2014-02-27, 18:27
Medlem
Mr.Effes avatar
Vad är det med folk på tradera egentligen?. En person lägger upp en annons, exempelvis en dator för 1500 kr.
Efter det kommer ett pucko och lägger ett bud på 1500 kr , oftast lägger personen några kronor mer. (1570)
Sen händer inget på nån dag.
Sen kommer jag och bjuder över han med 1580 kr. Efter 10 min loggar han in och bjuder 1800,
varför i helvete lägger personen inte ett maxbud på 1800?

Om jag istället väntar tills det är en minut kvar eller mindre kommer jag få prylen för 1571. För han hinner inte logga in eller skiter it.

Eller när en person lägger upp en komradio för 500 kr sen kommer hen och lägger 500. Maxbud 500

Så loggar jag in efter två dagar och lägger 501 när det inte har hänt nått på 2 dagar innan.
Så loggar samma person in som la 500 och höjer med 670kr..

hade jag stället väntat tills det var 20 sekunder kvar och lagt 501 hade jag vunnit..

Varför???

Nyss på ebay bjöd jag över en kille som sålde en radio för 400 kr, hans max bud var 460kr och budet låg på 400.

jag bjuder över till 550, och vad händer jo direkt efter loggar hen in och bjuder helt plötsligt 800, när personen kunde ha lagt ett max bud direkt på 800 kr. Så slipper han logga in tre gånger.

SÅ min erfarenhet vänta tills 10 sekunder och bjud, folk är blåsta nog att skita i maxbud.
Senast redigerad av Mr.Effe 2014-02-27 kl. 18:30.
Citera
2014-02-27, 18:34
Medlem
För att höja mycket har en avskräckande effekt.
Citera
2014-02-27, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Effe
Vad är det med folk på tradera egentligen?. En person lägger upp en annons, exempelvis en dator för 1500 kr.
Efter det kommer ett pucko och lägger ett bud på 1500 kr , oftast lägger personen några kronor mer. (1570)
Sen händer inget på nån dag.
Sen kommer jag och bjuder över han med 1580 kr. Efter 10 min loggar han in och bjuder 1800,
varför i helvete lägger personen inte ett maxbud på 1800?

Om jag istället väntar tills det är en minut kvar eller mindre kommer jag få prylen för 1571. För han hinner inte logga in eller skiter it.

Eller när en person lägger upp en komradio för 500 kr sen kommer hen och lägger 500. Maxbud 500

Så loggar jag in efter två dagar och lägger 501 när det inte har hänt nått på 2 dagar innan.
Så loggar samma person in som la 500 och höjer med 670kr..

hade jag stället väntat tills det var 20 sekunder kvar och lagt 501 hade jag vunnit..

Varför???

Nyss på ebay bjöd jag över en kille som sålde en radio för 400 kr, hans max bud var 460kr och budet låg på 400.

jag bjuder över till 550, och vad händer jo direkt efter loggar hen in och bjuder helt plötsligt 800, när personen kunde ha lagt ett max bud direkt på 800 kr. Så slipper han logga in tre gånger.

SÅ min erfarenhet vänta tills 10 sekunder och bjud, folk är blåsta nog att skita i maxbud.

Varför lever du inte som du lär då?
Citera
2014-02-27, 18:38
Medlem
Mr.Effes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tigerone
Varför lever du inte som du lär då?

Det gör jag oftast, men denna gång på ebay var för att han ska få betala mer. för 100% loggar han åter in och känner smaken.
Citera
2014-02-27, 18:41
Medlem
JBugsters avatar
Låter ju som att du är idioten i det hela, det är ju du som förlorar auktionerna pga att du tvunget ska bjuda över flera dagar innan auktionen går ut?

Jag lägger alltid mitt bud drygt 8 sekunder innan auktionen går ut, och då lägger jag så högt jag möjligen kan tänka mig gå så det blir svårt för någon alls att hinna bjuda över mig. Vinner 9/10 grejer jag vill ha.
Citera
2014-02-27, 18:48
Medlem
Mr.Effes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JBugster
Låter ju som att du är idioten i det hela, det är ju du som förlorar auktionerna pga att du tvunget ska bjuda över flera dagar innan auktionen går ut?

