Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2005-08-05, 00:07
  #1
Medlem
tesatapes avatar
Vem kom på uttrycket "shit pommfritt"?
Jag hörde det för första gångrn oktober 2004.
?????
Citera
2005-08-05, 04:32
  #2
Medlem
IMPlicits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tesatape
Vem kom på uttrycket "shit pommfritt"?
Jag hörde det för första gångrn oktober 2004.
?????
Det var väl en flugjävel som sade det på en reklamfilm för något, om jag inte minns fel. I och för sig lär det vara ganska många som har kommit på det "uttrycket".
Citera
2005-08-05, 10:24
  #3
Medlem
-jOE!s avatar
Snubben i kassan på ett lunchhak i närheten av jobbet använder det frekvent, vi kallar honom kort och gott för "shit-pommes-frites-mannen"!
Citera
2005-08-05, 21:33
  #4
Medlem
Enders avatar
Borde inte spöstraff införas för de som använder detta fruktansvärda uttryck?
Citera
2005-08-05, 21:37
  #5
Medlem
Son of Jamins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ender
Borde inte spöstraff införas för de som använder detta fruktansvärda uttryck?

Jo, faktiskt. Även de som använder uttrycket, satan i gatan!
Citera
2005-08-05, 23:36
  #6
Medlem
Rans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Son of Jamin
Jo, faktiskt. Även de som använder uttrycket, satan i gatan!
Håller med. kristna utryck bör bannlysas!
Citera
2005-08-07, 12:32
  #7
Medlem
Tippi Hedrens avatar
Shit-pommesfrites har aven ett par kusiner i Sorry-borry och Never-baver. (Nu har jag ett utrikiskt tangentbord for stunden, men Never ska uttalas som a med tva prickar, ae. Naever-baever.)
Citera
2005-08-08, 16:05
  #8
Medlem
Sepths avatar
Jag har tack och lov bara stött på detta vedervärdiga uttryck i Östergötland och Småland. Utan att överdriva kan jag berätta att jag höll på att spy inälvorna ur mig när jag hörde det första gången.

Kan någon hjälpa till att lokalisera uttryckets utberedning, det används inte i Göteborg av de jag umgås med i alla fall...

Jag ser mig själv som ganska språkliberal men detta är ett tydligt exempel på när gränsen är passerad. Fy fan.
Citera
2005-08-08, 16:14
  #9
Medlem
Jag tycker Shit Pommesfrites är ett skönt uttryck.
Jag gillar även det härliga uttrycket Spela Roll - Cocosboll. Försöker använda det så ofta jag bara kan.
Citera
2005-08-08, 16:20
  #10
Medlem
Cabrons avatar
Användandet tog (ny?) fart efter att det blev det hetaste ordet i big brother huset en säsong. Kommer ej ihåg vilken, men framträdande figurer var tjejen med hatten som dansade kasst, Larsa the copy cat, uteliggare från skåne, och "ska vi gå ut på går´n och göra upp" från gränstrakterna mellan öster- och västergötland.

F.ö. tjejen med hatt som var den envisaste nyttjaren av ordet. Från Stockholm skulle jag tippa.

Jag skulle gärna se att Smockad som är doktorand i nordiska språk ger en språkhistorisk förklaring till uttryckets framväxt.
Citera
2005-08-08, 18:59
  #11
Medlem
Sepths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av djsleepwalker
Jag tycker Shit Pommesfrites är ett skönt uttryck.
Jag gillar även det härliga uttrycket Spela Roll - Cocosboll. Försöker använda det så ofta jag bara kan.

Vart är världen påväg... Lyssna på dig själv, fattar du inte hur illa det låter?

Jag sitter här hemma och vrider mig av vämjelighet. Det var om möjligt det töntigaste jag någonsin hört.
Citera
2005-08-08, 19:34
  #12
Medlem
Spela roll-cocosboll.

Tack för det uttrycket. Supercoolt! Ska jag def. använda nästa gång jag ska impa brudarna.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback