2014-02-27, 13:37
  #13
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LBorgkvist
Det är ju lite det som är grejen med "30 moppe", man får köra på cykelvägar såvida det inte är skyltat för ej moped.

Det är även så att man måste köra på cykelväg med tvåhjulig moped klass II, undantaget är om körbanan är lämpligare mot målet. Exempelvis om cykelbanan endast går på vänster sida och man ska till en fastighet höger sida.

(Samt om det står skyltat ej moped).
Citera
2014-02-27, 13:44
  #14
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LBorgkvist
Jo, det är ju dock jobbigare att ta klass 1 kort. Men jag får ta mig en funderare. Farsan berättade att han för drygt sex år sen körde ostrypt och att polisen provkörde men släppte honom. Det kanske var ren tur men man vet aldrig.
Jag fick uppfattningen att du skulle skaffa moped i stället för bil och att du redan hade körkort?
Jobbigt att ta körkort klass 1? Ja, är man inte totalt efterbliven så ska väl det inte vara något som helst problem. Är det ens fråga om någon "uppkörning" eller är det bara några frågor att svara på?
Citera
2014-02-27, 13:48
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Jag fick uppfattningen att du skulle skaffa moped i stället för bil och att du redan hade körkort?
Jobbigt att ta körkort klass 1? Ja, är man inte totalt efterbliven så ska väl det inte vara något som helst problem. Är det ens fråga om någon "uppkörning" eller är det bara några frågor att svara på?

Aha, nej jag har ganska nyligen fyllt 18 och fordon har inte intresserat mig speciellt mycket tidigare. Så därför tänker jag att moped passar mig mer. Kanske bäst att ta B-körkort då så får jag ju köra både AM, och bil.
Citera
2014-02-27, 14:02
  #16
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LBorgkvist
Aha, nej jag har ganska nyligen fyllt 18 och fordon har inte intresserat mig speciellt mycket tidigare. Så därför tänker jag att moped passar mig mer. Kanske bäst att ta B-körkort då så får jag ju köra både AM, och bil.
Det anses väl vara lite udda om man kör moped som 18-åring, men jag skulle säga att det är ett bra alternativ. Dels så är det en ekonomisk fråga, en moppe klarar nog de flesta av att dra runt ekonomiskt, även om man studerar och dels så får man lite trafik- och körvana vilket underlättar när det blir dags för körkort.
I dag tar många körkort, utan ha någon som helst erfarenhet av trafik, köper en "häftig" bil och skriver den på mamma och ger sig sedan ut i trafiken och tror att de kan köra bil bara för att de klarat av körkortet. Klart som fan att det blir problem!
Citera
2014-02-27, 14:09
  #17
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LBorgkvist
Som rubriken lyder. Får man köra klass 2 moped på en huvudled eller inte?

På huvudled är det normalt tillåtet att köra moped klass 2.Undantaget är om det finns cykelbana intill vägen då moped klass 2 skall köras där. För moped klass 1 är det tvärtom. Den skall köras på vägen och får inte köras på cykelbana.
Det är däremot inte tillåtet att köra några mopeder på motorväg och motortrafikled.
Citera
2014-02-27, 15:59
  #18
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
På huvudled är det normalt tillåtet att köra moped klass 2.Undantaget är om det finns cykelbana intill vägen då moped klass 2 skall köras där. För moped klass 1 är det tvärtom. Den skall köras på vägen och får inte köras på cykelbana.
Det är däremot inte tillåtet att köra några mopeder på motorväg och motortrafikled.

Moped klass I är bara tillåtet på de motortrafikleder där det är skyltat att moped klass I är tillåtet. (ovanligt men har förekommit pga att det saknats lokalväg och det bara finns gång/cykelbana)

I Göteborg finns det en del vägar som är byggda som motortrafikled men som inte är skyltade som motortrafikled eller motorväg och där är eu-mopeder tillåtna.
Citera
2014-02-27, 16:20
  #19
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Moped klass I är bara tillåtet på de motortrafikleder där det är skyltat att moped klass I är tillåtet. (ovanligt men har förekommit pga att det saknats lokalväg och det bara finns gång/cykelbana)

I Göteborg finns det en del vägar som är byggda som motortrafikled men som inte är skyltade som motortrafikled eller motorväg och där är eu-mopeder tillåtna.

I de fallen så är den inga egentliga motortrafikleder, utan man måste besluta om en hög med lokala trafikföreskrifter.

https://www.google.se/maps/@60.55146,15.57116,3a,31.6y,222.05h,87.34t/data=!3m4!1e1!3m2!1sSgG9iw6qQph8zPO1uoHwbA!2e0

I detta fall så är moped klass II, förbjudet, men inte moped klass I. Vilket är halvläskigt eftersom det står 110 km/h på skylten, och det är många backkrön på vägen.

För att förbjuda moped klass I, så hade de fått haft en skylt med tvåhjulig motorcykel, med tilläggssylt "gäller endast moped klass I"
Citera
2014-02-28, 00:42
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Det anses väl vara lite udda om man kör moped som 18-åring, men jag skulle säga att det är ett bra alternativ. Dels så är det en ekonomisk fråga, en moppe klarar nog de flesta av att dra runt ekonomiskt, även om man studerar och dels så får man lite trafik- och körvana vilket underlättar när det blir dags för körkort.
I dag tar många körkort, utan ha någon som helst erfarenhet av trafik, köper en "häftig" bil och skriver den på mamma och ger sig sedan ut i trafiken och tror att de kan köra bil bara för att de klarat av körkortet. Klart som fan att det blir problem!

Ja men precis, har typ ingen körvana överhuvudtaget och hade jag köpt bil hade det typ blivit en skruttig Volvo från farmor typ.. Och det känns för tillfället inte speciellt relevant. Men om man då ställer frågan, hade ni valt Klass I eller II? (Tänk bort fartskillnaden, tänker mest på vad som är bäst så att säga)
__________________
Senast redigerad av LBorgkvist 2014-02-28 kl. 00:44.
Citera
2014-02-28, 02:54
  #21
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LBorgkvist
Ja men precis, har typ ingen körvana överhuvudtaget och hade jag köpt bil hade det typ blivit en skruttig Volvo från farmor typ.. Och det känns för tillfället inte speciellt relevant. Men om man då ställer frågan, hade ni valt Klass I eller II? (Tänk bort fartskillnaden, tänker mest på vad som är bäst så att säga)

Gällande parkering så är klass II bäst, parkeras ex, gratis v id cykelställ. Klass I, parkeras som motorcykel, och parkeringsavgifter kan förekomma.
Citera
2014-02-28, 08:12
  #22
Medlem
zepofans avatar
Jag hade troligtvis valt en klass 1. Dels så går den ju lite fortare, 45 km/h i stadstrafik är helt OK, man kör ju knappast (lagligt) fortare med en MC.
Utan att ha stenkoll så tror jag också att utbudet av klass ett moppar är betydligt större än klass två.
Nu vet jag ju inte riktigt hur din trafiksituation ser ut. Du talade ju om att du ville ha en klass etta för att kunna köra på cykelvägar, men sparar du så mycket på det att det är lönt? Du tappar ju också trafikträningen om du kör mycket cykelväg.
Citera
2014-02-28, 08:40
  #23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miikos
Gällande parkering så är klass II bäst, parkeras ex, gratis v id cykelställ. Klass I, parkeras som motorcykel, och parkeringsavgifter kan förekomma.

Litet stickspår kanske, men jag trodde man fick parkera klass 1-mopeder i cykelställ. När jag hade moppe på 90-talet parkerade jag iaf så. Det var en moped av skotertyp som gick i 45 men det var precis då när reglerna om klass 1 och 2 och huruvida man skulle ha regskyltar på mopeder eller ej höll på att redas ut. En polis hävdade tom vid en kontroll att jag var tvungen att ha B-körkort för att köra moped, men släppte mig utan att ge böter.

Var parkerar man normalt då? Motorcykelparkeringar är ju rätt ovanliga och jag tycker att man då och då ser riktiga motorcyklar som står i cykelställ. Får en motorcykel/moped klass 1 parkeras på en bilparkering som inte är uppmärkt med enbart personbil-skylt? Eller längs gatan på omarkerad plats där det är tillåten parkering?

Till ämnet kan jag tillägga att jag också hade valt klass 1. Klass 2 känns ruskigt långsamt och då kan man lika gärna cykla eller kanske skaffa en elcykel. Klass 1 kan man åtminstone röra sig runt hastighetsbegränsningarna inne i stan och slipper vara en alltför stor stoppkloss där det inte går att köra om. Har själv varit lite sugen på att skaffa en klass 1-moped just för att det är så billigt. Drar mindre bränsle och bra mycket mindre kostnader för underhåll. Har i dagsläget inte råd med en bil men börjar bli ruskigt trött på att cykla eller ta bussen överallt. Det faktum att jag bor i lägenhetshus har dock avskräckt mig. Det skulle inte vara så kul om den blev stulen i cykelstället, och jag känner inte för att hyra garageplats för den.
__________________
Senast redigerad av Grillo 2014-02-28 kl. 08:43.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in