hoppas detta är rätt avd annars får en snäll mod flytta den.
bakgrund:
då jag har jobbat innan har jag anmält mig då till kommunals a-kassa och fick på köpet folksams gruppförsäkring, då jag jobbade spelade det inte roll att betala in folksam fast man hade hemförsökring.
blev sedan arbetslös, gick på högskolan, är arbetslös igen och nu börjar denna folksam bli lite tung i plånboken.
frågan:
då jag redan har hemförsäkring via trygghansa, är denna folksam värd att fortsätta betala fast jag är arbetslös eller inte, känns lite som den har effekt när man arbetar och inte när man är arbetslös.
en sidofråga:
är det även värt att att betala in kommunals då man arbetar ju inte, jag vet att man måste arbeta in det ifall man avslutar det men känns lite som pengar i sjön just nu.
troligtvis har jag missat någon/något men fråga på och svara gärna.
hoppas detta är rätt avd annars får en snäll mod flytta den.
bakgrund:
då jag har jobbat innan har jag anmält mig då till kommunals a-kassa och fick på köpet folksams gruppförsäkring, då jag jobbade spelade det inte roll att betala in folksam fast man hade hemförsökring.
blev sedan arbetslös, gick på högskolan, är arbetslös igen och nu börjar denna folksam bli lite tung i plånboken.
frågan:
då jag redan har hemförsäkring via trygghansa, är denna folksam värd att fortsätta betala fast jag är arbetslös eller inte, känns lite som den har effekt när man arbetar och inte när man är arbetslös.
en sidofråga:
är det även värt att att betala in kommunals då man arbetar ju inte, jag vet att man måste arbeta in det ifall man avslutar det men känns lite som pengar i sjön just nu.
troligtvis har jag missat någon/något men fråga på och svara gärna.
Kan inte vara så mycket annat än en liv&olycksfallsförsäkring.
Den ersätter vid dödsfall och kroppsskador som uppstår genom olycksfall.
Att du har en hemförsäkring har alltså ingen betydelse alls då det inte är samma sak. Du måste utvärdera om du vill ha en liv&olycksfallsförsäkring. Med tanke på att du knappt verkar veta vad det är så känns den säkert onödig sen behöver den ju inte vara det.
Svårt att uttala sig då du inte nämner vad det är för gruppförsäkring du har. Annars kan man generellt säga att gruppförsäkringar är att föredra då de oftast har riktigt bra villkor till ett riktigt bra pris.
hoppas detta klarnar upp bilden lite då detta är hämtad från respektive hemsidorna själva så jag vet inte hur omfattande och detaljerat de skriver men hoppas ni får en bild åtminstone av vad ingår och inte.
Person (gruppavtal)
Sjuk- och efterlevandeförs årspremie = ca 2500:-
Arbetsoförmåga 1 700
Vissa diagnoser 50 000
Dödsfall 140 000
Trygghansa
==============
(hemförsäkring hus)
Årspremie ca 4000 kr
Ytterligare information Försäkrat lösöre Upp till ***** kr
Ytterligare information Försäkrad fast egendom Ja
Ytterligare information Självrisk 1500 kr
Ytterligare information Personer i hushållet *** personer
Ytterligare information Tilläggsförsäkringar Drulle Ja
Utökad Hemelektronik Nej
Utökad Resa Ja
Utökad Bostadsrätt Ja
Olycksfall under fritid Ja, *** personer
Bostadsyta ***** kvm
känns lite som den ene täcker det ena och den andra täcker resten. nu vet jag tex att dödsfall ska också finnas med i trygghansa men den fanns inte med på listan på nätet så känns lite som listorna på nätet är heller inte helt kompletta.
så infon ovan får ni ta med en nypa då de verkar inte kompletta
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!