2015-01-13, 07:35
Medlem
Citat:
As compared to the previous year, imports of Russian goods to China increased 4.9% to $41.6 billion, and Chinese exports to Russia grew 8.2% to $53.68 billion.

Citat:
the director of the Chinese Economic Development Ministry’s department of Europe and Central Asia, Kin Zhi, told TASS that raw materials - oil, ore and timber - accounted for 80% of the trade turnover

http://itar-tass.com/en/economy/770864

Citat:
In the past year, the bank spent $76bn and 5.4bn euros as it repeatedly bought roubles on the foreign exchanges.

http://www.bbc.com/news/business-30777228

de mindre kunniga pratar ofta om den stora BRICS-revolutionen. utan att kunna artikulera hur - eller ge konkreta exempel - så upphöjer man BRICS till rysslands räddande ängel. länderna har stora befolkningar, de har delvis hög tillväxt... brukar det heta. men mest av allt gör man ryssland synonymt med kina. ungefär som att varje bokstav i akronymen är ett kommunicerande kärl.

därför är det intressant att se hur det "omvälvande" samarbetet verkligen ser ut. det där stora samarbetet som ska sänka EU i ett skuldträsk och få dollar att kollapsa som valuta (här ignorerar jag den uppenbara ironin med rubel som världens sämsta valuta).

ryssland exporterar till kina för $41,6 miljarder. den summan är mindre än vad USA importerar möbler/tyger/kläder för från kina. den totala ryska exporten till kina är betydligt mindre än vad EU importerar kinesiska kläder för. nu kan var och en dra sina egna slutsatser.

handeln är till 80 % råvaror. en sådan handel har nästan ingen effekt på industriell uppbyggnad eller modernisering. på sin höjd kan man få engångseffekter genom att investera i infrastruktur, då länderna har stora gränser... men kortfattat så behandlar kina ryssland ungefär som afrikanska länder. de har råvaror som man köper billigt.

den monumentala ryska handeln med kina, det totala handelsutbytet, är i paritet med de belopp ryska centralbanken har stödköpt rubel för under de senaste månaderna.

det är allt. resten är bara letters of intent, generaliserande statements, och framtida satsningar (med höga ryska kostnader och tveksam lönsamhet).
Citera
2015-01-13, 07:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quipu
Ryska börsen har på ett år fallit med 234Mrd$ till 531Mrd$, Apple är idag värt 652Mrd$ alltså betydligt mer än ALLA ryska börsnoterade företag tillsammans. Styrräntan på 17% ger en effektiv ränta på upp mot 30% på lån, en vansinnig siffra som kommer att stjälpa liten som stor om inte räntan sänks drastiskt asap. Och hur länge räcker centralbankens guld och valutareserv? En tredjedel är snart väck

Visserligen hör inte detta till tråden, men just Apple är nog en stor bubbla som snart spricker.
Citera
2015-01-13, 08:10
Medlem
Quipus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Visserligen hör inte detta till tråden, men just Apple är nog en stor bubbla som snart spricker.

Ja det hoppas jag verkligen! Apple är ondska men dessvärre äckligt täta. Hursomhelst ger det perspektiv på ryska ekonomin när ett enda västligt dekadent företag överskuggar hela ryska börsen
Citera
2015-01-13, 08:43
Medlem
På tal om Rysslands statsskuld hittade jag några uppgifter. Landet har statsskuld ca 12 % av BNP, varav endast 1/3 del är i dollar, men det framgår ej om allt är upplånat utomlands.
Valutareserven är ca 10 gånger så stor som "dollar" skulden, så det är nog ingen större risk (chans) att landet "kursar".

Only around $38 billion of Russia's government debt is denominated in dollars, and of that amount only around $6 billion of interest and principal payments are due in 2015, compared with around $400 billion of foreign-exchange reserves, Wells Fargo noted. With around two-thirds of government debt borrowed in rubles, the central bank can theoretically create enough rubles to pay off those creditors, the bank said.

http://www.cnbc.com/id/102267423
Citera
2015-01-13, 08:50
Medlem
Citat:
På tal om Rysslands statsskuld hittade jag några uppgifter. Landet har statsskuld ca 12 % av BNP, varav endast 1/3 del är i dollar, men det framgår ej om allt är upplånat utomlands.
Valutareserven är ca 10 gånger så stor som "dollar" skulden, så det är nog ingen större risk (chans) att landet "kursar".

