2017-11-29, 14:51
Medlem
tverskoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Ja, om den ryska cancersvulten skulle få sina våta dagdrömmar förverkligade, vilket den inte kommer att få.

Vad har den självmordspolitik som europa begår nu, med Ryssland att göra? Är det Putins fel att europeiska ledarna släpper in orchorder?
Citera
2017-11-29, 15:52
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tverskoy
Vad har den självmordspolitik som europa begår nu, med Ryssland att göra? Är det Putins fel att europeiska ledarna släpper in orchorder?

Självmordspolitik? enorma överdrifter, Sverige är det land som släppt in flest, enligt min mening 3 ggr så många som vi klarar, de andra europeiska länderna är inte i närheten.
Ditt utalande stämmer inte om Europa, möjligen Sverige.
Citera
2017-11-29, 18:47
Medlem
storraps avatar
Citat:
Lika klart är det att han är beredd att lämna det värdelösa sydöstra Ukraina, annars så hade området redan blivit annekterat av Ryssland. Som belöning skulle då Putler också få sanktionerna hävda. Inget dåligt utbyte av det ryska vågspelet.
Säkert är det så Putin resonerar, vid rätt tidpunkt dumpa östra Ukraina till moderlandet som då får notan att själva betala för återuppbyggnaden av en av ryssar o deras kumpaner förödd och plundrad landsända.
Allt för att försvaga Ukraina och göra landet okvalificerat för EU medlemskap. Att det inte skett redan kanske har med att göra att om den militära konflikten avslutas kan ju ett NATO medlemskap bli aktuellt och det vill Vladimir för liv o pina inte se.
Frågan är vad som händer om Ukraina 'vägrar' återta området, något som skulle vara politiskt svårt men kanske ekonomiskt klokt om återuppbyggnaden inte kan finansieras..
Senast redigerad av storrap 2017-11-29 kl. 18:50.
Citera
2017-11-29, 20:51
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av storrap
Frågan är vad som händer om Ukraina 'vägrar' återta området, något som skulle vara politiskt svårt men kanske ekonomiskt klokt om återuppbyggnaden inte kan finansieras..

Den här låter riktigt smart. Ännu smartare vore om Ukraina vägrade vara självständigt och istället bli en del av Ryssland. Då tvingas Putler finansiera återuppbyggnaden av hela skiten!

#winning
Citera
2017-11-29, 22:49
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Jag instämmer helt och hållet i att: Ryssland är Ryssland, som är något unikt, på sitt självdestruktiva/destruktiva sätt. I sin bok "Vi och dom" har alltså författaren Bengt Jangfeldt utgått ifrån Ryska tankar, Ryska författare och filosofer, Ryska föreställningar om Ryssland och dess förhållande till väst. Minst 90% av boken är just citat ifrån Ryssland och Ryska tänkare.

Vill man uttrycka det hela väldigt plumpt så kan man säga att: En cancersvulst, i grunden, inte strävar efter att bygga upp något, den strävar efter att förstöra och lägga under sig friska celler. Cancercellen strävar alltså inte efter utveckling, framåt, den fungerar cirkulärt och har, i det hela stora, enbart en destruktiv roll i "organismen".

Jag avslutar med en lite berättelse när jag, i början av 80-talet gick på folkhögskola. Varje dag gick jag in på biblioteket och läste Svenska Dagbladet, vilket var den enda tidningen i Sverige som hade en Sovjetbevakning att tala om. Jag trodde jag var helt ensam om mitt intresse, det talades nästan aldrig om Sovjetunionen, (förutom när jag diskuterade Stalin med en KPML(r) are). Döm då om min förvåning när det på TV var ett inslag om den nya sovjetledaren Andropov, alla vid matborden tystnade, alla vände sig emot TV och lyssnade uppmärksamt. Slutsats: Vi svenskar har alltid försökt haft stenkoll på Ryssland/Sovjetunionen. Och det har vi haft goda skäl att ha.

(det förefaller som vi är i "ungefär" samma ålder.., nåväl..)

Du kommer ihåg på 90-talet när det verkligen krisade på allvar i Ryssland, riktigt på allvar..(och både du och jag bara var åskådare till eländet), Ryssarna som verkligen genomlevde det.., glömmer det inte heller.

Idag har Ryssen mat på bordet, värme på vintern.., etc.., dvs det är bättre. Inte bra, men bra mycket bättre. Man ger nog Putin "cred" för detta..(oavsett olje/gaspriser)

Vart jag vill komma är att sanktionerna (enl mig) är kontra-produktiva. Det leder bara till att Putin ser över till andra globala handelspartners. Kina, Sydamerika med sin livsmedelsproduktion..

