• 1
  • 2
2005-08-04, 17:33
Bannlyst
I 20 år har jag levt tryggt liv hos mina föräldrar och nu plötsligt skall jag flytta och leva ensam, i ett annat land! Tanken är spännande men samtidigt skrämmande. Hur är Åland? Pratar folk svenska där eller kommer jag få leva med min brutna engelska i vardagen? Vilken valuta har de? Hur dyrt är det att leva där? Etc etc etc...
Snälla ge mig tips och råd inför vad komma skall. Berätta gärna om era upplevelser när ni bodde/var på semester där.

P.S.
Det är Maskinteknik jag ska plugga där.
Citera
2005-08-04, 18:52
Medlem
TTKs avatar
Jag har för mig att Svenskan är majoritetsspråk på Åland - eller åtminstone Finlandssvenskan, vilket för det mesta är samma sak.

Valutan är Euro, jag tror nog att prisnivån kan ligga några procent högre än i Sverige.
Citera
2005-08-04, 19:04
Moderator
tobess avatar
Angående språket så pratar alla ålänningar svenska, deras dialekt ligger faktiskt inte så långt borta från rikssvenskan..

Euron är som sagt valutan och boendekostnaderna är väl helt okej..
Citera
2005-08-04, 19:35
Medlem
miklons avatar
Maten är dyr på Åland.
Citera
2005-08-05, 00:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Angående språket så pratar alla ålänningar svenska, deras dialekt ligger faktiskt inte så långt borta från rikssvenskan..

Ett jävla skämt, du kommer störa dig oerhört på deras egendomliga språkbruk skulle jag gissa på. I vilket fall som helst finns det enorma skillnader både i uttal och i ordförråd, samt att de har en tendens att blanda in finska ord så fort de inte vet motsvarigheten i svenska (som är hyfsat ofta).

Nu vet jag inte varför du vill läsa det du ska just där, men du kommer säkert att trivas, så hemskt olikt Sverige är det inte trots allt.
Citera
2005-08-05, 02:50
Moderator
tobess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Villee
Ett jävla skämt, du kommer störa dig oerhört på deras egendomliga språkbruk skulle jag gissa på. I vilket fall som helst finns det enorma skillnader både i uttal och i ordförråd, samt att de har en tendens att blanda in finska ord så fort de inte vet motsvarigheten i svenska (som är hyfsat ofta).

Eftersom Ålänningar inte måste läsa finska i skolan så finns det en stor del som inte pratar finska överhuvudtaget, så varför de skulle blanda in finska ord överhuvudtaget har jag ingen aning om?
Citera
2005-08-05, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Eftersom Ålänningar inte måste läsa finska i skolan så finns det en stor del som inte pratar finska överhuvudtaget, så varför de skulle blanda in finska ord överhuvudtaget har jag ingen aning om?

För att den svenska de lär sig i skolan redan blandar in det, samt nya modeord som skapas i bla. Helsingfors antingen inte finns på svenska eller så vet inte Ålänningarna om det och därmed använder den finska motsvarigheten.

Eller ännu värre, gör en direktöversättning.
Citera
2005-08-05, 10:36
Medlem
Anemis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Villee
För att den svenska de lär sig i skolan redan blandar in det, samt nya modeord som skapas i bla. Helsingfors antingen inte finns på svenska eller så vet inte Ålänningarna om det och därmed använder den finska motsvarigheten.

Eller ännu värre, gör en direktöversättning.

Det här påståendet har absolut ingen verklighetskoppling, jag hör ingen skillnad på ålandssvenskan och rikssvenskan. Ålänningarna hatar finska, talar inte finska och Helsingfors är influensmässigt lika långt från Åland som t.ex. Brickwall, Texas.

Åland är ett svenskt annex, tro inget annat. Det enda negativa jag kan säga om stället är att det kan bli tråkigt där om vintrarna om man inte har en bra gemenskap med sina skolkamrater så att man själv klarar av att ha det skoj utan turister och folkvimmel.

Eftersom Mariehamn är ett ganska litet ställe blir de studerande en stor del av samhället, det finns några yrkeshögskolor där, plus en högskola, om jag har förstått saken rätt.
De olika skolorna brukar ha ganska bra kontakt bland eleverna, men kanske inte i lika stor utsträckning mellan de olika skolorna.

Ta vara på den korta tid solen skiner och uteterasserna är öppna, sedan börjar vintern och då är Mariehamn s.g.s. dött.
En stor del av ungdomen på Åland har fått sin verklighetsuppfattning ur svensk skvallerpress med dess skandalslampor och välpumpade urblåsta män och ser ut/tänker därefter. Antagligen kan de vara helt ok under det sjabbiga skalet.

Ta det lugnt, det kommer inte bara att bli bra, utan också roligt.

(kockskolan är sprängfylld av heta chicks)
Citera
2005-08-05, 11:01
Medlem
http://swedia.ling.umu.se/Finland/Aland/index.html

Där kan du höra exempel på åländska. Likt rikssvenskan är den nog, särskilt om man jämför med österbottninska. Pratar jag dialekt med svenskar så förstår dom näst intill inget.
Citera
2005-08-05, 11:06
Medlem
Dr. Löhks avatar
dessutom heter det Åland, inte i Åland.

Men Åland är ett trevligt ställe. Dock är alla ålänningar jag har det tveksamma nöjet att känna en smula knepiga. Kan inte riktigt sätta fingret på vad som gör dem speciella. Inavel, kanske?
Citera
2005-08-05, 11:13
Medlem
Sun Rulers avatar
Under min studietid arbetade jag på finlandsfärja och jag hade flera arbetskamrater från Åland och ingen av dessa talade finska. Åland är väldigt vacker, framför allt på sommaren. Bra båtförbindelser till Stockholm.
Citera
2005-08-05, 11:40
Medlem
CodeMANs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WeeP
I 20 år har jag levt tryggt liv hos mina föräldrar och nu plötsligt skall jag flytta och leva ensam, i ett annat land!

Åland är inte ett annat land, inte på samma sätt, som t ex Danmark, eller Finland... Det är nästan samma sak som att åka till Gotland...

/Cody
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in