• 1
  • 2
2014-02-27, 13:29
Medlem
JoKarNs avatar
Jag va ute med tjejen till mitt barnhem när vi kommer på grusvägen får vi möte av en bil som kör mitt ivägen, jag kör ut mot kanten och har 5cm kvar till diket han svänger ut lite i slutet men backspeglarna går ihop och det slår av hans. Han påstod att det va mitt fel även fast jag visade mitt däckspår vid kanten. Kan även nämna att jag mött han förut när han kört mitt ivägen och många av dom andra grannarna har klagat på lika. Men,han står på sig och säger att det är mitt fel. Nu vill han att jag ska betala endel av hans självrisk. Kommer jag kunna vinna fallet i domstol för jag körde ju så långt ut som möjligt. Är det annat jag bör tänka på som jag kan påpeka?
Citera
2014-02-27, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoKarN
Jag va ute med tjejen till mitt barnhem när vi kommer på grusvägen får vi möte av en bil som kör mitt ivägen, jag kör ut mot kanten och har 5cm kvar till diket han svänger ut lite i slutet men backspeglarna går ihop och det slår av hans. Han påstod att det va mitt fel även fast jag visade mitt däckspår vid kanten. Kan även nämna att jag mött han förut när han kört mitt ivägen och många av dom andra grannarna har klagat på lika. Men,han står på sig och säger att det är mitt fel. Nu vill han att jag ska betala endel av hans självrisk. Kommer jag kunna vinna fallet i domstol för jag körde ju så långt ut som möjligt. Är det annat jag bör tänka på som jag kan påpeka?

Oavsett vem som blir skyldig i en försäkring. Varför skulle någon betala en del av den andres självrisk?
Var och en står för självrisken på sin egen försäkring. Så den delen kan du glömma helt.

Jag var ute för en exakt lika händelse. Men i snö.
Bilförare hade genat i en kurva och gjort spår som gick över mittlinjen.

Jag låg i snövallen på min sida och tuggade. Men puckot jag mötte vågade inte lämna de uppkörda spåren. Så hon hamnade i min sida.
Hon hade vittne i sin bil som ville stödja honom. Henne man, självklart.
Mycket tugg tugg. Nä det får du betala. Nä, som mest förlikning.

De körde iväg efter vi delat försäkringspapper.
Jag tog min kamera. Dokumenterade vägen.
På foto ritade in var väglinjer under snön låg med krockplats etc. Skickade till mitt försäkringsbolag.

Det mötande puckot fick stå för allt. Jag gick helt ersättningsfri.
Dokumentation är viktigt. Det gör skillnaden på vem som vinner i ord mot ord i en försäkringsfråga. För dokumentationen ger bevis om hur det såg ut.

Varför talar du om domstol? Varken Polis eller domstol är inblandade i trafikolyckor. Det är en ren försäkringsfråga. För ni skrev väl försäkringspappren?
Senast redigerad av AfSvinhufvud 2014-02-27 kl. 13:42.
Citera
2014-02-27, 13:43
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:

Fallet kommer aldrig att komma upp i domstol. Det kommer att avgöras av försäkringsbolagen. Det värsta utfall jag kan se utifrån det du berättar är att bägge parter betalar sin egen självrisk (delat vållande).

Ja, om bilen bara är trafikförsäkrad så får man ju såklart ingen ersättning alls. Jag gissar att det är där skon klämmer för din mottrafikant.
Citera
2014-02-27, 13:43
Medlem
JoKarNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AfSvinhufvud
Oavsett vem som blir skyldig i en försäkring. Varför skulle någon betala en del av den andres självrisk?
Var och en står för självrisken på sin egen försäkring. Så den delen kan du glömma helt.

Jag var ute för en exakt lika händelse. Men i snö.
Bilförare hade genat i en kurva och gjort spår som gick över mittlinjen.

Jag låg i snövallen på min sida och tuggade. Men puckot jag mötte vågade inte lämna de uppkörda spåren. Så hon hamnade i min sida.
Hon hade vittne i sin bil som ville stödja honom. Henne man, självklart.
Mycket tugg tugg. Nä det får du betala. Nä, som mest förlikning.

De körde iväg efter vi delat försäkringspapper.
Jag tog min kamera. Dokumenterade vägen.
På foto ritade in var väglinjer under snön låg med krockplats etc. Skickade till mitt försäkringsbolag.