Only around $38 billion of Russia's government debt is denominated in dollars, and of that amount only around $6 billion of interest and principal payments are due in 2015, compared with around $400 billion of foreign-exchange reserves, Wells Fargo noted. With around two-thirds of government debt borrowed in rubles, the central bank can theoretically create enough rubles to pay off those creditors, the bank said.

http://www.cnbc.com/id/102267423

ryssland som stat kommer inte att tvingas till default kortsiktigt. men den ryska marknaden, valutan, börsen och väldigt många ryska företag sjunker i en finansiell kvicksand som man kommer att ha väldigt svårt att rädda sig från... det är det som är den ryska ekonomins förgiftade sår.
Citera
2015-01-13, 08:56
Medlem
Quipus avatar
Stackars fordringsägare som lånat ut miljarder i en stark rubel och nu då får tillbaka en halverad rubel. Det misstaget lär inte göras om.. Rubeln och Ryssland har noll trovärdighet bland de tunga finansiella aktörerna idag så självklart kan Ryssland "kursa". inom ett par år med denna trend
Citera
2015-01-13, 09:05
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Valutareserven eller för den delen hela reserven minskar i snabb takt och oljepriset fortsätter falla och rubeln med den, just nu på 65. Allt över 64 är intressant för 32 var siffran för ett år sen ungefär. Halverat värde mot dollarn. Nu är iofs dollarn ovanligt stark, mot Euro har rubeln inte sjunkit lika mycket, från 45 till 72 rubel för en euro. Om de inte justerar sin budget, mättar magen efter matsäcken så kommer inflationen öka ännu mer, värdet på rubeln blir därefter. Om de har bocken som trädgårdsmästare, dvs om Putin bestämmer ekonomin, så kommer det kollapsa.

Citat:
Ursprungligen postat av quipu
Ryska börsen har på ett år fallit med 234Mrd$ till 531Mrd$, Apple är idag värt 652Mrd$ alltså betydligt mer än ALLA ryska börsnoterade företag tillsammans. Styrräntan på 17% ger en effektiv ränta på upp mot 30% på lån, en vansinnig siffra som kommer att stjälpa liten som stor om inte räntan sänks drastiskt asap. Och hur länge räcker centralbankens guld och valutareserv? En tredjedel är snart väck
Ja exakt, reserverna är inte statiska direkt... Det här med så hög styrränta förstår jag inte hur ryska folket ska klara av, jag menar ska de få löneökningar på 20-30%? Spär på inflationen ännu mer vilket minskar förtroendet för rubeln ännu mer och sen har man en spiral som leder mot den sortens träsk venezuela är i.
Citera
2015-01-13, 09:15
Medlem
Quipus avatar
De flesta skulle behöva en löneökning på minst 150% eftersom medelryssen amorterar mot lån låsta i dollarkurs! Här var tydligen de ryska kreditinstituten förutseende men vad gör det när folk snart blir hemlösa och utblottade. De får hoppas på en mild vinter men den ryska vintern är som bekant allt annat än mild..
Citera
2015-01-13, 09:39
Medlem
Savoys avatar
På tal om Apple och Ryssland: Såg av en slump ett inslag på tysk TV igår som gjorde mig fundersam.

Den senaste modellen av den ryska smartphonen med dubbeldisplay, Yotaphone 2,
spöade rent tekniskt Apples senaste produkt iphone6 i ett jämförelsetest. Men någon köprekommendation gavs inte pga alltför högt pris, 700 € vilket är precis lika dyrt som iphone. Och vad jag kan se är det ett genuint ryskt företag, även om flytt till Kanada planeras:

http://en.wikipedia.org/wiki/Yota

Att man inte prissätter i rubel förstår jag, men är det inte lite väl kaxigt att prissätta i klass med de dyraste konkurrenterna innan man ens fått fotfäste på marknaden? Jämför med kinesiska Huawei som ligger på bara halva priset, om än med något sämre produkter.
Någon mer som tycker att inställningen känns väldigt rysk, typ att kunden ska vara glad över att få köpa våra produkter? Tror de skulle kunna sälja riktigt mycket om de sänkte priset, men jag tror inte det tänket finns på kartan för dem.

