Citat:
Ursprungligen postat av
JoKarN
Jag va ute med tjejen till mitt barnhem när vi kommer på grusvägen får vi möte av en bil som kör mitt ivägen, jag kör ut mot kanten och har 5cm kvar till diket han svänger ut lite i slutet men backspeglarna går ihop och det slår av hans. Han påstod att det va mitt fel även fast jag visade mitt däckspår vid kanten. Kan även nämna att jag mött han förut när han kört mitt ivägen och många av dom andra grannarna har klagat på lika. Men,han står på sig och säger att det är mitt fel. Nu vill han att jag ska betala endel av hans självrisk. Kommer jag kunna vinna fallet i domstol för jag körde ju så långt ut som möjligt. Är det annat jag bör tänka på som jag kan påpeka?
Oavsett vem som blir skyldig i en försäkring. Varför skulle någon betala en del av den andres självrisk?
Var och en står för självrisken på sin egen försäkring. Så den delen kan du glömma helt.
Jag var ute för en exakt lika händelse. Men i snö.
Bilförare hade genat i en kurva och gjort spår som gick över mittlinjen.
Jag låg i snövallen på min sida och tuggade. Men puckot jag mötte vågade inte lämna de uppkörda spåren. Så hon hamnade i min sida.
Hon hade vittne i sin bil som ville stödja honom. Henne man, självklart.
Mycket tugg tugg. Nä det får du betala. Nä, som mest förlikning.
De körde iväg efter vi delat försäkringspapper.
Jag tog min kamera. Dokumenterade vägen.
På foto ritade in var väglinjer under snön låg med krockplats etc. Skickade till mitt försäkringsbolag.
Det mötande puckot fick stå för allt. Jag gick helt ersättningsfri.
Dokumentation är viktigt. Det gör skillnaden på vem som vinner i ord mot ord i en försäkringsfråga. För dokumentationen ger bevis om hur det såg ut.
Varför talar du om domstol? Varken Polis eller domstol är inblandade i trafikolyckor. Det är en ren försäkringsfråga. För ni skrev väl försäkringspappren?