2017-06-15, 17:01
Medlem
Volvo242DLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Jag har faktiskt ingen aning om vad EU som helhet förlorade. Men jag vet att man nu hittat nya marknader för sina jordbruks/livsmedelsprodukter. Observera att det rör sig om ryska de facto sanktioner som Ryssland skulle kunna avskaffa imorgon om de bara ville.

Samtidigt så fortsätter alltså Sverige att exportera margarin och diverse oljor och fetter till Ryssland. Så Ryssland klarar alltså inte själv av att producera dessa produkter, i alla fall inte av godtagbar kvalité. Låter lite primitivt i mina öron. Det gör också det att Medvedev stoppade ryska sanktioner emot Europeiska fröer och sättpotatis, som tydligen inte det "blomstrande" jordbruket i Ryssland klarar av att producera själva.

Jag har här brutit ut den svenska exporten till Ryssland av nämnda produkter:

http://atlas.media.mit.edu/en/visualize/tree_map/hs92/export/swe/rus/show/2014/
Jag vill ha SVENSK mat. Försöker undvika allt utländskt som jag ska stoppa i munnen. Det är lättare att lita på inhemsk mat i vart fall så länge matproduktionen här hemma undgått mångkulturen. Ryssar borde tänka likadant. Köpa RYSK mat som dom vet hur den är producerad och som passar deras kultur. Länder ska inte göra sig beroende av varandra i onödan det är en ren styggelse. Den som klarar sina egna behov har samtidigt FRIHETEN.

Svensk flagga på matförpackningar i Sverige och rysk flagga på matförpackningar i Ryssland. Svårare än så är det inte
Citera
2017-06-15, 17:16
Medlem
AnttiKlimaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Volvo242DL
Jag vill ha SVENSK mat. Försöker undvika allt utländskt som jag ska stoppa i munnen. Det är lättare att lita på inhemsk mat i vart fall så länge matproduktionen här hemma undgått mångkulturen. Ryssar borde tänka likadant. Köpa RYSK mat som dom vet hur den är producerad och som passar deras kultur. Länder ska inte göra sig beroende av varandra i onödan det är en ren styggelse. Den som klarar sina egna behov har samtidigt FRIHETEN.

Svensk flagga på matförpackningar i Sverige och rysk flagga på matförpackningar i Ryssland. Svårare än så är det inte

Det är faktiskt ganska intressant. I Sverige och Finland uppfattas självförsörjning gällande livsmedel som en del av ett trovärdigt försvar. Ryssland verkar aldrig ha brytt sig alltför mycket om att göra sig självförsörjande på livsmedel, även om man annars är så försvarsinriktad i sin retorik.

Det samma gällde vad jag vet under Sovjetunionen.

Nu satsar man på egen livsmedelsindustri men det verkar mest vara för att man är tvungen pga sanktionerna och inte ett mål i sig som en del av försvaret.
Citera
2017-06-16, 00:40
Medlem
Volvo242DLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnttiKlimax
Nu satsar man på egen livsmedelsindustri men det verkar mest vara för att man är tvungen pga sanktionerna och inte ett mål i sig som en del av försvaret.
Det är ju det flera av oss säjer här att de av väst (främst USA) framkallade sanktionerna mot Ryssland främst slår tillbaka på sanktionisterna själva, dock ej USA som har förhållandevis väldigt liten handel med Ryssland. För Rysslands del blir då sanktionerna som en spark i ändan att ta sig i kragen och fixa till sin egen produktion och DOM GÖR DET OCKSÅ därför det är ju solidariska ryssar väldigt måna om sin nation med sitt enorma landområde som tillhör bara dom
Citera
2017-06-16, 08:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Volvo242DL

Solrosolja, maisolja, matolja på Willys - står "Ursprungsland Ukraina" på flaskan. Köper den med nöje. 😉
Citera
2017-06-16, 10:49
Medlem
Volvo242DLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ABljuger
Solrosolja, maisolja, matolja på Willys - står "Ursprungsland Ukraina" på flaskan. Köper den med nöje. 😉
Köp en dieselbil också så kan du tanka upp med den oljan. Köpa riktigt många flaskor ukrainsk olja. Köpa med nöje
Citera
2017-06-16, 12:00
Medlem
Sanktioner biter inte på Ryssland. USA o dess lakej EU lever i en bubbla. Ryssland har bra relationer med de flesta länder utanför EU/USA. Sanktioner bara en börda för fattiga (= jordbruks-) länder i Europa (som Polen) som tidigare kunde exportera till Ryssland.
Citera
2017-06-16, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ABljuger
Yapp köper också mat från Östra europa helst då Polen.
Svenska mat är bra på kalles kaviar och grillad kyckling fronten och så är det allt.
Ryssarna har dock bra kvas som smakar som lite julmust blandat med öl riktigt gott!
Senast redigerad av sydneystockholm 2017-06-16 kl. 12:15.
Citera
2017-06-16, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HeadsOn
Ryssland har bra relationer med de flesta länder utanför EU/USA.
För bara en vecka sedan gick Indien och Pakistan med i SCO (vilket svenska medier förstås förbigick med tystnad). Därmed består Rysslands närmaste vänkrets nu av halva jordens befolkning. Och det är bara en tidsfråga innan Iran och Turkiet ansluter sig.

