2014-02-27, 07:15
Medlem
octanes avatar
Hej,

När man förhandlar med banker för att byta sitt bolån och få lägre ränta brukar ett av kraven vara att man "använder" den nya banken som sitt lönekonto.

Som alla vet kan man ju som bostadsrättsägare möjligtvis spara tusenlappar på att byta bank det första året då det är då man får en "rabatt", men inte nästa år. Det är lite som försäkringar att det lönar sig ekonomiskt att byta varje år, men dom flesta pallar inte att göra det då det kräver mer pappersarbete.

Det jag undrar över är om det är möjligt / tillåtet att byta bank och sedan endast flytta över lönen till den nya banken, och varje månad föra över lönen till sin gamla bank som man fortfarande använder som primärbank för autogiro, kortköp, pengar till/från personer, räkningar. Eller är man tvingad att göra ett visst antal uttag per tidsenhet på den nya banken?

Tanken är att på så sätt kunna byta långivare varje år och få rabatten men med minimalt administrativt arbete, dvs endast byta arbetsgivarens utbetalningskonto.
Citera
2014-02-27, 08:08
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av octane
Det jag undrar över är om det är möjligt / tillåtet att byta bank och sedan endast flytta över lönen till den nya banken, och varje månad föra över lönen till sin gamla bank som man fortfarande använder som primärbank för autogiro, kortköp, pengar till/från personer, räkningar. Eller är man tvingad att göra ett visst antal uttag per tidsenhet på den nya banken?

Jag har gjort så i snart tio år. Jag har alltid använt ett rent kreditkort utan direkt koppling till något bankkonto. Så oavsett vilken bank jag haft så har jag alltid egentligen bara gjort en fet utbetalning varje månad när fakturan från kortföretaget dyker upp.

Förvisso har jag valt att koppla de få autogiron jag har till mitt lönekonto, men det är ju bara hem/bil/Kattförsäkringen
Citera
2014-02-27, 11:29
Medlem
octanes avatar
Tack för svaret EckiEcki. Får jag fråga hur du går till väga med det årliga bytet av bank isåfall. Går du till en "räntemäklare" som mittbolan.se eller dylikt, eller tar du en tripp till varje banks kontor? Det gäller ju att göra den administrativa biten mindre också.
Citera
2014-02-27, 11:41
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av octane
Tack för svaret EckiEcki. Får jag fråga hur du går till väga med det årliga bytet av bank isåfall. Går du till en "räntemäklare" som mittbolan.se eller dylikt, eller tar du en tripp till varje banks kontor? Det gäller ju att göra den administrativa biten mindre också.

Då vi dels fortfarande "rider" på en personalrabatt från en bank, och dessutom har en del skogsaffärer och helt enkelt är jävligt nöjda med bemötande och tjänsterna och liknande så lägger vi inte tid på att shoppa runt så mycket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in