Det mötande puckot fick stå för allt. Jag gick helt ersättningsfri.
Dokumentation är viktigt. Det gör skillnaden på vem som vinner i ord mot ord i en försäkringsfråga. För dokumentationen ger bevis om hur det såg ut.

Varför talar do om domstol? Varken Polis eller domstol är inblandade i trafikolyckor. Det är en ren försäkringsfråga.
Men han vill att jag ska betala hans självrisk för skadan på hans fordon lr så får jag betala min självrisk för att laga hans fordon. Och han skulle gå vidare om jag inte betalade det....
Citera
2014-02-27, 13:45
Medlem
JoKarNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Fallet kommer aldrig att komma upp i domstol. Det kommer att avgöras av försäkringsbolagen. Det värsta utfall jag kan se utifrån det du berättar är att bägge parter betalar sin egen självrisk (delat vållande).

Ja, om bilen bara är trafikförsäkrad så får man ju såklart ingen ersättning alls. Jag gissar att det är där skon klämmer för din mottrafikant.
Men jag vill inte betala min självrisk heller då skadorna på min bil är oväsentliga och kan vara kvar :/ och jag tycker det är hans fel eftersom han inte körde ut.
Citera
2014-02-27, 13:50
Medlem
JoKarNs avatar
Jag tycker det är konstigt om jag ska behöva betala min självrisk för att mitt försäkringsbolag ska täcka skador på hans bil då han körde mitt i?
Citera
2014-02-27, 14:02
Medlem
Citat:
Men han vill att jag ska betala hans självrisk för skadan på hans fordon lr så får jag betala min självrisk för att laga hans fordon. Och han skulle gå vidare om jag inte betalade det....

Sluta nu, är du snäll.
Han är betalningsskyldig för självrisken på sin egen försäkring.
Den kan du aldrig någonsin bli varken betalningsskyldig till eller solidariskt betalningsskyldig för.

Du är bara skyldig att betala en ev. självrisk på din egen försäkring. Glöm allt annat.
Du kan aldrig bli skyldig betala honom en enda krona.

Har ni skrivit skadeanmälan till försäkringsbolaget?
Vem som skall betala vad. Det avgör var du eller din motpart.
Erat försäkringsbolag avgör och meddelar sedan er vad de kommit fram till.
Citera
2014-02-27, 14:06
Medlem
JoKarNs avatar
Citat:
Sluta nu, är du snäll.
Han är betalningsskyldig för självrisken på sin egen försäkring.
Den kan du aldrig någonsin bli varken betalningsskyldig till eller solidariskt betalningsskyldig för.

Du är bara skyldig att betala en ev. självrisk på din egen försäkring. Glöm allt annat.
Du kan aldrig bli skyldig betala honom en enda krona.
Om jag fattat rätt då så menar du att om han säger till sitt försäkringsbolag att det va mitt fel så får jag betala min självrisk för att mitt försäkringsbolag ska betala hans skador?
Citera
2014-02-27, 14:14
Medlem
Citat:
Om jag fattat rätt då så menar du att om han säger till sitt försäkringsbolag att det va mitt fel så får jag betala min självrisk för att mitt försäkringsbolag ska betala hans skador?

??? Du har körkort?

Du är medveten om att i en trafikolycka skall ni båda två fylla i en skadeanmälan tillsammans. Före ni åker från varandra.

Denna skadeanmälan delar ni på. Så ni får varsitt exemplar som ni kan tillfoga era egna kommentarer på. Ni skickar era varsina ex till ert respektive försäkringsbolag.

Försäkringsbolaget avgör sedan. Baserat på era uppgifter i skadeanmälan plus de ev. bevis du bifogar skadeanmälan när du skickar in den.

Försäkringsbolaget beslutar sedan vem som är betalningsskyldig. Helt baserat på sin egen bedömning av det som ni båda skrivit.
Alltså inte han som säger. Inte du som säger. Baserat på bådas era berättelser.

Bolaget skickar sedan beslut till er. Detta beslut gäller.

Om din motpart får ett brev att han skall betala självrisk. Då kan han inte komma till dig och säga att du skall betala halva. Det är han som betalar den fullt ut.
Samma i motsatt riktning om det är du som får det brevet.