https://en.wikipedia.org/wiki/Shanghai_Cooperation_Organisation

EU+USA blir alltmer isolerade, och de isolerar sig själva alltmer med sina idiotiska sanktionsprogram. Det är en dum taktik som mer och mer liknar ett självskadebeteende. Sverige borde öppna ögonen för den globala utvecklingen, och släppa sina snuttefiltar Washington och Bryssel.
Senast redigerad av VarmaDrycker 2017-06-16 kl. 14:56.
Citera
2017-06-16, 15:44
Medlem
Volvo242DLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Sverige borde öppna ögonen för den globala utvecklingen, och släppa sina snuttefiltar Washington och Bryssel.
Det här vad det viktigaste jag läst här på länge. Håller absolut med dig. Jag är så evigt trött på de här syltryggarna böjda som märlor kryper, krälar, bönar och ber för en för en övermakt de ser som den absoluta. Förståndiga människor vänder dem ryggen och inser att Ryssland är en nation med framåtanda som vi bör närma oss för en fredligare och utvecklingsbar framtid på alla områden
Citera
2017-06-16, 22:24
Medlem
Darkwing Ducks avatar
Citat:
Det är faktiskt ganska intressant. I Sverige och Finland uppfattas självförsörjning gällande livsmedel som en del av ett trovärdigt försvar. Ryssland verkar aldrig ha brytt sig alltför mycket om att göra sig självförsörjande på livsmedel, även om man annars är så försvarsinriktad i sin retorik.

Det samma gällde vad jag vet under Sovjetunionen.
Det har du faktiskt rätt i. Jag gissar på att det finns två orsaker till det:
a) Ryska / sovjetiska ledare har aldrig brytt sig särskilt mycket om sitt folks välbefinnande,
b) Sovjetunionen byggdes upp genom att erövra och lägga beslag på andra länders rikedomar. Inte bara genom enskilda förbands plundring av områden de har tagit, utan på nationell nivå. Samma mönster ser man än idag i Donbass, där Ryssland t.o.m. har flyttat hela fabriker till rysk mark.
Citera
2017-06-16, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Darkwing Duck
Det har du faktiskt rätt i. Jag gissar på att det finns två orsaker till det:
a) Ryska / sovjetiska ledare har aldrig brytt sig särskilt mycket om sitt folks välbefinnande,
b) Sovjetunionen byggdes upp genom att erövra och lägga beslag på andra länders rikedomar. Inte bara genom enskilda förbands plundring av områden de har tagit, utan på nationell nivå. Samma mönster ser man än idag i Donbass, där Ryssland t.o.m. har flyttat hela fabriker till rysk mark.

Stämmer. Simpla tjuvar är de. Stjäl andras territorium, fabriker...de plundrade alla bilsalonger när de ockuperade Donetsk. Det är genetiskt fr Gyllene Hordens tid.
Senast redigerad av ABljuger 2017-06-16 kl. 23:18.
Citera
2017-06-16, 23:21
Medlem
Citat:
Det är faktiskt ganska intressant. I Sverige och Finland uppfattas självförsörjning gällande livsmedel som en del av ett trovärdigt försvar.
I vilket årtionde lever du - 40-talet? Sveriges själförsörjningsgrad ligger idag under 50% och sjunker snabbare än i något annat land.

https://www.riksdagen.se/sv/webb-tv/video/interpellationsdebatt/sveriges-sjalvforsorjningsgrad-av-livsmedel_H310595
http://www.asposverige.se/2014/01/sveriges-sjalvforsorjning-av-mat-sjunker-mer-an-nagot-annat-land/

Att detta stämmer kan du enkelt konstatera genom att göra ett besök på ICA eller Willys, där du själv kan se att det mesta som säljs är importerat.

Och hur är det då i Ryssland? Givetvis importerar de också en hel del mat, men går du in i en motsvarande rysk matvaruaffär ser du direkt att den innehåller större andel inhemskt producerade varor än en svensk dito. Och om statistiken jag hittat nedan stämmer så bekräftar det den bilden.

Ryssland importerar mat för ca 39 miljarder dollar om året, och Sverige för 17 miljarder. Ryssland importerar alltså dubbelt så mycket mat, men de har dygt 14-15 gånger större befolkning, så per capita importerar alltså Sverige sju gånger så mycket mat som Ryssland!

http://www.worldatlas.com/articles/the-countries-importing-the-most-food-in-the-world.html

Förslagsvis kolla om era antaganden, gissningar och myter stämmer med fakta, innan ni spinner vidare på era fantasier om "gener från Gyllene horden" och "plundrade bilsalonger".
Senast redigerad av VarmaDrycker 2017-06-16 kl. 23:25.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in