2017-05-29, 15:41
Medlem
Svärjes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tverskoy
EU får fortsätta leta efter nya marknader, men faktum är att EU förlorade redan 100$ miljarder, fortsätt skjuta sig själv i foten och vara glad över det
Enligt dig är förlusten 900 miljarder kr och sanktionerna har pågått i 3 år vilket betyder 300 miljarder kr/år. EU:s BNP 2017 beräknas till 140.000 miljarder kr och då väger 300 miljarder ganska lätt. Betydelsen av att följa folkrätten väger mycket tyngre än så. Som Kent Ekeroth säger, om vi accepterar Rysslands ockupation skulle, i princip, Iran och Irak m fl kunna lägga beslag på Malmös förorter.
Citera
2017-05-29, 17:23
Medlem
Volvo242DLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svärje
Som Kent Ekeroth säger, om vi accepterar Rysslands ockupation skulle, i princip, Iran och Irak m fl kunna lägga beslag på Malmös förorter.
Jag vet inte vad Kent Ekeroth har sagt eller inte har sagt men det är enkelt att förstå det är vägen till regeringsmakten och har inte så mycket att göra med Ryssland överhuvudtaget. Jämför DJ Trumps uttalanden så förstår du saken bättre. Som politiker måste man inte göra allt vad man säjer, saken handlar snarare om anpassning och att ta viktiga politiska poänger. Demokrati har genom konkurrensen blivit till kampen om överlevnad och där står sig Kreml mycket bra med sin handfasthet som sällan eller aldrig tvekar. Motsatsen är vårt svenska Miljöparti som bara ser ut att göra allting fel vilket effektivt utnyttjas av de andra partierna. Den enes död är den andres bröd.
Citera
2017-05-29, 19:12
Medlem
tverskoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svärje
Enligt dig är förlusten 900 miljarder kr och sanktionerna har pågått i 3 år vilket betyder 300 miljarder kr/år. EU:s BNP 2017 beräknas till 140.000 miljarder kr och då väger 300 miljarder ganska lätt. Betydelsen av att följa folkrätten väger mycket tyngre än så. Som Kent Ekeroth säger, om vi accepterar Rysslands ockupation skulle, i princip, Iran och Irak m fl kunna lägga beslag på Malmös förorter.

Och vem bryr sig om vad Kent Ekeroth säger. För övrigt tycker jag att Ekeroth bröderna är ett problem för SD.
Citera
2017-05-29, 20:04
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tverskoy
EU får fortsätta leta efter nya marknader, men faktum är att EU förlorade redan 100$ miljarder, fortsätt skjuta sig själv i foten och vara glad över det

Jag har faktiskt ingen aning om vad EU som helhet förlorade. Men jag vet att man nu hittat nya marknader för sina jordbruks/livsmedelsprodukter. Observera att det rör sig om ryska de facto sanktioner som Ryssland skulle kunna avskaffa imorgon om de bara ville.

Samtidigt så fortsätter alltså Sverige att exportera margarin och diverse oljor och fetter till Ryssland. Så Ryssland klarar alltså inte själv av att producera dessa produkter, i alla fall inte av godtagbar kvalité. Låter lite primitivt i mina öron. Det gör också det att Medvedev stoppade ryska sanktioner emot Europeiska fröer och sättpotatis, som tydligen inte det "blomstrande" jordbruket i Ryssland klarar av att producera själva.

Jag har här brutit ut den svenska exporten till Ryssland av nämnda produkter:

http://atlas.media.mit.edu/en/visualize/tree_map/hs92/export/swe/rus/show/2014/
Citera
2017-06-15, 07:00
Medlem
Nya färska sanktioner idag fr USA mot skurkstaten! Nice! 👍
Citera
2017-06-15, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Samtidigt så fortsätter alltså Sverige att exportera margarin och diverse oljor och fetter till Ryssland. Så Ryssland klarar alltså inte själv av att producera dessa produkter, i alla fall inte av godtagbar kvalité. Låter lite primitivt i mina öron.
Sverige importerar smör och diverse mejeriprodukter, bland annat Valios finska produkter. Skall vi tolka det som att Sverige inte själv klarar att producera dessa produkter, och är "lite primitivt"?
Citera
2017-06-15, 12:29
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Sverige importerar smör och diverse mejeriprodukter, bland annat Valios finska produkter. Skall vi tolka det som att Sverige inte själv klarar att producera dessa produkter, och är "lite primitivt"?

Valios produkter som exporteras till Sverige brukar vara specialprodukter med t.ex tillsatta bakteriekulturer. Det är inte osannolikt att sådana är patenterade.

Putler håller nu sin årliga Q&A. Tyvärr så hittar jag inte någon utsändning som är direktöversatt till engelska. Rent tekniskt så borde AI kunna diretöversätta. Nu får jag vänta tills någon lägger ut evenemanget med engelsk översättning.
Citera
2017-06-15, 12:36
Medlem
AnttiKlimaxs avatar
Citat:
Valios produkter som exporteras till Sverige brukar vara specialprodukter med t.ex tillsatta bakteriekulturer. Det är inte osannolikt att sådana är patenterade.

Putler håller nu sin årliga Q&A. Tyvärr så hittar jag inte någon utsändning som är direktöversatt till engelska. Rent tekniskt så borde AI kunna diretöversätta. Nu får jag vänta tills någon lägger ut evenemanget med engelsk översättning.

Du kan se på förra årets Q&A. Det blir väl det samma.
Citera
2017-06-15, 12:52
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnttiKlimax
Du kan se på förra årets Q&A. Det blir väl det samma.

Jag såg faktiskt hela förra året. Fan vet om jag ids det i år.

Men det skulle vara kul att skicka in några kniviga frågor till nästa år, om man nu bryr sig om frågor ifrån utlandet.
Citera
2017-06-15, 13:02
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:

RT översätter Live

https://www.youtube.com/watch?v=Bg-p0g9OfO4
LIVE: Russian president Vladimir Putin holds annual Q&A session (English translation)
Citera
2017-06-15, 14:17
Medlem
Citat:
Valio Smör:

Citat:
Ingredienser:
Pastöriserad grädde och mjölksyrakultur.
https://www.valio.se/foodservice/produkter/valio-smortm-osaltat-500-g

Så svenskar klarar inte att blanda grädde med mjölksyrakultur? Det låter "lite primitivt"...

Att Ryssland importerar diverse produkter är bara en naturlig del av dagens samhälle, med öppen konkurrens över gränserna mellan företag. De tillverkar ofta exakt likadana produkter, men kan konkurrera med t.ex. varumärke, förpackningsdesign, tillverkningskostnad, leveranskedjor, osv, osv. Det mesta du köper i Sverige är importerat, men det säger (för de flesta produkter) ingenting om Sveriges förmåga att tillverka motsvarande vara. Detsamma gäller givetvis i Ryssland.
Citera
2017-06-15, 15:02
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlashyBear
RT översätter Live

https://www.youtube.com/watch?v=Bg-p0g9OfO4
LIVE: Russian president Vladimir Putin holds annual Q&A session (English translation)

Tack! Kan inte se på det just nu, men jag skall kolla valda delar senare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in