2005-08-09, 00:36
Medlem
Det sgs att dom gammla militra hade gammla vapen frrd osv runt omkring sjn. men var och varfr har jag ingen aning om.
Citera
2005-08-09, 00:42
Medlem
Vilken sj r det du tnker p?
Jag har ftt ihop en ganska fin lista p saker som vore skoj att utforska men nt kring nn sj har jag inte hrt om.
Citera
2005-08-09, 01:08
Medlem
kattviken tror jag. inte sker p om sjn heter det trotts att jag bott hr snart 19 r. det r det som gr runt viksholmen iafall
Citera
2005-08-09, 01:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CBS
kattviken tror jag. inte sker p om sjn heter det trotts att jag bott hr snart 19 r. det r det som gr runt viksholmen iafall

Kattviken r vl bara dr btarna ligger bredvid tempo?
Citera
2005-08-09, 03:40
Medlem
det r la samma sj det rinner ut i :P
Citera
2005-08-14, 18:38
Medlem
Jag + cbs har tagit kort p dr skyddsrymmet vid storkasberget r belget. In kommer vi dessvrre inte utan hjlp frn kommunen
Citera
2005-08-17, 13:51
Medlem
In kan man nog ta sig utan ngra strre problem. men frgan r bara hur lnge man hinner va dr inne innan farbror bl lr securitas hinner komma. S ja jo det r nog ganska s krt med att komma in dr om man inte har komunen till hjlp :/
Citera
2006-08-07, 10:49
Medlem
arvika.. hmm

Jag r med frn arvika....

det finns en gammal ruin i den rikare delen av dottevik frn ett nerbrnt hus.. nog inget intressant. sen s finns ju dom mystiska luckorna som r p husena vid g-gatan.. sen s vet ja inte... det finns nog ganska intressanta stllen om man kan Le parkeour
Citera
2006-08-07, 11:46
Medlem
mummas avatar
Jag var i arvika under festivalen i r. Hittade en mystisk sak uppe p ett berg vid ngot utsiktorn. Det var liksom en liten betong konstruktion, som sg ut som ett H, som var ca 3 m brett, 2 m hg och ca 3 m lngt.

Ena sidan var tckt med jord s det sg ut ifrn vgen som en kulle. P betongvggen satt tv plt plattor som skyddade tv mindre luftintag likande sdarna som finns p skyddsrum och brevid dem s satt det sttvgslucka som vgde ca 350 kg. Det var en gul lapp ifrn fortverket dr det stod hur mkt luckan vgde samt att den var gjord 1971 om inte jag minn fel.

S vad kan de har vart, ett mindre skyddsrum eller en hemlig nergng till en anlggning?

Sedan ca en kl norrut s fanns det en "lnkstation" dr det var en hg telemast och s var det ett stort hus med berongvggar och en lastkaj...
Citera
2006-08-09, 00:09
Medlem
Jag passerade Arvika fr ngra mnader sen, och kollade lite vid Storkasberget, som berget med utsiktstornet och kafeet p toppen heter. Den ingng jag sg, och som jag tror r den som beskrivs hr ovan, ligger vid en liten infart till hger om vgen till toppen, ngra hundra meter innan man nr toppen.

Om man kollar runt lite finns ngra saker till runt omkring som nog hnger ihop med det som finns i berget. Rakt framfr ingngen, ca 20 m ut r en hlighet tckt med en betongplatta med en lucka, och om man ppnar ser man ngot som ser ut som en trekammarbrunn, en enkel avloppsrening. Det tyder p att det som finns i berget antingen skall hantera mnga mnniskor, eller frre mnniskor under lng tid. Fr att nt snt skall funka br det ocks finnas eget vatten inne i berget.

Det kndes en svag dieseldoft vid ingngen. Ngon kan ha slat, eller s lcker ngot. Inte bra i s fall.

En bit upp p berget ovanfr ingngen finns en sorts stenfundament med hl i, som mjligen kan vara skorsten fr en dieselgenerator. P fundamentet har nog ocks suttit en radiomast, det finns fsten fr en mast dr, men den sitter inte dr lngre.

