2005-08-09, 00:36
Medlem
Det sägs att dom gammla militära hade gammla vapen förråd osv runt omkring sjön. men var och varför har jag ingen aning om.
Citera
2005-08-09, 00:42
Medlem
Vilken sjö är det du tänker på?
Jag har fått ihop en ganska fin lista på saker som vore skoj att utforska men nåt kring nån sjö har jag inte hört om.
Citera
2005-08-09, 01:08
Medlem
kattviken tror jag. inte säker på om sjön heter det trotts att jag bott här snart 19 år. det är det som går runt viksholmen iafall
Citera
2005-08-09, 01:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CBS
kattviken tror jag. inte säker på om sjön heter det trotts att jag bott här snart 19 år. det är det som går runt viksholmen iafall

Kattviken är väl bara där båtarna ligger bredvid tempo?
Citera
2005-08-09, 03:40
Medlem
det är la samma sjö det rinner ut i :P
Citera
2005-08-14, 18:38
Medlem
Jag + cbs har tagit kort på där skyddsrymmet vid storkasberget är beläget. In kommer vi dessvärre inte utan hjälp från kommunen
Citera
2005-08-17, 13:51
Medlem
In kan man nog ta sig utan nägra större problem. men frågan är bara hur länge man hinner va där inne innan farbror blå lr securitas hinner komma. Så ja jo det är nog ganska så kört med att komma in där om man inte har komunen till hjälp :/
Citera
2006-08-07, 10:49
Medlem
arvika.. hmm

Jag är med från arvika....

det finns en gammal ruin i den rikare delen av dottevik från ett nerbränt hus.. nog inget intressant. sen så finns ju dom mystiska luckorna som är på husena vid gå-gatan.. sen så vet ja inte... det finns nog ganska intressanta ställen om man kan Le parkeour
Citera
2006-08-07, 11:46
Medlem
mummas avatar
Jag var i arvika under festivalen i år. Hittade en mystisk sak uppe på ett berg vid något utsiktorn. Det var liksom en liten betong konstruktion, som såg ut som ett H, som var ca 3 m brett, 2 m hög och ca 3 m långt.

Ena sidan var täckt med jord så det såg ut ifrån vägen som en kulle. På betongväggen satt två plåt plattor som skyddade två mindre luftintag likande sådarna som finns på skyddsrum och brevid dem så satt det stötvågslucka som vägde ca 350 kg. Det var en gul lapp ifrån fortverket där det stod hur mkt luckan vägde samt att den var gjord 1971 om inte jag minn fel.

Så vad kan de har vart, ett mindre skyddsrum eller en hemlig nergång till en anläggning?

Sedan ca en kl norrut så fanns det en "länkstation" där det var en hög telemast och så var det ett stort hus med berongväggar och en lastkaj...
Citera
2006-08-09, 00:09
Medlem
Jag passerade Arvika för några månader sen, och kollade lite vid Storkasberget, som berget med utsiktstornet och kafeet på toppen heter. Den ingång jag såg, och som jag tror är den som beskrivs här ovan, ligger vid en liten infart till höger om vägen till toppen, några hundra meter innan man når toppen.

Om man kollar runt lite finns några saker till runt omkring som nog hänger ihop med det som finns i berget. Rakt framför ingången, ca 20 m ut är en hålighet täckt med en betongplatta med en lucka, och om man öppnar ser man något som ser ut som en trekammarbrunn, en enkel avloppsrening. Det tyder på att det som finns i berget antingen skall hantera många människor, eller färre människor under lång tid. För att nåt sånt skall funka bör det också finnas eget vatten inne i berget.

Det kändes en svag dieseldoft vid ingången. Någon kan ha sölat, eller så läcker något. Inte bra i så fall.

En bit upp på berget ovanför ingången finns en sorts stenfundament med hål i, som möjligen kan vara skorsten för en dieselgenerator. På fundamentet har nog också suttit en radiomast, det finns fästen för en mast där, men den sitter inte där längre.

