Citat:
Ursprungligen postat av
Ola Schubert
Jag instämmer helt och hållet i att: Ryssland är Ryssland, som är något unikt, på sitt självdestruktiva/destruktiva sätt. I sin bok "Vi och dom" har alltså författaren Bengt Jangfeldt utgått ifrån Ryska tankar, Ryska författare och filosofer, Ryska föreställningar om Ryssland och dess förhållande till väst. Minst 90% av boken är just citat ifrån Ryssland och Ryska tänkare.
Vill man uttrycka det hela väldigt plumpt så kan man säga att: En cancersvulst, i grunden, inte strävar efter att bygga upp något, den strävar efter att förstöra och lägga under sig friska celler. Cancercellen strävar alltså inte efter utveckling, framåt, den fungerar cirkulärt och har, i det hela stora, enbart en destruktiv roll i "organismen".
Jag avslutar med en lite berättelse när jag, i början av 80-talet gick på folkhögskola. Varje dag gick jag in på biblioteket och läste Svenska Dagbladet, vilket var den enda tidningen i Sverige som hade en Sovjetbevakning att tala om. Jag trodde jag var helt ensam om mitt intresse, det talades nästan aldrig om Sovjetunionen, (förutom när jag diskuterade Stalin med en KPML(r) are). Döm då om min förvåning när det på TV var ett inslag om den nya sovjetledaren Andropov, alla vid matborden tystnade, alla vände sig emot TV och lyssnade uppmärksamt. Slutsats: Vi svenskar har alltid försökt haft stenkoll på Ryssland/Sovjetunionen. Och det har vi haft goda skäl att ha.
(
det förefaller som vi är i "ungefär" samma ålder.., nåväl..)
Du kommer ihåg på 90-talet när det verkligen krisade på allvar i Ryssland, riktigt på allvar..(och både du och jag bara var åskådare till eländet), Ryssarna som verkligen
genomlevde det.., glömmer det inte heller.
Idag har Ryssen mat på bordet, värme på vintern.., etc.., dvs det är bättre. Inte bra, men bra mycket bättre. Man ger nog Putin "cred" för detta..(oavsett olje/gaspriser)
Vart jag vill komma är att sanktionerna (enl mig) är kontra-produktiva. Det leder bara till att Putin ser över till andra globala handelspartners. Kina, Sydamerika med sin livsmedelsproduktion..
Krim/Sevastapol ger aldrig Putin eller någon annan framtida Rysk president avkall på.., Sevastapol är Rysslands enda sydliga hamn för sin flotta.