2014-03-04, 12:12
Medlem
Hej!

Har senaste året pendlat mellan olika caféjobb och har nu bestämt mig till att börja studera till dietist.
Vill nu få in en liten tå på vården genom sommarjobb innan jag börjar min riktiga utbildning så var min tanke undersköterska? Gick in och kollade på arbetsförmedlingen.se och såg då sjukt mycket jobbannonser, MEN när jag sedan går vidare på tjänsterna så ska man söka via en extern webbsida och du ska skriva i hur mycket erfarenhet du har och vilka utbildningar du har gått.
Jag vet andra som lätt fått jobb efter gymnasiet som undersköterska utan någon som helst utbildning, handlar detta om kontakter? För så många jobb som finns ute nu, så många kan inte vara utbildade?

Nu till min fråga: Hur gör man?
Citera
2014-03-04, 12:16
Medlem
Awards avatar
Citat:
Hur gör man?

Du söker som vilket jobb som helst, går till de externa sidorna och sedan skickar ditt CV/PB, i vissa fall får du skriva direkt på sidan och då skriver du om eller "copy paste'ar" allt från CV och/eller PB.

Sedan kan du ju alltid prata med vänner och se om deras arbetsgivare söker flera, då kanske de kan gå i god för dig. Svårare än så är det inte, några frågor?
Citera
2014-03-04, 12:29
Medlem
Pangaea250s avatar
Men.. har du undersköterskekompetens från gymnasiet då? Det krävs ju. Annars är det ett vårdbiträdejobb du söker.

Sedan finns det generellt två olika arbetsgivare: Kommun (boenden och hemtjänst) och Landsting (sjukhus alt. vårdcentral). Det bästa är att besöka arbetsplatserna och cheferna där då inte allting finns sökbart på nätet. Mycket rekrytering sker internt.
Annars söker du på t.ex. jobbportalen på ditt landstings hemsida, din kommunala hemsida och arbetsförmedlingens hemsida.

I övrigt kan även personlig assistent vara ett alternativ då de ofta har ett visst dietetiskt uppdrag.
Citera
2014-03-04, 18:03
Medlem
VonKnorrhanes avatar
Jag skrev i det personliga brevet att jag sökte jobb som vårdbiträde. Någon vecka senare blev jag uppringd och fick provjobba/bredvidgång i några dagar med lön. Då måste man givetvis vara framåt.
Citera
2014-03-04, 18:10
Medlem
Jo, men när man ska skicka in så ska man skriva in ens erfarenhet + utbildning och då jag varken har det ena eller det andra borde ju dom rensa bort mig med en gång... det som är problemet.
Citera
2014-03-04, 18:14
Medlem
techno_the_kings avatar
Du kan som sagt aldrig jobba som Undersköterska utan en utbildning utan det är Vårdbiträde du kommer jobba som. När sommarjobbet är slut så kan du anmäla dig till vakansförmedlingen och börja jobba på timme, detta jobb är dock tidsbegränsat ca 2 år får du jobba innan det är tänkt att du skall Las:as in men utan utbildning så kommer du inte få fortsätta och poolen slutar att ringa. Nu har dock vissa kommuner börjat med att du skall utbilda dig till Uska om du skall få fortsätta jobba på timme, det är dock olika från kommun till kommun.

Ångrar aldrig att jag började med mitt sommarjobb som Vårdbiträde, detta ledde till att man började utbilda sig till Uska och snart så väntar en tillsvidareanställning. Aldrig mer att man återgår till industrin inte efter ett sånt här jobb.

Citat:
Ursprungligen postat av KajsamedC
Jo, men när man ska skicka in så ska man skriva in ens erfarenhet + utbildning och då jag varken har det ena eller det andra borde ju dom rensa bort mig med en gång... det som är problemet.
Det är inte säkert att de väljer bort dig, är du inte kriminell så kan du ändå få jobbet som vårdbiträde, jag själv hade varit både slaktare & maskinoperatör men fick ändå jobbet, fick 2-3 dagar på mig att visa vad jag gick för och det gick ju för jäkla bra och är idag en väldigt omtyckt arbetare.

Är du man så är detta ett stort plus.
Senast redigerad av techno_the_king 2014-03-04 kl. 18:16.
Citera
2014-03-04, 20:49
Medlem
Vikarieansökningarna brukar komma ut nu på våren. Håll ögonen öppna! Jag har jobbat några somrar som personlig assistent och även om de formellt sökte personer med usk utblidning gick det alldeles utmärkt utan. Det som behövs är en vettig person som kan ta ansvar och sköta jobbet. Förmodligen kommer du att få göra ett (enkelt) medicinprov för att få dela ut mediciner till patienter/brukare och sen är det bara att köra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in