland har 16709. Sverige 54075. Sverige är fem gånger rikare än Ryssland per capita och lilla Lettland snart dubbelt så rikt.
Citera
2022-02-23, 23:50
Medlem
CommieHunter1s avatar
Citat:

Lettland har 16709. Sverige 54075. Sverige är fem gånger rikare än Ryssland per capita och lilla Lettland snart dubbelt så rikt.
Försöker du mäta länders rikedomar, eller medborgarnas?
Länders rikedomar kan du inte mäta med BNP, och ett hum om medborgarnas reella inkomster får du genom köpkraftsjusterat BNP/capita, som hade visat en helt annan bild.

Men du skulle ju visa i hur dåligt skick den ryska ekonomin var. Till det behöver du helt andra verktyg.
Citera
2022-02-24, 00:00
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Försöker du mäta länders rikedomar, eller medborgarnas?
Länders rikedomar kan du inte mäta med BNP, och ett hum om medborgarnas reella inkomster får du genom köpkraftsjusterat BNP/capita, som hade visat en helt annan bild.

Men du skulle ju visa i hur dåligt skick den ryska ekonomin var. Till det behöver du helt andra verktyg.

Motivera varför köpkraftsjusterat BNP per capita är mer reell när det gäller Ryssland som är helt beroende av export till omvärlden. Men OK med köpkraftsjusterad BNP per capita blir det 26 925 vilket är sämre än Portugal och Ungern. Tycker du det är en bra liga eller?
Citera
2022-02-24, 00:03
Medlem
RealTides avatar
Citat:

För tydlighetens skulle har jag aldrig haussat rysk ekonomi, men inte trott det minsta på demagoger som inte kan skilja på sina känslor och verkligheten.
Det går inte övertyga dig så varför fortsätter du mala?
Citera
2022-02-24, 00:04
Medlem
RealTides avatar
Citat:

Det går inte övertyga dig så varför fortsätter du mala?
Du är ju totalt faktaresistent.
Citera
2022-02-24, 00:15
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Det blir extremt svårt och kostsamt. Du kan antagligen inte göra transaktioner till Ryssland utan Swift från din svenska bank, du måste antagligen gå till någon slags offshore bank eller finansföretag som kan göra transaktionen åt dig för en kostnad. Antagligen hutlöst dyrt. Vilket givetvis belastar den ryska ekonomin. Men jag fattar att du inte ens fattar hur dålig den ryska ekonomin är redan.

5 %

Jag finner inte artikeln nu, men innebörden var att om man går "all in" med sanktioner så minskar det den ryska ekonomin upp till 5 %.

Det som sker nu, är nog en lärdom som Putin drog ifrån 2014/Krim och sanktionerna då. Läste även någonstans att i finanskretsar kallades Ryssland för "Fort Ryssland" för att man har samlat på sig valuta, guld, ingen skuld att tala om etc..

I detta fall verkar det nog som Putin kan sitta "long"...
Citera
2022-02-24, 00:23
Medlem
CommieHunter1s avatar
Citat:
Motivera varför köpkraftsjusterat BNP per capita är mer reell när det gäller Ryssland som är helt beroende av export till omvärlden.
Du jämför äpplen och päron. Köpkraftsjusterat BNP per capita kan användas oberoende av landets importerande eller exporterande karaktär.

Citat:
Men OK med köpkraftsjusterad BNP per capita blir det 26 925 vilket är sämre än Portugal och Ungern. Tycker du det är en bra liga eller?
Vilken nivå tycker du är "bra"?

Ursprungsfrågan gällde ju skicket på ekonomin. Hur den mådde, dvs om den ökade, inte stagnerade.
Citera
2022-02-24, 07:33
Medlem
Davys avatar
Är det någon som har koll på hur hårt väst kan skada Ryssland ekonomiskt på sikt? Jag menar då inte enskilda personer där utan ekonomin som helhet.
Citera
2022-02-24, 07:37
Medlem
Davys avatar
Ryssland är väl ett utmärkt exempel på ett land där per capita-mått inte är rättvisande då en liten del av befolkningen har hutlöst med pengar och att det finns en stor del av befolkningen som lever som i ett u-land.
Citera
2022-02-24, 07:48
Avslutad
Citat:

Hur stor är skulden GDP per capita i Lettland o Sverige då?
Lettland 51%
Sverige 36%
Ryssland 16%
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in