2014-08-07, 14:06
Medlem
.Chloes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjatter
Det är inte moderatorernas uppgift att generera innehåll med hög kvalitet, det är din och alla andra användare som har det ansvaret.
100% korrekt. Det har aldrig varit moderatorernas uppgift att göra Flashback läsvärt genom att generera bra inlägg av hög kvalitet. Även fast inget hindrar dem för att skriva bra så är det inte deras uppgift och kan därför heller inte tvingas till att skriva bra.

---

Jag har tänkt rätt länge på hur man kan göra IT-säk. bättre faktiskt. Jag vill dela med mig av min åsikt samt ett förslag för att få en förbättring. Jag hoppas på respons från er!

"Problemet" med IT-säkerhet är att forumet betraktas som ett supportforum. Man kommer hit när något inte fungerar eller om man eftersöker någonting. Ta en ordentlig titt på f16, hur många trådar ser ni som det diskuteras i? Eller ännu värre... kolla f81... Inte en enda teknisk debatt.

Min stora passion har länge varit IT-säkerhet, och många delar säkerligen min passion. Men jag har full förståelse för varför folk sticker efter en tid, det är helt enkelt bristen på diskussionerna! Kolla i Avancerad IT-säkerhet, där är det oftast mer rena diskussioner av högre kvalitet, men alla har inte tillgång dit.

Så vad är lösningen? I detta fall är lösningen fler tekniska trådar, fler trådar med ett tydligt diskussionsunderlag. Trådar där folk kan läsa och tänka "oh, det var intressant". Någonting behövs VERKLIGEN göras med f81 och därför föreslår jag en tråd: diskussioner om malware - Det är en tråd där vi länkar artiklar om alla slags malwarefamiljer, nya exploits och vi får gärna dela med oss av samples och ge våra egna synpunkter på virusets funktionalitet.

f16 behöver även mer tekniskt, jag vill ha en tråd: tråden om kryptografi - En tråd där vi kan diskutera vilken algoritmn som passar vart, hur man använder dem, jämförelser och nyheter.

Givetvis så vill jag vända mig till er som vill ha förändring i IT-säk. Hur skulle ni se på dessa två trådar? Dessa två var enbart exempel men kan absolut skapas inom kort och efterhand lär dem bilda nya uppfattningar som i sin tur genererar nytt folk och därför nya trådar.

Så jag ställer frågan: vad intresserar dig?

Mvh
Citera
2014-08-07, 15:14
Medlem
jsson98s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjatter
Det är inte moderatorernas uppgift att generera innehåll med hög kvalitet, det är din och alla andra användare som har det ansvaret.

Tycker det finns en del bra förslag i tråden bland annat en egen tråd för att dumpa intressanta artiklar/föreläsningar etc. En tråd som aktivt uppdateras med guider skrivna av användare här.

Problemet med avancerad it-säk är att det finns kanske fem max tio personer här som har någon att tillföra i där så det är lika bra att ta bort det.

Datorvirus och skadlig kod skulle kunna gå att ha i en klistrad "enorma tråden om hur jag tar bort virus x". Resten av forumet kan dedikeras mer åt "utveckling", till exempel hur man döljer en trojan från att detekteras av antivirus, hjälp att kompilera exploit x, dela med dig av dina script osv.

Kanske dela upp forumen till en offensiv och en defensiv del.

Håller fullständigt med om att alla frågor om ''malware bekämpning'' borde ställas i EN tråd. Kanske en sticky med tips och råd vid virus skulle vara på sin plats? Att göra avancerad it säk tillgänglig för alla användare är jag för men att ofentliggöra den för oregistrerade användare (hela internet) kanske inte är den bästa iden eller?

Förövrigt tycker jag att .Chloe borde få sin egen sticky med alla guider
Citera
2014-08-07, 19:53
Medlem
.Chloes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jsson98
Håller fullständigt med om att alla frågor om ''malware bekämpning'' borde ställas i EN tråd. Kanske en sticky med tips och råd vid virus skulle vara på sin plats? Att göra avancerad it säk tillgänglig för alla användare är jag för men att ofentliggöra den för oregistrerade användare (hela internet) kanske inte är den bästa iden eller?
Ja, men få undantag kan få finnas. T.ex så är Cryptolocker så pass annorlunda än alla andra virus så den kan få en egen tråd.

