• 1
  • 2
2014-02-27, 23:21
Medlem
Hej,

Jag tänkte köpa mig ett nytt moderkort då jag ska uppgradera till 1155. Jag har två grafikkort (6870) som jag har tänkt att behålla.
Funderar just nu på Asus P8Z68-V LX. (http://www.asus.com/Motherboards/P8Z68V_LX/)
Det jag ser som ett ev. hinder är att den ena PCIe-platsen är x4. Kommer detta påverka prestandan för det grafikkort som sitter på den platsen?

Datorn ska användas till spel.

Tack på förhand!
Citera
2014-02-27, 23:35
Medlem
Hej,

Ingen större skillnad i prestanda.

Beakta dock att alla andra PCI platser stängs om du kör 2 kort i 8x8 + 8x4

Tja, har du t. ex. ett externt ljudkort så kommer det inte fungera.

I övrigt.

Kör på.
Citera
2014-02-27, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Delsbo
Hej,

Ingen större skillnad i prestanda.

Beakta dock att alla andra PCI platser stängs om du kör 2 kort i 8x8 + 8x4

Tja, har du t. ex. ett externt ljudkort så kommer det inte fungera.

I övrigt.

Kör på.

Vad menar du med "ingen större skillnad"? 1%? 5%?

Förstår inte heller 8x8 +8x4? Om jag kör två kort körs väl det ena i x16 och det andra i x4?

Har inget annat som kräver PCIe.
Citera
2014-02-28, 11:27
Medlem
PeterNosters avatar
Men varför inte köpa ett moderkort som har två x16 platser och som klarar crossfire.
Du verkar ha bestämt kort först och kollat dina behov efteråt.
Citera
2014-02-28, 18:44
Medlem
Håller med PeterNoster.

Va tacksam över att du ännu inte köpt det där moderkortet. Dumt att kompromissa så mycket. Det är inte bara dina nuvarande grafikkort utan också dom du köper i framtiden som du bör se till att den klarar.

Gällande 8x8 och 8x4 som Delsbo nämnde så drar vissa moderkort ned hastighet när du sätter i flera grafikkort. Tex x16 eller x4 med 1 grafikkort men 8x8 (eller 8x4) med 2 st.

Jag har inte kollat upp 2.0 versionen av PCI-E men för några år sedan var rådet i ett test 2 st 16. I nödfall 1x16 och 1x8 MEN då drar vissa moderkort ned båda portarna till x8.

Moderkorts manualen (som du kan ladda ned) borde ha detaljerna av vad som händer med alla PCI platser. Jag bruka dock kolla på komplett.se för de bruka skriva tydligt under tekniska spec vad som händer med PCI-E platserna.

Länken är ett exempel på hur de skrivit under kortplats(er)
https://www.komplett.se/asus-z87-pro...698#!tab:extra
Senast redigerad av panpo98 2014-02-28 kl. 18:52.
Citera
2014-03-01, 01:04
Medlem
Hej,

Finns inget annat anslutet på PCI platserna har x8x4 ingen betydelse.

1 x PCIe 2.0 x16 (blue) *1
1 x PCIe 2.0 x16 (x4 mode, black) *1

Första sloten går i x16 med ETT kort.
Med två kort går slot ett x8, slot två x4.

Och där märks ingen märkbar skillnad.

6870..

Uppgradera till 1155..

Tja, mest troligt rör det sig om fyndvaror hit och dit (men 1155 spöar fortfarande 1150 i det mesta).

Köp det som är billigast för dig.

Haswell är ingen direkt hit.
Citera
2014-03-01, 01:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Men varför inte köpa ett moderkort som har två x16 platser och som klarar crossfire.

Tja, 1155 idag?
Citera
2014-03-12, 14:07
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av panpo98
Håller med PeterNoster.

Va tacksam över att du ännu inte köpt det där moderkortet. Dumt att kompromissa så mycket. Det är inte bara dina nuvarande grafikkort utan också dom du köper i framtiden som du bör se till att den klarar.

Gällande 8x8 och 8x4 som Delsbo nämnde så drar vissa moderkort ned hastighet när du sätter i flera grafikkort. Tex x16 eller x4 med 1 grafikkort men 8x8 (eller 8x4) med 2 st.

Jag har inte kollat upp 2.0 versionen av PCI-E men för några år sedan var rådet i ett test 2 st 16. I nödfall 1x16 och 1x8 MEN då drar vissa moderkort ned båda portarna till x8.

Moderkorts manualen (som du kan ladda ned) borde ha detaljerna av vad som händer med alla PCI platser. Jag bruka dock kolla på komplett.se för de bruka skriva tydligt under tekniska spec vad som händer med PCI-E platserna.

Länken är ett exempel på hur de skrivit under kortplats(er)
https://www.komplett.se/asus-z87-pro...698#!tab:extra

Citat:
Hej,

Finns inget annat anslutet på PCI platserna har x8x4 ingen betydelse.

1 x PCIe 2.0 x16 (blue) *1
1 x PCIe 2.0 x16 (x4 mode, black) *1

Första sloten går i x16 med ETT kort.
Med två kort går slot ett x8, slot två x4.

Och där märks ingen märkbar skillnad.

6870..

Uppgradera till 1155..

Tja, mest troligt rör det sig om fyndvaror hit och dit (men 1155 spöar fortfarande 1150 i det mesta).

Köp det som är billigast för dig.

Haswell är ingen direkt hit.

Citat:
Tja, 1155 idag?

Hej alla, tack för svaren!
Anledningen till att jag inte tog det "bästa" var helt enkelt av ekonomiska skäl. Jag kollade på begagnade delar och tänkte se om dessa var något att ha.
Slutade med att jag köpte Z77A-GD65. Det verkar hyfsat framtidssäkert, även om andra slotten är x8 och tredje x4. Jag kommer köra med mina två 6870 ett tag, men senare byter jag upp mig till ett bättre kort.
Citera
2014-03-12, 14:15
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ted.awa
Hej alla, tack för svaren!
Anledningen till att jag inte tog det "bästa" var helt enkelt av ekonomiska skäl. Jag kollade på begagnade delar och tänkte se om dessa var något att ha.
Slutade med att jag köpte Z77A-GD65. Det verkar hyfsat framtidssäkert, även om andra slotten är x8 och tredje x4. Jag kommer köra med mina två 6870 ett tag, men senare byter jag upp mig till ett bättre kort.

Står ju att du har 3 stycken x16 på det kortet:

Citat:
1 x CPU
4 x DIMM 240-stift
3 x PCIe 3.0 x16
4 x PCIe 2.0 x1

https://www.komplett.se/msi-z77a-gd6...AqA#!tab:extra
Senast redigerad av PeterNoster 2014-03-12 kl. 14:21.
Citera
2014-03-12, 14:21
Medlem
Guesswhoiams avatar
Citat:
Fungerar verkligen crossfire med detta kort. Det ena kortet blir ju lite snabbare än det andra.

Om du har 3 slots, en x16; en x8 samt en x4 så kommer dem alla ensamt köra det som specificerats. Körs dock två kort i CrossFire alternativt SLI så blir det annorlunda. När två kort skall användas kommer den automatiskt att köra i x8.
Citera
2014-03-12, 14:22
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guesswhoiam
Såhär är det:

Om du har 3 slots, en x16; en x8 samt en x4 så kommer dem alla ensamt köra det som specificerats. Körs dock två kort i CrossFire alternativt SLI så blir det annorlunda.

När två kort skall användas kommer den automatiskt att köra i x8.

Hehe , jag ångrade mig. Men det finns ju 3 x16 på kortet ser det ju ut som.
Citera
2014-03-12, 14:25
Medlem
Citat:
Står ju att du har 3 stycken x16 på det kortet:

https://www.komplett.se/msi-z77a-gd6...AqA#!tab:extra

Citat:
Ursprungligen postat av Guesswhoiam
Om du har 3 slots, en x16; en x8 samt en x4 så kommer dem alla ensamt köra det som specificerats. Körs dock två kort i CrossFire alternativt SLI så blir det annorlunda. När två kort skall användas kommer den automatiskt att köra i x8.

Citat:
Hehe , jag ångrade mig. Men det finns ju 3 x16 på kortet ser det ju ut som.

Det är som Guesswhoiam säger. PeterNoster, är faktiskt lite svårt att hitta specifikationerna för detta (står inte på MSIs sida eller komplett.se t.ex.), men när jag kör två kort är det i x8-läge. Detta funkar bra för mig idag, hoppas att det inte spelar så stor roll när jag uppgraderar till två nya kort (kommer ta ett bra tag, så kanske bli nytt moderkort då igen).
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in