• 1
  • 2
2014-03-01, 21:08
Medlem
Antag följande teoretiska förutsättningar: Är 55, bra lön, bra kommande pension, en hel del tillgångar (ffa fastigheter). Får plötsligt ett cancerbesked, har bara kort tid kvar. Skriver då över alla tillgångar på barnen och tar sedan ett in blanco lån (lån utan säkerhet) på så mycket som möjligt. Banken borde inte konstra, jag har ju bra lön och bra väntande pension så återbetalningspotentialen är stor. Och dom vet inget om min sjukdom. Skänker sedan bort alla lånade pengar till barnen varefter jag dör. Av cancern eller för egen hand för att förkorta lidandet. Vad händer? Dödsboet kommer ju att gå i konkurs då bara skulder och inga tillgångar finns. Men har fordringsägarna (banken) någon möjlighet att komma åt de tillgångar (fastigheter och pengar) som jag skrivit över på barnen. Skulder ärvs ju inte och tillgångarna tillhör ju barnen. Om det skulle funka tycker jag det vore ett småsött sätt att lugga banken. Som hämnd för alla räntor man betalt under livet för att banken ska kunna gå med fet-vinst år efter år. Vad tror ni, skulle det funka?
Citera
2014-03-01, 23:17
Medlem
chaos2fus avatar
Alltid funderat på detsamma, dock hör nog tråden bättre hemma i juridikforumet. .
Citera
2014-03-01, 23:52
Medlem
trottwells avatar
Det finns stor risk för återvinning.

Konkurslag (1987:672) 4 kap. Återvinning till konkursbo

"Förutsättningar för återvinning
5 § En rättshandling, varigenom på ett otillbörligt sätt en viss borgenär har gynnats framför andra eller gäldenärens egendom har undandragits borgenärerna eller hans skulder har ökats, går åter, om gäldenären var eller genom förfarandet, ensamt eller i förening med annan omständighet, blev insolvent samt den andre kände till eller borde ha känt till gäldenärens insolvens och de omständigheter som gjorde rättshandlingen otillbörlig.
Närstående till gäldenären skall anses ha sådan kännedom som anges i första stycket, om det inte görs sannolikt att han varken hade eller borde ha haft sådan kännedom.
Om rättshandlingen ägde rum mer än fem år före fristdagen, går den åter endast när den har gällt någon närstående till gäldenären."

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19870672.htm
Citera
2014-03-02, 00:28
Medlem
Också tänkt tanken, men låter det för bra för att vara sant är det antagligen det. Det lär finnas sätt för bankerna att få tillbaka pengarna om de kan bevisa uppsåt till att lura banken på detta vis, det måste väl vara en form av bedrägeri?
Citera
2014-03-02, 00:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redan-upptaget
Också tänkt tanken, men låter det för bra för att vara sant är det antagligen det. Det lär finnas sätt för bankerna att få tillbaka pengarna om de kan bevisa uppsåt till att lura banken på detta vis, det måste väl vara en form av bedrägeri?

Vem ska isåfall straffas, den som yagit lånet och är avliden? Om barnen tagit emot pengarna i "god tro" och på så sätt inte har med uppsåtet att göra så kabv dom väl knappast bli återbetalningsskyldiga.
Citera
2014-03-02, 01:21
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redan-upptaget

Citat:
Ursprungligen postat av Hotentott
Vem ska isåfall straffas, den som yagit lånet och är avliden? Om barnen tagit emot pengarna i "god tro" och på så sätt inte har med uppsåtet att göra så kabv dom väl knappast bli återbetalningsskyldiga.

Då tar vi om det, det blir återvinning!

Läs inlägg #3
Citera
2014-03-02, 20:38
Medlem
Hm inressant. Men vad innebär egentligen: Närstående till gäldenären skall anses ha sådan kännedom som anges i första stycket, om det inte görs sannolikt att han varken hade eller borde ha haft sådan kännedom. ? Ingen förutom jag som är död kan ju anses ha kännedom... Barnen har ju mottagit fastigheter och pengar i god tro. Det kan ja f.ö. skriva i testamentet. Eller tänker jag fel?
Citera
2014-03-02, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Muddus75
Hm inressant. Men vad innebär egentligen: Närstående till gäldenären skall anses ha sådan kännedom som anges i första stycket, om det inte görs sannolikt att han varken hade eller borde ha haft sådan kännedom. ? Ingen förutom jag som är död kan ju anses ha kännedom... Barnen har ju mottagit fastigheter och pengar i god tro. Det kan ja f.ö. skriva i testamentet. Eller tänker jag fel?

Vad det betyder är att bevisbördan är omvänd. Dvs i lagens ögon antas dina närstående ha full kännedom om relevanta omständigheter såvida de inte kan bevisa motsatsen. I det här fallet är det oerhört svårt att bevisa att närstående rimligen inte skulle vara medvetna om att du var allvarligt sjuk med döden nära förestående. Det skulle i princip kräva att exempelvis barn kunde visa att de flyttat till annat land och inte haft någon kontakt med dig de senaste 10 åren. Men även det är svårt.
Citera
2014-03-03, 17:22
Medlem
OK, tack så långt!
Trottwell indikerar att "återvinning" är det stora problemet. Den praktiska konsekvensen av detta är att det kritiska är att förhindra banken att hitta rätt objekt att återvinna från. Ser två strategier för att hantera problemet. Tacksam för kommentarer.

Alternativ 1: Förutsättningarna enligt 1a inlägg; alla tillgångar överförda på barnen och så stort som möjligt inblancolån taget från banken. Antag då att jag överför de lånade pengarna till något välgörande ändamål. SOS barnbyar, Röda Korset, etc. typ. Ingen kan väl då juridiskt hävda att mottagarna rimligen hade kännedom om min livssituation och nära förestående död. Eller?

Alternativ 2: Förutsättningarna enligt 1a inlägg; alla tillgångar överförda på barnen och så stort som möjligt inblancolån taget från banken. Jag tar då ut pengarna som cash/sedlar från banken och placerar buntarna i kuvert till barnen inför min död och med noggrann instruktion att inte för någon yppa att de fått detta ovänatde tillskott. Och att inte tvärbränna dom på ny bil el.dyl. Utan att gradvis spåda ut hushållskassan, bensinutgifterna etc genom att då och då betala kontant med de hemliga sedlarna. Lucka i resonemanget?
Citera
2014-03-03, 19:16
Medlem
FooFighterss avatar
Ta lån och köp Bitcoins (eller annan aktuell internetvaluta) som du sedan "tumblar" (tvättar) och skickar till barnen. Vips så är pengarna ospårbara.
Citera
2014-03-03, 19:22
Medlem
logitas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muddus75
Alternativ 2: Förutsättningarna enligt 1a inlägg; alla tillgångar överförda på barnen och så stort som möjligt inblancolån taget från banken. Jag tar då ut pengarna som cash/sedlar från banken och placerar buntarna i kuvert till barnen inför min död och med noggrann instruktion att inte för någon yppa att de fått detta ovänatde tillskott. Och att inte tvärbränna dom på ny bil el.dyl. Utan att gradvis spåda ut hushållskassan, bensinutgifterna etc genom att då och då betala kontant med de hemliga sedlarna. Lucka i resonemanget?

Det bör fungera om barnen håller tyst ...
Citera
2014-03-03, 21:27
Medlem
trottwells avatar
Konkursförvaltaren kommer, med stor sannolikhet, att begära återvinning av fastigheterna och övrig egendom, för att täcka konkursboets skulder, skatt på såld egendom och konkurskostnader.
Senast redigerad av trottwell 2014-03-03 kl. 21:38.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in