Två funderingar relaterat till sanktionerna: Det är ju precis sådant här ryssarna ska satsa på istället för olja/gas! Om de slipper sanktionerna kommer det låga olja/gaspriset snarare att gynna liknande teknikutveckling. Putin (som såklart är ett stort fan av Yotaphone) borde därför ha allt att vinna på att avsluta engagemanget i Donbass helt.

Den andra funderingen, som jag haft redan innan krisen började, är vad den här bristen på kundorientering beror på? Visst, kommunism i drygt 70 år, men det förklarar inte allt. Ryssland tänkte, som ett annat exempel på denna inställning, före krisen ta efter Kina och införa visumfri transit under 72 timmar på sina 11 största flygplatser, så långt allt väl, skulle stimulera turismen rejält. Sedan börjar kraven komma, det ska vara med ryskt bolag både till och från flygplatsen, man ska ha översatt intyg på sjukförsäkring och till slut var det inte så mycket kvar av förslaget för man hade mer eller mindre strypt sig själv. Som jag ser det finns det en klar koppling till prissättningen på mobiltelefonen och det är både ofattbart och irriterande om det är en så enkel och dum sak som hindrar andra sektorer än olja/gas från att växa. Jag drar samma slutsats här, oljepriskriget skulle faktiskt gynna Ryssland på sikt genom att de tvingas underlätta för andra sektorer och återigen verkar det enda Kreml behöver göra, vara att klippa alla former av stöd till upproren i östra Ukraina.

Jag kan faktiskt inte se någon som har så mycket att vinna på så lite, men jag vet heller inte någon som är så jävla tjurskallig som Putin. För några år sedan kunde det vara ganska underhållande, men nu har han passerat bäst före-datum och börjat surna rejält.
Citera
2015-01-13, 11:00
Medlem
Citat:
Tycker det är märkligt vad värderingsinstituten säger.
1. Ryssland är ett land som har bland de lägsta statsskulder bland alla länder, bara 12 % av BNP, och vad jag förstår är allt upplånat inom landet.
2. Guld och valutareserven är bland de största av världens stater.

Förresten läste jag för en månad sedan, att Ryssland köpt (och inte sålt) guld för 10-tals miljarder dollar det senaste året.

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_public_debt

http://www.bloomberg.com/news/2014-10-29/russia-buys-most-gold-for-reserves-since-financial-crisis-of-98.html

http://www.reuters.com/article/2014/12/23/gold-imf-holdings-idUSL3N0U705520141223
När man värderar ett lands finansiella styrka misstänker jag att det är en massa parametrar man går igenom och tar hänsyn till. Liten skuld eller guld på kistbottnen är nog små parametrar i sammanhanget medan handel, investeringar, valutan, förd politik och inte minst framtidsscenariot är mer av värde när man rankar ett land.
Citera
2015-01-13, 11:19
Medlem
ForumApaches avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Savoy
Ryssland tänkte, som ett annat exempel på denna inställning, före krisen ta efter Kina och införa visumfri transit under 72 timmar på sina 11 största flygplatser, så långt allt väl, skulle stimulera turismen rejält. Sedan börjar kraven komma, det ska vara med ryskt bolag både till och från flygplatsen, man ska ha översatt intyg på sjukförsäkring och till slut var det inte så mycket kvar av förslaget för man hade mer eller mindre strypt sig själv.
Ja, sä jävla tragikomiskt och tvättäkta ryskt beteende. Grunden till denna stelhet ligger i att Ryssland är ett xenofobiskt kontrollsamhälle och all byrokrati är uppbyggt för att upprätthålla denna kontroll.
Citera
2015-01-13, 12:18
Medlem
HerroFruBolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Savoy
Jag kan faktiskt inte se någon som har så mycket att vinna på så lite, men jag vet heller inte någon som är så jävla tjurskallig som Putin.
Och slutsatsen blir att när det gäller Ukraina så har landets frigörelse från Ryssland kommit att bli en djupt personlig fråga för Putin, en slags skymf som tagit honom hårt o djupt. Och när ett land, som dessutom "egentligen inte är ett land", skymfar ledaren o Ryssland på det sättet får bestraffningen kosta vad den vill, prioritet över den egna ekonomin. Till väst: "ok ta landet då, men jag tänker se till att det är ett präktigt konkursbo ni får".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in