Jag lägger alltid mitt bud drygt 8 sekunder innan auktionen går ut, och då lägger jag så högt jag möjligen kan tänka mig gå så det blir svårt för någon alls att hinna bjuda över mig. Vinner 9/10 grejer jag vill ha.

Det är samma person som kommer tillbaka. Inte en ny.
Man har ju lärt sig, förutom grejen på ebay jag knappt ville ha..
Datan och det andra var när jag var ny på tradera.

Handlar ju om varför samma person återkommer och nu helt plötsligt lägger ett högre maxbud.
Men men
Senast redigerad av Mr.Effe 2014-02-27 kl. 18:52.
Citera
2014-02-27, 18:51
Medlem
Regina.Spektors avatar
Folk har ju sina beteenden, det är hela grejen med modellen kring auktioner. En del gillar auktioner för att de ofta förlorar prylar men när de vinner får de något billigt, andra kör på att försöka vinna det de vill ha till varje pris. Det helt enkelt ett spel där folk får välja steategi och där folk bjuder på saker av olika anledningar.

Gillar du det inte? Prova en charterresa till Ullared, jag har hört att det är the shit.
http://www.charterbuss.se/Vara_resor...red/2014-03-11
Citera
2014-02-27, 18:52
Medlem
Mr.Effes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regina.Spektor
Folk har ju sina beteenden, det är hela grejen med modellen kring auktioner. En del gillar auktioner för att de ofta förlorar prylar men när de vinner får de något billigt, andra kör på att försöka vinna det de vill ha till varje pris. Det helt enkelt ett spel där folk får välja steategi och där folk bjuder på saker av olika anledningar.

Gillar du det inte? Prova en charterresa till Ullared, jag har hört att det är the shit.
http://www.charterbuss.se/Vara_resor...red/2014-03-11

Haha, kanske ska testa.
Citera
2014-02-27, 18:55
Medlem
JBugsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Effe
Det är samma person som kommer tillbaka. Inte en ny.
Man har ju lärt sig, förutom grejen på ebay jag knappt ville ha..
Datan och det andra var när jag var ny på tradera.

Handlar ju om varför samma person återkommer och nu helt plötsligt lägger ett högre maxbud.
Men men

För om de lagt sitt maxbud ifrån början så hade någon idiot kommit in och bjudit över dem innan auktionen var slut (pik)?

Jag förstår dock inte varför människor bjuder alls förrens det är någon timme kvar av auktionen, tror de verkligen att de kommer vara de enda budgivarna? Auktionerna blir bra mycket billigare om alla väntar.
Citera
2014-02-27, 18:59
Medlem
Mr.Effes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JBugster
För om de lagt sitt maxbud ifrån början så hade någon idiot kommit in och bjudit över dem innan auktionen var slut (pik)?

Jag förstår dock inte varför människor bjuder alls förrens det är någon timme kvar av auktionen, tror de verkligen att de kommer vara de enda budgivarna? Auktionerna blir bra mycket billigare om alla väntar.

jo jag förstår.

Har börjat göra sådär sen tillbaka i tiden.
Jag väntar tills typ 10 sekunder kvar av auktionen.

Tycker bara det är roligt när Pelle återkommer med fem gånger högre bud.
Citera
2014-02-27, 22:05
Medlem
Ufojesuss avatar
Folk har blivit helt irrationella de senaste åren, så det går inte att göra annat än att snipa auktioner med den högsta summan man kan tänka sig att ge när det är typ fem sekunder kvar. Lägger man sitt maxbud direkt är det i 99 fall av 100 någon lågpanna som kommer & driver upp priset till över Buy it now-priset för samma vara Problemet är att folk tänker "äh, bara 50 kr till" sjutton gånger utan att tänka på vad de egentligen vill ge för varan om man ger dem chansen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in