Försäkringsbolaget kan också komma fram till att ni båda skall ta er egen del. Han betalar självrisken på sin egen OCH du betalar självrisken på din egen försäkring.

Att du eller han skulle dela på den andres självrisk. Det existerar inte på denna planet.
Citera
2014-02-27, 14:18
Medlem
JoKarNs avatar
Citat:
??? Du har körkort?

Du är medveten om att i en trafikolycka skall ni båda två fylla i en skadeanmälan tillsammans. Före ni åker från varandra.

Denna skadeanmälan delar ni på. Så ni får varsitt exemplar som ni kan tillfoga era egna kommentarer på. Ni skickar era varsina ex till ert respektive försäkringsbolag.

Försäkringsbolaget avgör sedan. Baserat på era uppgifter i skadeanmälan plus de ev. bevis du bifogar skadeanmälan när du skickar in den.

Försäkringsbolaget beslutar sedan vem som är betalningsskyldig. Helt baserat på sin egen bedömning av det som ni båda skrivit.
Alltså inte han som säger. Inte du som säger. Baserat på bådas era berättelser.

Bolaget skickar sedan beslut till er. Detta beslut gäller.

Om din motpart får ett brev att han skall betala självrisk. Då kan han inte komma till dig och säga att du skall betala halva. Det är han som betalar den fullt ut.
Samma i motsatt riktning om det är du som får det brevet.

Försäkringsbolaget kan också komma fram till att ni båda skall ta er egen del. Han betalar självrisken på sin egen OCH du betalar självrisken på din egen försäkring.

Att du eller han skulle dela på den andres självrisk. Det existerar inte på denna planet.
gubben va grinig och sätte sig i sin bil och åkte. Och jag tänkte att han skitit i det eftersom en ny backspegel på hans bil kostar 2-300 på skroten på den gamla bilen. ..
Citera
2014-02-27, 14:28
Medlem
Citat:
gubben va grinig och sätte sig i sin bil och åkte. Och jag tänkte att han skitit i det eftersom en ny backspegel på hans bil kostar 2-300 på skroten på den gamla bilen. ..

I det fallet är läget följande.

Antingen tar du på dig det om du känner att du vill. Ingen tvingar dig.
Eller så säger du till gubben att: Du får ta hand om ditt eget, stör mig inte.
Eller så säger du till gubben.
Kom. Vi måste skriva en skadeanmälan till försäkringsbolaget så det blir rätt gjort.
Accepterar han inte att skriva den. Då kan du be honom fara och flyga all värdlens väg.

DU kan också för att täcka dig själv 100%. Skriv en skadeanmälan, där du skriver ditt hans regnummer på bilen. Skicka till ditt försäkringsbolag och beskriv vad som hänt. Informera att han vägrade medverka skadeanmälan.
Du har då helt täckt.

Som du säger kan det vara billigare för honom att köpa ny spegel på skroten.
Men du kan aldrig bli skyldig betala självrisk till honom, eller hans försäkringsbolag.
Citera
2014-02-27, 14:36
Medlem
JoKarNs avatar
Citat:
I det fallet är läget följande.

Antingen tar du på dig det om du känner att du vill. Ingen tvingar dig.
Eller så säger du till gubben att: Du får ta hand om ditt eget, stör mig inte.
Eller så säger du till gubben.
Kom. Vi måste skriva en skadeanmälan till försäkringsbolaget så det blir rätt gjort.
Accepterar han inte att skriva den. Då kan du be honom fara och flyga all värdlens väg.

DU kan också för att täcka dig själv 100%. Skriv en skadeanmälan, där du skriver ditt hans regnummer på bilen. Skicka till ditt försäkringsbolag och beskriv vad som hänt. Informera att han vägrade medverka skadeanmälan.
Du har då helt täckt.

Som du säger kan det vara billigare för honom att köpa ny spegel på skroten.
Men du kan aldrig bli skyldig betala självrisk till honom, eller hans försäkringsbolag.
Asså skadorna på min bil sliter jag i då jag lagade det själv. Men jag sa till han att jag har egen självrisk för att täcka upp skador på min bil (även fast jag lagade det själv men det behöver inte han veta) men han står på sig ändå.... Idiot är han. Skyldig min låtsaspappa pengar mig några Kroner från förr. En riktig jävla sopa med andra ord. Ska bli kul och se vad han gör till verklighet av det han sa.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in