För tänk efter, ingen har sagt att offensiva diskussioner får ta plats i skadlig kod. Du får diskutera hur du infekterar mest människor på så kort tid som möjligt och vice versa. Och det är superviktigt att man har sådana diskussioner eftersom båda sidors historia är viktigt för att skaffa en bra överblick om hur saker och ting fungerar.

Citat:
Ja, eller alla guider som skapas och bildar många inlägg. Mina guider har en tendens att skaffa på sig många inlägg och läsare(långt över 10k på alla ). Men ja, guider behövs hittas lättare.

Jag tror ändå att jag skapar en tråd om just malware då jag har tänkt på det länge faktiskt. Gonna be one of those...
Citera
2014-08-24, 14:19
Medlem
salxars avatar
Jag tycker den här tråden (FB) Spåra/Användare/Hemsidor/Övriga frågor inom IP (Sammanfogade) borde få en sticky, eftersom dessa trådar är uppe varje vecka. Tycker även Chloe eller någon kan skriva ihop en guide med olika sätt att få tag på IP och sånt som kan finnas i första inlägget.

Länksamlingen med frekventa frågor är en bra tanke, men som tyvärr misslyckas. Den innehåller alldeles för blandade saker för att vara till någon nytta. Sen är många av trådarna helt döda, ett uppenbart tecken på att det nuvarande systemet inte funkar.

Förslagsvis borde den delas upp i flera stickys. Exempelvis:
Säkerhetsguider till operativsystem/webbläsare | Chloes trådar + andra trådar om säkerhet. Ett alternativt namn kunde vara "Enkla säkerhetsguider för vardagsanvändare"
Samlingstråd för hur man hackar
Samlingstråd för att vara anonym

Sen borde någon uppdatera denna tråd.
(FB) Välkommen till IT-säkerhet! (LÄS DETTA FÖRST) (Uppdaterad med FAQ)
Den nämner t.ex. MSN, som har varit död i evigheter nu.

I korthet tycker jag inte så många saker borde klumpas ihop, då det är lätt att det leder till att sakerna missas helt istället.

En mer extrem tanke, som jag inte förespråkar utan bara brainstormar fram nu är följande:
Forumet delas upp i 2. En del med massa stickys, och inga nya trådar får göras i detta forum. Användare tvingas då använda de trådar som finns. Detta är för att de allra flesta trådar bara är kopior av andra trådar, tänker nu mest på "ÄR JAG HACKAD?" "Spåra IP?" "Kan jag se vem som skrev på den här bloggen?" "Hacka skoldatorn, har CMD" Om någon sen har någon originell idé för en gångs skull, då kan en tråd skapas i det andra forumet, som inte innehåller megatrådar. Då kan det hela diskuteras där.
Senast redigerad av salxar 2014-08-24 kl. 14:23.
Citera
2014-08-26, 00:18
Medlem
Citat:

Instämmer, fast vill även påpeka att jag tycker alla bra guidet bör buntas ihop i en sticky. Den nuvarande är väl bra men dock inte vidare uppdaterad.

Att slå ihop avancerad it-säk med f16 är också något jag skulle vilja se.

Det är väldigt många OT trådar som skapas med här fast det är väl kanske svårt att göra något mot rent konkret? Folk verkar inte fatta att detta inte är ett support-forum för facebook"appar" eller dyl.
Citera
2014-08-26, 12:04
Medlem
.Chloes avatar
Det enda forum som faktiskt har bra kvalitet är avancerad IT-säk., men eftersom aktiviteten är så pass låg så spelar det ingen större roll. Förslaget är därför att göra forumet publikt men mycket strikt.

Ett annat problem som är mycket större än vad de flesta kan tro är att det inte diskuteras de delämnen som faller under informationssäkerhet. Anledningen tror jag beror på att det skapas osynliga riktlinjer i tur med alla OT-trådar så som att spåra IP och hacka facebook, informationssäkerhet blir därför ett annat kodord för "hacking" vilket är så pass fel som det kan bli.

Det skulle vara möjligt att skapa ett nytt forum som hanterar ämnen inom informationssäkerhet och då kan IT-säkerhet bli ett forum för hacka säkert medan vi diskuterar anonymitet, OPSEC, integritet och liknande i det nya forumet.

Eftersom det enda vi kommit överens om i denna tråd är en samling med guider så skriver jag upp mig på den listan, det krävs en sådan tråd.

--
Till er medlemmar: Snälla rapportera oftare! Det är för mycket trådar som skapas som det redan finns samlingstrådar på samt att mycket av det som skrivs är OT. Jag har märkt att många gånger är tråden eller inlägget inte ens rapporterat, så var snäll och RP:a på!
Citera
2014-08-26, 20:14
Medlem
ant's avatar
Citat:
Ursprungligen postat av salxar
Jag håller med dig helt här, jag tror att läget kan förbättras rejält med fler och bättre klistrade trådar. En uppdaterad "Välkommen till IT-säkerhet" kan vara ett bra första steg.

Jag tror dock inte att det är nödvändigt att splittra IT-säkerhet ännu mer, detta underforum är inte av den storlek att jag tror att det är nödvändigt. Möjligtvis att man som .Chloe säger skulle kunna öppna upp Avancerad IT-säkerhet publikt, men med stenhård moderering.
Citera
2014-08-27, 03:27
Medlem
Tjatters avatar
Det finns ju också problemet med att ingen läser klistrade trådar även om man städar upp bland dom...
Citera
2014-08-27, 08:56
Medlem
sebnies avatar
Personligen tycker jag dessa "stora trådar" om truecrypt, antivirus och sådant bör samlas ihop i några guider/FAQs.

Och sedan om någon ställer en fråga som besvaras i guiden så hänvisar man bara till guiden.

Och sedan så om någon har något som inte besvaras så skapar man bara en ny tråd. Dessa stora trådar är lite onödigt iom att någons fråga "försvinner i mängden" i en stor diskussion om ngt annat.
Citera
2014-08-29, 13:22
Medlem
Ödlans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Chloe
Ny sticky, ny trådsamling och ta bort "VIKTIGT ATT LÄSA: Hårdare tag under IT-säkerhet". Den som Ödlan skrev är från 2008(!!) och ett ämne som IT där allt blir nytt varje dag så är detta nästan skrattretande. Ta bort den eller skapa en ny, jag föreslår en tråd som i Övriga Operativsystem, "Samlingstråd för guider (FB + Annat)".

Jag vill börja med att påpeka att det här inlägget kommer raka vägen ifrån hjärtat. Däremot inte av kärlek utan hat.

.Chloe har helt rätt när hen säger att det är skrattretande med den gamla stickyn. Något som är ännu mer skrattretande är ändock att inte bara har stickyn passerat sitt bäst-före-datum utan problemet den skrevs för att lösa finns kvar än idag.

Ni trodde väl inte att diskussionerna om ett förbättrat ITS är någon slags nyhet? Dags att vakna nu pojkar och flickor, det ni söker kommer aldrig att existera på detta forum oavsett struktur i vare sig klistrade och samlade trådar eller moderatorer.

Nu hoppas jag att ingen är så naiv så de menar att stickies löser problem, iallafall inte kvalitetsproblem, för som någon tidigare påpekade: det är ingen som läser dem. Det är nämligen så att senare samma år den skrevs, 2008, skrevs även en protesttråd som kort därefter ledde till nya moderatorer i avdelningen. Resonemanget finns i klar Flashbackanda kvar, låt oss blicka tillbaka:

(FB) hehe (Uppror kring modereringen i IT-säkerhet)

En moderator tillät dessutom protesterna, trots att de utformats som regelbrott med flit, för att de var nödvändiga. Visst är det vackert med civil olydnad? (FB) hehe (Uppror kring modereringen i IT-säkerhet)

Allvarligt talat nu. Tror ni på fulla muggar att vi inte provade hårdare moderering, fler moderatorer, ihopslagna trådar, guider, stickies, etc? Ni som ska vara typ Sveriges elitgenier. Ni är blinda. .Chloe är blind om hen tror sig kunna förbättra kollektivt genererad kvalitet med trådar om "jätteavancerad minnesforensik". Rent trams är det vad ni sitter och häver ur er samtidigt som ni förkastar allt det arbete vi ifrån förr i tiden lade ned på just kvalitet. Sebnie minns, han var faktiskt här.

