• 1
  • 2
2014-03-03, 21:41
Medlem
yulbrynners avatar
Pga hälsoskäl måste jag skära ner på mejeriprodukter. Inget smör, ost, mjölk, yoghurt eller fil. Inte ens light-varianter eller laktosfria varianter. Det måste få ett slut.

Tips på frukost- och middagsförslag utan mejeriprodukter uppskattas! Känner mig vilsen : /
Citera
2014-03-03, 21:44
Medlem
Sydeuropa har en kultur av olja på sitt bröd. Kanske prova mörkt bröd med olivolja och lite salt på...?
Citera
2014-03-03, 21:45
Medlem
yulbrynners avatar
Åh vad gott det låter!
Citera
2014-03-03, 21:46
Medlem
fckingfevers avatar
Det finns produkter baserade på havre,soja och ris som kanske skulle kunna funka som komplement?
Citera
2014-03-03, 21:53
Medlem
yulbrynners avatar
Lustigkurre!

Det verkar som att alla middagar innehåller mejeriprodukter. Jättesvårt att laga mat utan ost, creame fraiche, feta såser, smör m.m. Jag kommer inte på någonting
Citera
2014-03-03, 22:00
Medlem
Tomatsås? Köttfärs i olika former - köttbullar, pannbiffar, fyllda paprikor eller tomater.
Kyckling, fisk, grönsaker, sallad.. Det finns ju hur mycket som helst
Citera
2014-03-03, 22:36
Medlem
Rotselleris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yulbrynner
Lustigkurre!

Det verkar som att alla middagar innehåller mejeriprodukter. Jättesvårt att laga mat utan ost, creame fraiche, feta såser, smör m.m. Jag kommer inte på någonting

Äter själv nästan aldrig mejeriprodukter. Sallader av olika slag baserade på korn eller bulgur eller dylikt om man vill ha det mer matigt. Köttfärssås, ångkokt fisk, det finns miljoner saker att göra. Såser går ju att göra i form av chimichurri, bbq-såser, chilisåser o vinegrätter. THERE'S NO END TO THE POSSIBILITES!
Citera
2014-03-03, 22:47
Medlem
psflaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rotselleri
Äter själv nästan aldrig mejeriprodukter. Sallader av olika slag baserade på korn eller bulgur eller dylikt om man vill ha det mer matigt. Köttfärssås, ångkokt fisk, det finns miljoner saker att göra. Såser går ju att göra i form av chimichurri, bbq-såser, chilisåser o vinegrätter. THERE'S NO END TO THE POSSIBILITES!

Ursäkta en Svensk.

Vad hände med ärtsoppa, kålpudding, rotmos, bruna bönor etc. ?
Citera
2014-03-03, 23:35
Medlem
EvilGuys avatar
Frukost: Bröd, ägg, pålägg, frukt, nötter.

Lunch/middag: Kött/fisk/fågel, grönsaker, ris/pasta/potatis.

Kan ju inte vara enklare. Vill man ha såser till så finns det extremt många som inte innehåller mejeriprodukter. T.o.m. svennebanans favorit Lohmanders bearnaise är fri från dem.
Citera
2014-03-04, 00:05
Medlem
christerys avatar
Köttsoppa, nitkaloutkasoppa osv. Kött+potatis/grön/rotsaker är eller var ju basmat i Sverige till middag. Kaffe eller juice duger som frukost.
Citera
2014-03-04, 12:52
Medlem
Rotselleris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psflax
Ursäkta en Svensk.

Vad hände med ärtsoppa, kålpudding, rotmos, bruna bönor etc. ?

Rotmos borde man väl ändå ha mjölk/grädde och smör i?

Men såklart ärtsoppa är fan episkt, även blodpudding (dock en del socker men det var ju inte frågan).

Sen glömde jag ju fan det bästa av allt som kommit från mellanöstern, HUMMUS! Bra med protein, gott, mättande och funkar fan till allt. Allt som behövs är en stavmixer också.
Citera
2014-03-05, 11:44
Medlem
WaltzingMatildas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yulbrynner
Tips på frukost- och middagsförslag utan mejeriprodukter uppskattas! Känner mig vilsen : /

Finns en del på denna sida.

www.mjolkfri.com/
Senast redigerad av WaltzingMatilda 2014-03-05 kl. 11:46. Anledning: Länk
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in