Däremot sitter en nyare antennmast lite högre upp, närmre stugan. I fundamentet på den antennen finns en väl låst stållucka. Antennerna i masten är inte vanliga radiolänkparaboler, utan en enklare riktantenn.

Att det i berget skulle finnas ett skyddsrum för 10 000 personer som skrivits tidigare i tråden verkar inte så troligt. Hur skulle man få dit så mycket folk från stan, det är för långt och brant för de flesta att gå dit, och köra skytteltrafik med 200 bussturer uppför den smala vägen upp på berget verkar heller inte vara en smart ide.

Troligast är nog att det som finns i berget är en kommunal ledningscentral. Det kan vara väl värt att prata med kommunen om att få göra ett studiebesök innan den plomberas, det finns inte många anläggningar av den typen kvar.
Citera
2006-08-09, 00:32
Medlem
mummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thoronath
Jag passerade Arvika för några månader sen, och kollade lite vid Storkasberget, som berget med utsiktstornet och kafeet på toppen heter. Den ingång jag såg, och som jag tror är den som beskrivs här ovan, ligger vid en liten infart till höger om vägen till toppen, några hundra meter innan man når toppen.

Om man kollar runt lite finns några saker till runt omkring som nog hänger ihop med det som finns i berget. Rakt framför ingången, ca 20 m ut är en hålighet täckt med en betongplatta med en lucka, och om man öppnar ser man något som ser ut som en trekammarbrunn, en enkel avloppsrening. Det tyder på att det som finns i berget antingen skall hantera många människor, eller färre människor under lång tid. För att nåt sånt skall funka bör det också finnas eget vatten inne i berget.

Det kändes en svag dieseldoft vid ingången. Någon kan ha sölat, eller så läcker något. Inte bra i så fall.

En bit upp på berget ovanför ingången finns en sorts stenfundament med hål i, som möjligen kan vara skorsten för en dieselgenerator. På fundamentet har nog också suttit en radiomast, det finns fästen för en mast där, men den sitter inte där längre.

Däremot sitter en nyare antennmast lite högre upp, närmre stugan. I fundamentet på den antennen finns en väl låst stållucka. Antennerna i masten är inte vanliga radiolänkparaboler, utan en enklare riktantenn.

Att det i berget skulle finnas ett skyddsrum för 10 000 personer som skrivits tidigare i tråden verkar inte så troligt. Hur skulle man få dit så mycket folk från stan, det är för långt och brant för de flesta att gå dit, och köra skytteltrafik med 200 bussturer uppför den smala vägen upp på berget verkar heller inte vara en smart ide.

Troligast är nog att det som finns i berget är en kommunal ledningscentral. Det kan vara väl värt att prata med kommunen om att få göra ett studiebesök innan den plomberas, det finns inte många anläggningar av den typen kvar.
Precis innan man kör upp för den sista backen till utkikstornet finns det en väg med en kraftig bom åt vänster där det finns en gammal flagnad skylt där det står "endast för televerket". När man forstätter där så finns det en eller två skyltar med en pil där det står "länkstation". Trots det ligger ca 1 km ifrån varandra så kanske de har nått gemensamt?

De masterna vid utkikstornet är vanliga mobilmaster, men den andra som du snackar om skymtade jag inte.

En annan sak som var värd att nämmnas var att det stack ut en stor fet slang ur ett av luftfiltrena vid den "bunkern" jag beskev som sedan gick nerför kullen till nånstans där jag inte kunde se den mer...

Tror nog att utkikstornet som byggdes under 40-talet var för flygspaning för man ser hela arvika, flygfälte och mycket mer därifrån. Man ser nästan 300 grader åt alla håll utom bakåt (om man tittar emot arvika) för där är det skog och den där "länkmasten"...
Citera
2009-12-24, 13:51
Medlem
playadelsol123s avatar
Vet ett otroligt grymt ställe som ingen vet om , de ligger mellan kyrkebyskolan och elljusspåret vid bron. De är som en grotta som går hur jävla långt in som helst, har aldrig gått in där ensam men jag blir gärna me om nån vill sticka dit
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in