"Men det är ju jättemånga som läser mina trådar om jätteavancerad minnesforensik ju!", rent trams är vad det är. Fler guider och ihopslagna "stora" trådar ar det sista det här forumet behöver. Detta ska vara ett diskussionsforum och inte en svensk översättning av corelan.be. Det här forumet behöver engagemang. Flashbacks ledning jagade bort alla oss som bidrog med kvalitet för många år sedan genom att totalt ignorera oss och våra problem som ni nu sitter och diskuterar.

Vi hade ett väldigt imponerande tålamod förr i tiden måste jag säga så här i efterhand. ltvix, ^sasha^, scientia, metapod, LifeLong och Spejnar, bara för att nämna några få namn, är samtliga användare som bidrog med högkvalitativa diskussioner och desperat bad om hjälp ifrån både moderatorer och ledningen för att kunna fortsätta. I flera jävla år! Dessa användare utgjorde i princip ansiktet för ITS, både på tiden före och efter att DaVajj tillsattes som moderator.

Kvaliteten har fortsatt sjunka för att ingen bemötte vara bönerop med seriositet. Och nu menar ni på fullaste allvar att ni ska lyckas genomföra något annat med fler klistrade trådar som ingen läser och fler stora trådar som ingen egentligen diskuterar någonting i, vilket vi redan provat? Galenskap blir det när man gör samma sak flera gånger och tror att utfallet blir annorlunda. Vad hette den håriga killen som sa det?

Den här forumdelen verkar ha förvandlats till .Chloe's privata PR-avdelning och dess ryggdunkare, och sedan undrar ni vart alla seriösa diskussioner tagit vägen. Det äcklar mig, vad ni förvandlat ITS till.

Kvaliteten på forumet har bland annat sjunkit för att det inte är någon, bortsett från den förpestade samlingstråden om sidor sårbara mot SQL-injections, som hackar. Vill ni blåsa liv i ett hackerforum så håll käften och börja hacka!

Vill ni uppliva kvaliteten som fanns så kanske ni borde blicka tillbaka på vad användare som bidrog med kvalitet hade att säga. Märk mina ord, vi var väldigt generösa med kritik. När den inte nådde fram var det lika bra att lämna skeppet i händerna på whitehats i fåraklader som sitter och masturberar till sina fantasier om att en gång få bli moderatorer och på så vis kunna marknadsföra sig själva och leta jobb ännu mer aggressivt.

Ni gör nu som ni gjort i över sex år. Ni klagar lite, byter ut lite moderatorer och trådar och sen vänder ni ryggen tills annonsintäkterna går ner lite och sen postar ni ännu en hjälp-oss-med-kvalitet-tråd. En jävla dejavu, men inte fan har ni någonsin lyssnat på svaren och gjort något långsiktigt åt saken. Ska vi samlas igen om ett år kanske och föreslå förbättringar igen, vad säger ni? Ni släcker bara bränder för att gynna era egna CVn och annonsörer. Tröttsamt.

Var försiktiga med vem ni litar på. Det finns vargar bland er. Jag lämnar er med följande tankeställare: det är nästan bara snutar kvar. http://pastebin.com/irj4Fyd5

You made your bed. Now die in it.
Senast redigerad av Ödlan 2014-08-29 kl. 13:30.
Citera
2015-11-30, 01:11
Medlem
Bara en snabb överbblick och jag måsta säga att det verkar vara väldigt låg kvalitet på flashbacks IT-säkerhetforum.
Citera
2016-07-07, 09:25
Medlem
Släng alla trådar med dålig kvalitet.

"Jag vill se på min kompis facebook/hotmail/lunarstorm, hur gör jag?"

"jag vill lära mig hacka!!???"

"Jag tror jag fått virus på datan"

Några exempel på trådar som kan vara ruskigt dåliga inlägg som absolut inte har något i ett IT säkerhetsforum att göra, imo
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in