Citat:
Ursprungligen postat av
proconsul
Men du har inte släppt ditt jag ännu.
Nej, och? För det första så vet jag inte hur man släpper sitt jag. Det är ju inte direkt som att somna med en öl i sängen, och när man vaknar så är täcket blött, och burken ligger på golvet. Och två, jag vet inte om jag vill släppa mitt jag, ej heller varför jag skulle, eller ens om detta jag (annat än jag) existerar.
Citat:
Ursprungligen postat av
proconsul
När du gör det och inser din egentliga natur så kommer din fråga om vad livet går ut på att framstå som onödig och meningslös.
Ja, det är onödigt och meningslöst (inte fullt ut, finns ju väldigt trevliga tankar på vad livets mening o.d. är) att tänka på detta, det har jag alltid tyckt och tycker således även nu. Men det är uppenbart inte det tråden handlar om.
Citat:
Ursprungligen postat av
proconsul
Det som finns kvar när jaget är borta vill inte ha någonting.
Inte ens mat, sömn, kärlek? Låter inte så lyckat.
Citat:
Ursprungligen postat av
Autobahn76
Du kanske är för påverkad av vad andra säger att du ska göra och hur du ska leva?
Det är jag absolut, utan minsta tvekan. Neuroserna sitter i sedan barndomen, då jag tänkte testa att anpassa mig efter mina mindre stående människor (mina tankar på den tiden) - eftersom att folk då och nu anser att det är bra att anpassa sig/kompromissa. Jag har inte så mycket av denna kunskapen ang. min påverkan, för den ger mig ingen förlösning. Har t.o.m. gått i terapi för det, utan att det har hjälpt eller att ens psykologerna har fattat vad jag talat om. Även fast det jag talar om är så uppenbart och självklart. Tyvärr kan jag inte med säkerhet veta att mina teorier stämmer, vilket gör sugigheten ännu mer stark. Men det är troligast så, att jag blivit delvis förstörd genom att anpassa mig efter mina medmänniskor, och därigenom tappat min skärpa och blivit mer eller mindre dum.
Så dett har bara delvis med denna tråd att göra, då tråden inte handlar om livets mening. (Delvis för att jag så klart tar diverse beslut baserade på min forntid).