Krim/Sevastapol ger aldrig Putin eller någon annan framtida Rysk president avkall på.., Sevastapol är Rysslands enda sydliga hamn för sin flotta.
Citera
2017-11-29, 23:18
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
(det förefaller som vi är i "ungefär" samma ålder.., nåväl..)

Du kommer ihåg på 90-talet när det verkligen krisade på allvar i Ryssland, riktigt på allvar..(och både du och jag bara var åskådare till eländet), Ryssarna som verkligen genomlevde det.., glömmer det inte heller.

Idag har Ryssen mat på bordet, värme på vintern.., etc.., dvs det är bättre. Inte bra, men bra mycket bättre. Man ger nog Putin "cred" för detta..(oavsett olje/gaspriser)

Vart jag vill komma är att sanktionerna (enl mig) är kontra-produktiva. Det leder bara till att Putin ser över till andra globala handelspartners. Kina, Sydamerika med sin livsmedelsproduktion..

Krim/Sevastapol ger aldrig Putin eller någon annan framtida Rysk president avkall på.., Sevastapol är Rysslands enda sydliga hamn för sin flotta.

Man hade kunnat haft kvar sin flottbas i Sevastopol fram till 2045 och även flygbaser på Krim om man gett fan i att jävlas med Ukraina, vars befolkning hade kunnat haft en fortsatt njugg inställning till ett NATO medlemskap. Vidare så hade Ryssland sluppit såväl sanktioner som egna motsanktioner. Om il duce dumb-Trump ändå kommit till makten i USA, utan Rysk hjälo, så hade Ryssland och EU kunnat fördjupa sitt samarbete.

Men nu blev det inte så, tack vare det jävla ekorrhjul som det ryska folket och den ryska ledningen är fångna i. För tyärr så tror jag att denna hemska mekanism är en realitet, till olycka för det ryska folket, de europeiska folken och hela världen.
Citera
2017-11-30, 01:05
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:

Men nu blev det inte så, tack vare det jävla ekorrhjul som det ryska folket och den ryska ledningen är fångna i. För tyärr så tror jag att denna hemska mekanism är en realitet, till olycka för det ryska folket, de europeiska folken och hela världen.

Om Kina lyckades "vända på skutan" på 30 år..., och Indien gör även rejäla framsteg..

Då tror jag att Ryssland kan ha sin "guldålder" framför sig.., man äger även råvarorna..
(är medveten om att vi ser olika på saker och ting)
Citera
2017-11-30, 01:29
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Om Kina lyckades "vända på skutan" på 30 år..., och Indien gör även rejäla framsteg..

Då tror jag att Ryssland kan ha sin "guldålder" framför sig.., man äger även råvarorna..

Det dom hindrar en rysk "guldålder" är just det ryska folkets eviga ekorrhjul. För det hindrar bl.a produktivkrafternas utveckling i Ryssland. Annars så skulle en utveckling av dessa även bidra till en förändring av människornas attityder och värderingar, dvs kulturen i vid mening, vilket t.ex har skett i Sverige sedan början av 80-talet.
Citera
2017-12-05, 13:11
Bannlyst
Citat:
Det dom hindrar en rysk "guldålder" är just det ryska folkets eviga ekorrhjul. För det hindrar bl.a produktivkrafternas utveckling i Ryssland. Annars så skulle en utveckling av dessa även bidra till en förändring av människornas attityder och värderingar, dvs kulturen i vid mening, vilket t.ex har skett i Sverige sedan början av 80-talet.

Det som hindrar en rysk guldålder just nu är att rubeln börjar bli så vansinnigt stark

Rysslands finansdepartement kommer att köpa utländsk valuta för motsvarande 30 miljarder kronor i december för att stoppa värdestegringen på rubel
https://www.rbc.ru/economics/05/12/2017/5a266cac9a7947485b6948c9?from=main
Citera
2017-12-05, 13:16
Medlem
Draken55s avatar
Citat:

Ryssland kan ha, ja men allt är beroende på hur den politiska scenen utvecklar sig, mer i den riktning vi fått se de sista 5.8 åren och det blir ingen bra ekonomisk utveckling.
Citera
2017-12-05, 13:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Ryssland kan ha, ja men allt är beroende på hur den politiska scenen utvecklar sig, mer i den riktning vi fått se de sista 5.8 åren och det blir ingen bra ekonomisk utveckling.

Du menar att utvecklingen var annorlunda i Ryssland för 5.9 år sedan?
Citera
2017-12-05, 13:20
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhiskyTangoFoxtrot
Du menar att utvecklingen var annorlunda i Ryssland för 5.9 år sedan?

Ja, de hade inte 5.9 år framför sig med den negativa utveckling vi har sett.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in