• 1
  • 2
2005-08-05, 08:47
Medlem
jobes avatar
Är det tillåtet? Mitt ena bakdäck "separerade" och jag åkte till gummiverkstaden. Eftersom de andra däcken är nästan nya bad jag dem att bara byta det trasiga. Upptäckte efter ett par dagar att de monterat ett däck av ett annat fabrikat än de jag hade och ringde dem och frågade om det var lagligt med olika fabrikat på samma axel. Visst är det lagligt blev svaret, men jag är fortfarande tveksam, så kan någon tala om vad som gäller?
Citera
2005-08-05, 10:49
Medlem
klyks avatar
Lagen säger att däcken ska vara av samma typ; dimension, sommar el. vinter, radial el. diagonal samt ha rätt mönsterdjup.
Citera
2005-08-05, 13:42
Medlem
jobes avatar
OK, tack för svaret. Liiite irro att de satte på ett annat fabrikat ändå
Citera
2005-08-05, 17:45
Medlem
tjohos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jobe
Ser ju lite lagom fattigt eller pizzaracer ut.
Frågade dem inte ens vad du ville ha på?
Citera
2005-08-06, 08:26
Medlem
jobes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjoho
Frågade dem inte ens vad du ville ha på?
Nej de gjorde de inte och jag tog för givet att de skulle montera samma märke. Om de inte hade just den dimensionen inne kunde de ha satt på ett beggat däck och beställt rätt sula till mig. Ingen stor sak men lite irriterande faktisk.
Citera
2005-08-07, 17:43
Medlem
Nikhers avatar
Jag skulle ringa däckverkstaden omedelbart och kräva att de bytte till ett identiskt däck. Egenskaperna på olika däckfabrikat och typer skiljer sig väldig mycket på grund av olika mönster, gummiblandning och konstruktion på däckets stomme. Bilen kan få väldigt spännande (farliga) köregenskaper om man blandar däck av olika typ.
Citera
2005-08-08, 19:30
Medlem
Truxas avatar
Har man otur så börjar ABS-lampan lysa, samtidigt som bilen blir VÄLDIGT underlig...
BMW är extremt känsliga. Speciellt iX
Citera
2005-08-13, 17:41
Medlem
jag har haft lite olika däck på min pundar mazda..
Så länge dimensionen stämmer så e d lungt (besiktningen)..

Men som sagt, d ser fullt ut och bilen kan bli lite mer mongo än vanligt..
Citera
2006-04-06, 22:03
Medlem
Bananas avatar
Måste det vara samma mönsterdjup på däcken? Ett däck till mina 4 LM-fälgar har fått ett stort jack i sig, tänkte byta med reservhjulsdäcket men det är en viss skillnad då det är oanvänt och de övriga är betydligt använda. Är detta lagligt, kan det bli obalans etc?
Citera
2006-04-07, 14:43
Medlem
Folk oroar sig för allt möjligt.
På min gamla ford så hade jag baktill ett diagonal sommar däck och ett radial fd dubbdäck.
Fram hade jag snedslitna radialdäck av av olika dim och fabrikat. det fungerade hur bra som helst.
Citera
2006-04-09, 00:54
Medlem
tgbgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jobe

Beror väl på vad du beställde. Sade du att du ville ha ett nytt exakt lika eller sade du bara att du ville ha ett däck? Verkstaden kan ju inte läsa dina tankar så om du inte beställde ett exakt lika kan de ju inte veta att du ville ha det.
Citera
2006-04-09, 01:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tgbg
Beror väl på vad du beställde. Sade du att du ville ha ett nytt exakt lika eller sade du bara att du ville ha ett däck? Verkstaden kan ju inte läsa dina tankar så om du inte beställde ett exakt lika kan de ju inte veta att du ville ha det.

Skulle jag jobba på en däckverkstad skulle jag klart som korvspad klyka om en kund kommer in och säger han vill ha ett nytt däck till sin bil.

1: Jag skulle kolla på det andra däcket på axeln och beställa ett lika dant.

Om inget annat skulle jag informera kund om detta om man inte har samma märke, beställa, byta båda däck bla bla bla.

Trådskaparen jag tror du var inte på en tomteverkstad inte en däckverkstad!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in