Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2017-09-03, 11:43
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fghj
Släng alla trådar med dålig kvalitet.


"Jag vill se på min kompis facebook/hotmail/lunarstorm, hur gör jag?"

"jag vill lära mig hacka!!???"

"Jag tror jag fått virus på datan"


Några exempel på trådar som kan vara ruskigt dåliga inlägg som absolut inte har något i ett IT säkerhetsforum att göra, imo

Det är kul att mods nu äntligen börjat stänga ner skittrådar, men alla måste hjälpa till att rapportera dem, då vi inte kan räkna med att vhe och proton ska lyckas fånga upp varenda en på egen hand.

Sen vill jag slå ett slag för att den förbannade carding-tråden förpassas till soptunnan, då den har noll och intet att göra med it-säkerhet, och att dess existens leder till att smutsen sprids i nya trådar i forumet. Finns det någon som på riktigt tycker att frågor som "Syns det att man kommer från en RDP-tjänst" och "Hur gör jag fusktransaktioner med virtuella kreditkort" har något med itsäk att göra? Bort med skiten.

Sen kan vi nog glömma att det blir särskilt många intressanta diskussioner när alla med högre kunskapsnivå blivit bortskrämda av "Hur installerar jag DarkComet!!1?+"-mongon. Kan vi få tillbaka avancerad IT-säkerhet, tack, med krav på referenser för medlemsskap?
Citera
2018-07-28, 03:40
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjatter
Datorvirus och skadlig kod skulle kunna gå att ha i en klistrad "enorma tråden om hur jag tar bort virus x". Resten av forumet kan dedikeras mer åt "utveckling", till exempel hur man döljer en trojan från att detekteras av antivirus, hjälp att kompilera exploit x, dela med dig av dina script osv.

Kanske dela upp forumen till en offensiv och en defensiv del.
This! Samt så tycker jag att en egen katergori skall tillföras i länksamlingen eller annan klistrad tråd och det är sk. "Wargames". FInns nu utmärkta sådana, kan rekommendera ett par stycken, varav jag skriver ut dem i ordning av vilket jag prefererar: overthewire.org, hackthebox.eu, root-me.org, hackthissite.org, samt den lite för roliga hacking.allowed.org!

Samt delen om virus-utveckling är något jag verkligen vill se här, där skulle jag kunna bidra en del.
Citera
2019-10-12, 00:22
  #27
Medlem
Frånsett det mest uppenbara så är en redig upprensning av trådar bra.

De största farorna jag sett hittills är de som tror sig förstår säkerhet i allmänhet och IT-säkerhet i synnerhet; behöver inte nick-drop'a då det är ganska uppenbart vilka som åsyftas.

Vidare så vill vi ju slippa ha en person likt Jörgen Städje flåsandes i nacken i tron på att han har funnit ungdomens källa.

Lika lite vill vi ha DATASAAB-stofiler som lärde sig programmera 1969 i Linköping ("och jorden den är rund" / "and your bird can sing" ).

Bjud på en seriös debatt för de som kan hacka Z/OS och (wide-)OpenVM$.
__________________
Senast redigerad av AmIMrQ 2019-10-12 kl. 00:23. Anledning: stavfel
Citera
2020-10-20, 20:34
  #28
Medlem
it är alltså en stor del nuförtiden
Citera
2021-06-24, 18:35
  #29
Medlem
En simpel ide för förbättring i IT forumena men allmänt i forum som naturligt drar till sig frågor:

"Har du försökt själv (visa vad du har försökt och nej att starta om datorn räcker inte, dom ska resonera runt vart dom har gjort och varför)?"
"Visa koder/metoder du har provat"

osv. Det känns bättre för dom som svarar om man kan få basic shit ur vägen.
Om nån "idiot" eller "NOOB" frågar hur man printar till konsol i Java (väldigt simpelt exempel, men det är ett exempel på en skitfråga som man kunde ha fått svar på max 10 sekunder med google) så blir man bara rent av förbannad. Man får fan ge och ta lite.

En "idiotfråga" KAN vara legitim om frågaren verkligen har försökt och kan visa nån sorts resonering hur dom tänker som KANSKE triggar en diskussion kring filosofin bakom ett beslut som stimulerar även dom som svarar. T.ex:

"Varför heter det System.out.println("string"); i Java om det är en "terminal", "kommandotolk" eller "konsol" som man printar till. Vad har "System" med saken att göra? (blah blah definitioner av ordet "System") Kan man inte lika gärna säga Terminal.out.println eller Console.out.println? Vad för "system" printar man på?

Nu har vi en "simpel" fråga som plötsligt engagerar även dom som svarar. Visst om personen som frågar får ett svar så fine det var ju poängen igentligen med tråden, men det är ju ännu mer positivt och även givande för dom som svarar om folk diskuterar och resonerar mera runt sina svar eller frågor.
__________________
Senast redigerad av Gobbidobbi 2021-06-24 kl. 18:37.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback