Citat:
Ursprungligen postat av Villee
För att den svenska de lär sig i skolan redan blandar in det, samt nya modeord som skapas i bla. Helsingfors antingen inte finns på svenska eller så vet inte Ålänningarna om det och därmed använder den finska motsvarigheten.
Eller ännu värre, gör en direktöversättning.
Det här påståendet har absolut ingen verklighetskoppling, jag hör ingen skillnad på ålandssvenskan och rikssvenskan. Ålänningarna hatar finska, talar inte finska och Helsingfors är influensmässigt lika långt från Åland som t.ex. Brickwall, Texas.
Åland är ett svenskt annex, tro inget annat. Det enda negativa jag kan säga om stället är att det kan bli tråkigt där om vintrarna om man inte har en bra gemenskap med sina skolkamrater så att man själv klarar av att ha det skoj utan turister och folkvimmel.
Eftersom Mariehamn är ett ganska litet ställe blir de studerande en stor del av samhället, det finns några yrkeshögskolor där, plus en högskola, om jag har förstått saken rätt.
De olika skolorna brukar ha ganska bra kontakt bland eleverna, men kanske inte i lika stor utsträckning mellan de olika skolorna.
Ta vara på den korta tid solen skiner och uteterasserna är öppna, sedan börjar vintern och då är Mariehamn s.g.s. dött.
En stor del av ungdomen på Åland har fått sin verklighetsuppfattning ur svensk skvallerpress med dess skandalslampor och välpumpade urblåsta män och ser ut/tänker därefter. Antagligen kan de vara helt ok under det sjabbiga skalet.
Ta det lugnt, det kommer inte bara att bli bra, utan också roligt.
(kockskolan är sprängfylld av heta chicks)