Dremot sitter en nyare antennmast lite hgre upp, nrmre stugan. I fundamentet p den antennen finns en vl lst stllucka. Antennerna i masten r inte vanliga radiolnkparaboler, utan en enklare riktantenn.

Att det i berget skulle finnas ett skyddsrum fr 10 000 personer som skrivits tidigare i trden verkar inte s troligt. Hur skulle man f dit s mycket folk frn stan, det r fr lngt och brant fr de flesta att g dit, och kra skytteltrafik med 200 bussturer uppfr den smala vgen upp p berget verkar heller inte vara en smart ide.

Troligast r nog att det som finns i berget r en kommunal ledningscentral. Det kan vara vl vrt att prata med kommunen om att f gra ett studiebesk innan den plomberas, det finns inte mnga anlggningar av den typen kvar.
Citera
2006-08-09, 00:32
Medlem
mummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thoronath
Jag passerade Arvika fr ngra mnader sen, och kollade lite vid Storkasberget, som berget med utsiktstornet och kafeet p toppen heter. Den ingng jag sg, och som jag tror r den som beskrivs hr ovan, ligger vid en liten infart till hger om vgen till toppen, ngra hundra meter innan man nr toppen.

Om man kollar runt lite finns ngra saker till runt omkring som nog hnger ihop med det som finns i berget. Rakt framfr ingngen, ca 20 m ut r en hlighet tckt med en betongplatta med en lucka, och om man ppnar ser man ngot som ser ut som en trekammarbrunn, en enkel avloppsrening. Det tyder p att det som finns i berget antingen skall hantera mnga mnniskor, eller frre mnniskor under lng tid. Fr att nt snt skall funka br det ocks finnas eget vatten inne i berget.

Det kndes en svag dieseldoft vid ingngen. Ngon kan ha slat, eller s lcker ngot. Inte bra i s fall.

En bit upp p berget ovanfr ingngen finns en sorts stenfundament med hl i, som mjligen kan vara skorsten fr en dieselgenerator. P fundamentet har nog ocks suttit en radiomast, det finns fsten fr en mast dr, men den sitter inte dr lngre.

Dremot sitter en nyare antennmast lite hgre upp, nrmre stugan. I fundamentet p den antennen finns en vl lst stllucka. Antennerna i masten r inte vanliga radiolnkparaboler, utan en enklare riktantenn.

Att det i berget skulle finnas ett skyddsrum fr 10 000 personer som skrivits tidigare i trden verkar inte s troligt. Hur skulle man f dit s mycket folk frn stan, det r fr lngt och brant fr de flesta att g dit, och kra skytteltrafik med 200 bussturer uppfr den smala vgen upp p berget verkar heller inte vara en smart ide.

Troligast r nog att det som finns i berget r en kommunal ledningscentral. Det kan vara vl vrt att prata med kommunen om att f gra ett studiebesk innan den plomberas, det finns inte mnga anlggningar av den typen kvar.
Precis innan man kr upp fr den sista backen till utkikstornet finns det en vg med en kraftig bom t vnster dr det finns en gammal flagnad skylt dr det str "endast fr televerket". Nr man forsttter dr s finns det en eller tv skyltar med en pil dr det str "lnkstation". Trots det ligger ca 1 km ifrn varandra s kanske de har ntt gemensamt?

De masterna vid utkikstornet r vanliga mobilmaster, men den andra som du snackar om skymtade jag inte.

En annan sak som var vrd att nmmnas var att det stack ut en stor fet slang ur ett av luftfiltrena vid den "bunkern" jag beskev som sedan gick nerfr kullen till nnstans dr jag inte kunde se den mer...

Tror nog att utkikstornet som byggdes under 40-talet var fr flygspaning fr man ser hela arvika, flygflte och mycket mer drifrn. Man ser nstan 300 grader t alla hll utom bakt (om man tittar emot arvika) fr dr r det skog och den dr "lnkmasten"...
Citera
2009-12-24, 13:51
Medlem
playadelsol123s avatar
Vet ett otroligt grymt stlle som ingen vet om , de ligger mellan kyrkebyskolan och elljusspret vid bron. De r som en grotta som gr hur jvla lngt in som helst, har aldrig gtt in dr ensam men jag blir grna me om nn vill sticka dit
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in