2005-08-12, 09:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Anderson
En av döttrarnas kompisar sade "shit pommes" (där pommes uttalades precis som det stavas). Nyskapande eller idiotiskt?
Det senare. Ren idioti. Franskan är ett vackert språk som inte bör förvankas på detta vis.
Citera
2005-08-12, 10:20
Medlem
skattebetalares avatar
Suzuki använde sig av detta uttryck i en reklam film, det var en fluga som sa det.
Citera
2005-08-12, 14:33
Medlem
RMPs avatar
Citat:
Jag hörde en rätt kul variant. En av döttrarnas kompisar sade "shit pommes" (där pommes uttalades precis som det stavas). Nyskapande eller idiotiskt? Fan vet!

Lysande!!! [Shitt påmmes] blir ju en riktigt underbar nöt för framtida lingvister att bita i.

"Huru i allsina dagarna kunde det komma till att bli sålundinga?"

Kan nästan höra för mig själv hur någon av Micke Tretows "studioröster" börja ge en långrandig förklaring på någon härlig dialekt om att sådana där friterade potatis-pinnar ursprungligen hette påmm fritt, men stavades som på franska och därav det skämtsamma uttalet påmmes i bland, och så vidare, och så vidare...

En annan kul detalj blir ju förstås att "shit påmmes" allittererar rätt friskt på "skit pårej". Kanske de framtida språkforskarna kommer att blanda ihop de uttrycken?
Citera
2005-08-12, 17:23
Medlem
Citat:
Spooky... Kan det vara något regionalt? Dotterns tjejkompis kommer från Östergötland. Kan det ha något med saken att göra?

Beror kanske på vad man menar med regionalt, blir en ganska stor region iom att undertecknad bor i den kungliga huvudstaden.
Citera
2005-08-13, 05:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av RMP
[...] sådana där friterade potatis-pinnar ursprungligen hette påmm fritt, men stavades som på franska och därav det skämtsamma uttalet påmmes i bland [...]
Det finns humor i världen, ja, men detta är verkligen inte det. Proletärt är vad det är, och beror på okunskap.
Citera
2005-08-13, 09:35
Medlem
Daniel Ahlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av djsleepwalker
Jag tycker Shit Pommesfrites är ett skönt uttryck.
Jag gillar även det härliga uttrycket Spela Roll - Cocosboll. Försöker använda det så ofta jag bara kan.

Jag skrattar inte ofta framför datorn men det där var klockrent. Humor på hög (låg?) nivå.
Citera
2005-08-14, 01:49
Medlem
Att fråga "varifrån" ett sånthär uttryck kommer är väl lite döfött.... men till att börja med säger ju alla fel, kanske bara för att nån idit i Big Brother inte hört ordentligt vad som sagts. "NO shit pommes frites" heter det, och används inte som nåt "utrop", utan som ett sarkastiskt svar på att nån säger nåt helt uppenbart
Din bil drar en del soppa!
No shit, pommes frites
Citera
2005-08-14, 05:57
Medlem
Slave Marks avatar
Ang: Bruce Waynes inlägg citat> För mig låter det uttrycket väldigt fånigt.. jag har hört det sägas några gånger, fast det var på 1980-talet senast.

Ungefär lika klämkäckt fel som att säga Yes Box Alright..

Även det sistnämda blev ju omformaterat läs "Jäs Boks" men utan Allright!
Hörde detta oändliga gånger och fann mig själv använda det också
Hansson De Wolfe United gjorde ju en låt med den titeln också.
Citera
2005-08-14, 14:40
Medlem
papa_ogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybariten
Att fråga "varifrån" ett sånthär uttryck kommer är väl lite döfött.... men till att börja med säger ju alla fel, kanske bara för att nån idit i Big Brother inte hört ordentligt vad som sagts. "NO shit pommes frites" heter det, och används inte som nåt "utrop", utan som ett sarkastiskt svar på att nån säger nåt helt uppenbart
Din bil drar en del soppa!
No shit, pommes frites

Intressant, har aldrig hört det sägas så.

Säger isåf:
No shit Sherlock
Citera
2009-03-01, 22:12
Medlem
*Bump*

Hörde detta uttryck häromdagen efter att i flera år ha sluppit dess vidriga företeelse. Gaaaah skottpeng på idioterna som säger "Shit pommesfrites" eller för övrigt inte kan tänka sig att gå och slå upp den svenska innebörden av ett engelskt ord och istället visar sin okunskap genom att blanda in utländska uttryck i svenska språket så att vi får en massa nya helt felaktiga låneord.
Citera
2009-03-01, 22:53
Medlem
Käg Malaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Einar-Fredrik
*Bump*

Hörde detta uttryck häromdagen efter att i flera år ha sluppit dess vidriga företeelse. Gaaaah skottpeng på idioterna som säger "Shit pommesfrites" eller för övrigt inte kan tänka sig att gå och slå upp den svenska innebörden av ett engelskt ord och istället visar sin okunskap genom att blanda in utländska uttryck i svenska språket så att vi får en massa nya helt felaktiga låneord.
Vore du alltså gladare om de sa "skit friterad potatis"?
Citera
2009-03-01, 23:19
Medlem
Hannibal-Hayess avatar
Shit, pommes frites
Tack å hej, leverpastej
Tjena mittbena
Upp å nicka, sockerdricka m fl
tycker jag att jag hört i många år nu. Exempel två och tre hörde jag i samband med att Sören och Anders läste Sagan om Sune på radio.
När kan det ha varit? Tidigt 90-tal?
Om dessa herrar är upphovsmakare till uttrycken har jag ingen aning om.

Har hört en annan variant om kokosbollen.

Noll koll - kokosboll. Används i nedlåtande syfte till personer som just har noll koll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in