2014-02-28, 16:46
Medlem
Hej min lillebror har ett kriminellt förflutet, han har suttit på tunga anstalter och har drogproblematik. Han har i grund och botten aspbergers och adhd.
Igår fick jag veta av min mor att han var tvångsplacerad på rättpsyk. Vi vet inte vad han har gjort eller varför han är där. Han har vart där tidigare, då för att han sket i och gå på frivården efter vistelse på anstalt.

Vi i familjen har dagligen vart oroliga för honom en längre period därför hans missbruk eskalerat dom senaste åren. Vi gjorde en LVM anmälan om honom och han fick avslag utav socialtjänsten pga dom ville se att han ville något så han inte bara blir förvarad. Han visade då lite vilja, och han blev placerad på en institution. Han var där en månad, och stack sedan därifrån. För 1 vecka sedan var han på avgiftning för att sedan få en behandling i gtb, han drog självklart ifrån avgiftningen för han inte fick någon nedtrappning då behandlinghemmet krävde en snabb avgiftning och att han skulle komma upp utan kemikalier i blodet.

Nu undrar jag mer hur man blir behandlad inne på rättpsyk, och vad han har och vänta sig?
Kan det vara så att min bror sitter på rättpsyk istället för LVM ? Kan man få göra de ?

Jag är mycket orolig hur allt det här ska sluta, och vet att min familj också känner en stark oro.
Jag är insatt i medberoende problematik och har själv missbrukat tidigare.
Citera
2014-02-28, 17:17
Medlem
MentalIstids avatar
Din bror kan inte sitta på rättspsyk i stället för LVM. Antingen har han blivit dömd för något, eller är han en fara för sig själv eller andra och intagen på LPT. Vad är ni oroliga för?
Citera
2014-02-28, 23:04
Medlem
YngreHerres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Annonymt007
Nu undrar jag mer hur man blir behandlad inne på rättpsyk, och vad han har och vänta sig?
Han blir behandlad med den respekt man får på andra vårdinstanser, beter han sig olämpligt och är aggresiv mot personal eller patienter kommer han åka i backen och bli bältad/sprutad. Är han bara "normalt otrevlig" som de flesta rätt.psykpatienter är så är personalen 99 fall av 100 trevligare och mer medmänskliga än vad han är.
Oroa dig inte for hur han blir behandlad, det ska inte vara några problem. Oversittare finns det på vissa ställen ibland personalen men dom brukar åka rätt fort då normalt funtade inte accepterar sådana medarbetare. Rättpsyk kan du hamna på även om du endast är under LPT-lagen, i så fall for att han klassas som en for hog säkerhetsrisk på den avdelning/akutenhet han fick LPT på sig.
Citera
2014-03-04, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YngreHerre
Han blir behandlad med den respekt man får på andra vårdinstanser, beter han sig olämpligt och är aggresiv mot personal eller patienter kommer han åka i backen och bli bältad/sprutad. Är han bara "normalt otrevlig" som de flesta rätt.psykpatienter är så är personalen 99 fall av 100 trevligare och mer medmänskliga än vad han är.
Oroa dig inte for hur han blir behandlad, det ska inte vara några problem. Oversittare finns det på vissa ställen ibland personalen men dom brukar åka rätt fort då normalt funtade inte accepterar sådana medarbetare. Rättpsyk kan du hamna på även om du endast är under LPT-lagen, i så fall for att han klassas som en for hog säkerhetsrisk på den avdelning/akutenhet han fick LPT på sig.

tack för svar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in