2014-02-27, 02:13
Medlem
Om demokratins tidiga förespråkare fick utvecklingen den skulle ta under de närmsta tusen
åren viskad i sitt öra så är jag tämligen övertygad om att man hade funderat en gång till.
Det märkliga är att när vi med facit i hand fortsätter att tro att den nuvarande form av en kapitalisktiska, oreglerade marknaden är förenlig med en populistisk demokrati samt att övertygelsen att fred och välstånd kommer gåendes hand i hand med västvärldens ekonomiska religion. Västvärlden sprider sin ideologi utan konsekvenstänkande, det är det monetära i fokus, tillväxt och kvartalsrapporter har vi bestämt ska vara essenser i det samhället vi kämpar och slåss för.Hur skulle det vara om vi använde marknaden som ett redskap inte en religion. Hur skulle vi må om vi byggde ett samhälle som premierade solidaritet och kunskap framför floskler och girighet. Om vi nu är så måna om vår demokrati och så övertygade om att det är vägen att gå, är det inte då dags att använda vår makt? Folkets makt, för så uttrycks det gärna. Folkets makt av vad? Makt att fatta beslut på magkänsla?, makt att fatta beslut som aftonbladet tar åt oss? Vi vet att de flesta beslut kräver kunskap och de beslut som är fattade på den beryktade magkänslan ofta ger ett sämre resultat än om vi tar samma beslut med rådgivning från vetenskapen. Vetenskapsmän och forskare är vår tids profeter, inte kapitalister, med tillhörande följe, såsom marknadsekonomer, mäklare av alla sorter, och annat spekulerande folk.

Det vi stolt kallar för I-länder lider av en kronisk arbetslöshet där vår enda ambition är att stirra oss
blinda och förbannade på underklassen istället för att vända blicken och fundera över andra planhalvan
där de riktiga banditerna huserar.

Fundera över det faktum att vi är lättpåverkade, konsten att manipulera och förleda är en industri,
med det i tanken så funderar jag på orsaken till att det pumpas in miljarder i väljarindustrin (demokratiska val, varumärken,
idrotten mm.)
var kommer pengarna ifrån, vem tjänar på det? Jag har svårt att tro att det investeras så friskt i valrörelser därför att den som har mycket vill dela med sig. Pengarna finns i valrörelserna för att det makt, kapitalister kan tänka sig spendera förmögenheter för att garantera sig att vi fortsätter titta åt fel håll, gå i deras led, spela i deras pyramidspel.

Den lättpåverkade väljaren tar ständigt felaktiga beslut, den ser orättvisor och nöjer sig med ett välgörenhets-sms. Den ser nationaliteter som en valfråga.Den ser arbetslöshet och utanförskap som något som ska bekämpas. Droger med ett recept är ett tecken på att man försöker bli frisk. Droger för att du behöver dem ses gärna som en last. För det är finns något vackert i ålder som utgör kärnan i all argumentation. Vi fortsätter att köpa billiga poänger som har för avsikt att peka ut de som inte följer samhällets norm. Ni vet, spara till pensionen o de'
Vi tycker det är ok att ungas enda väg in på arbetsmarknaden är genom att lura pensionärer att teckna telefonabonemang, de gör ju bara sitt jobb. Människor offras utan att blinka för att väljarna älskar inflation och tillväxt. De får oss att tro att det kommer alla till bruks,
att säga "de" kanske framstår som konspiratoriskt men vad jag vill säga är det borde med
dagens teknik finnas resurser till alla. Det borde finnas utrymmen för en era av harmoni när alla hjälpmedel finns där.

Mitt samhälle verkar genomsyras av en tro att nutid är lika med sluttid, att vi har hittat rätt. Att vilja tro att framsteg inte är förenligt med rätt steg. Jag vågar vara försiktigt optimistisk, för jag tror att viljan att göra riktiga och rätta framsteg finns.

Det finns ett tänkvärt ordspråk,
den vise vet,
att den inget vet

0 likes, 0 shares, vad sägs om att spela på samma planhalva?
Citera
2014-02-27, 02:53
Medlem
Det ska så klart stå "kapitalistisk, oreglerad marknad" i början. Konstigt hur man läser igenom en text och missar de enklaste felen.
Citera
2014-02-27, 09:41
Medlem
Skrev ganska exakt samma sak på ett historiaprov för någon vecka sen, fler måste väckas
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in