2014-02-26, 13:09
Medlem
Hej alla!

Jag har totalt gått in i väggen pga för mycket jobb och har olovligen varit borta från mitt arbete i ett par dagar nu då jag väntat på att få träffa läkare.. Men så igår så bestämde jag mig för att gå till akutpsyk - vilket var ett väldigt bra val för läkaren lyssnade och förstod mig (har aldrig fått så bra respons tidigare så var väldigt förvånad) men i alla fall, innan jag skulle träffa läkaren så fick jag ta ett urinprov för droger - vilket var okej men nu har jag fått en remiss till en vårdcentral där jag kommer att bli sjukskriven.

Så min fråga är: tror ni att de kommer att testa mig för droger igen (via blod eller urin) eller ta blodprov för att se värden etc när det gäller en psykisk ohälsa och inget annat? Jag menar, jag vill bli sjukskriven för att jag mår dåligt psykiskt pga för mycket arbete så jag tycker kanske inte att det är relevant att hålla på att ta blod och urinprov på mig.. eller är detta standard?

Jag går ej via företagshälsan utan gör detta vid sidan om så att säga..

Tacksam för svar och önskar er alla en god dag!

All the best,
Hotelier

*Ville bara nämna att denna användaren jag skriver ifrån tillhör min vän som sitter bredvid mig så om han är ogillad här på detta forum så är det inte han som skrivit detta (även om han som sagt sitter bredvid mig då vi bor ihop) så hade uppskattat schyssta svar..
Senast redigerad av GeneralManager 2014-02-26 kl. 13:13. Anledning: Förklaring
Citera
2014-02-26, 13:14
Medlem
Nä du behöver inte vara orolig.

Inte ens på Beroendecentrum testar de dig för annat än vad du har uppget.

Att inte må bra är sin sak. Men de testar inte dig.

Dock så varför gå till vårdcentralen? Fundera ut om du kan gå till en privat klinik så att du inte får detta inskrivet hos ditt Landsting.

Det kan skapa problem i framtiden om du har någon kommande arbetsgivare som önskar intyg.

Så gå privat. Ställ in mötet med Vårdcentralen, de hjälper dig inte!

Robban
Citera
2014-02-26, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av freddeimalmo
Nä du behöver inte vara orolig.

Inte ens på Beroendecentrum testar de dig för annat än vad du har uppget.

Att inte må bra är sin sak. Men de testar inte dig.

Dock så varför gå till vårdcentralen? Fundera ut om du kan gå till en privat klinik så att du inte får detta inskrivet hos ditt Landsting.

Det kan skapa problem i framtiden om du har någon kommande arbetsgivare som önskar intyg.

Så gå privat. Ställ in mötet med Vårdcentralen, de hjälper dig inte!

Robban

Tack för snabbt svar!

Jag kanske säger fel.. City Capio Kliniken är det jag skall till.. vad är privat då? Läkaren från akutpsyk skrev remiss dit igår och jag fick en tid dit idag.. Kan jag tex ta med den remissen och istället gå till tex Ellenbogen (http://www2.praktikertjanst.se/4/Lakarhuset-Ellenbogen/)

Nu blev jag kluven över vad jag skall göra.. Kommer de att skriva in att jag har blivit deprimerad och fått svårt att sova etc i mitt landsting och så kan en ev ny arbetsgivare begära ut papper på detta? :/

Tack än en gång!
Citera
2014-02-26, 14:01
Medlem
Dom vill väl undersöka om det kanske finns en fysisk förklaring till att du mår som du mår? Och varför "vill du bli sjukskriven pga psykisk ohälsa"? Du gör dig själv en otjänst.
För mycket jobb? Byt jobb då? Eller kolla med din arbetsgivare om du kan gå ner i arbetstid alt annan arbetsuppgift.

Eller har det hänt något tragiskt inom familjen? Om inte, framstår du som en jättebebis med stora offerkoftan.

Tips: inse grundproblemet, lös det.

Att bli sjuk är absolut inget problem så länge viljan finns. Det är desto svårare att bli frisk igen.
Citera
2014-02-26, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av P-o-beln
Dom vill väl undersöka om det kanske finns en fysisk förklaring till att du mår som du mår? Och varför "vill du bli sjukskriven pga psykisk ohälsa"? Du gör dig själv en otjänst.
För mycket jobb? Byt jobb då? Eller kolla med din arbetsgivare om du kan gå ner i arbetstid alt annan arbetsuppgift.

Eller har det hänt något tragiskt inom familjen? Om inte, framstår du som en jättebebis med stora offerkoftan.

Tips: inse grundproblemet, lös det.

Att bli sjuk är absolut inget problem så länge viljan finns. Det är desto svårare att bli frisk igen.

Jag har extrema sömnproblem och har haft i ett par år men har inte velat äta tabletter - tills nu - och detta vet min arbetsgivare om. Sedan är det så att jag har en heltidstjänst men jag håller på att ta över min chefs tjänst vilket har inneburit olagligt mycket obetald övertid och detta har pågått i över 1 år nu och tanken är att jag ska "lära mig hans arbetsuppgifter" i ytterligare 6 månader.. men nu fixar jag inte det längre. Bristen på sömn i kombination med långa arbetsdagar och inte mer än 4-5 lediga dagar per månad och ingen semester på 1 år har gjort mig mer och mer deppig. Viljan har verkligen funnits men kroppen sade stopp för en månad sedan cirka då jag svimmade på jobb.

Jag har insett att det jobbet jag har tänkt att ta över inte är värt det och familj samt sambo säger att de märker sådan skillnad på mig så att de tycker att jag skall sjukskriva mig, få rätt på sömnen och samtidigt leta nytt arbete - för arbeta vill jag göra - jag blir tokig av att springa hemma för länge - även om det nu var ett tag sedan.. Och tragiskt i familjen, jo det har också hänt, min farfar håller på att gå bort (och har fungerat som min farsa i hela mitt liv - är 26 år) och min syster är svårt sjuk..

Jag har insett grundproblemet...
Citera
2014-02-26, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GeneralManager
Jag har extrema sömnproblem och har haft i ett par år men har inte velat äta tabletter - tills nu - och detta vet min arbetsgivare om. Sedan är det så att jag har en heltidstjänst men jag håller på att ta över min chefs tjänst vilket har inneburit olagligt mycket obetald övertid och detta har pågått i över 1 år nu och tanken är att jag ska "lära mig hans arbetsuppgifter" i ytterligare 6 månader.. men nu fixar jag inte det längre. Bristen på sömn i kombination med långa arbetsdagar och inte mer än 4-5 lediga dagar per månad och ingen semester på 1 år har gjort mig mer och mer deppig. Viljan har verkligen funnits men kroppen sade stopp för en månad sedan cirka då jag svimmade på jobb.

Jag har insett att det jobbet jag har tänkt att ta över inte är värt det och familj samt sambo säger att de märker sådan skillnad på mig så att de tycker att jag skall sjukskriva mig, få rätt på sömnen och samtidigt leta nytt arbete - för arbeta vill jag göra - jag blir tokig av att springa hemma för länge - även om det nu var ett tag sedan.. Och tragiskt i familjen, jo det har också hänt, min farfar håller på att gå bort (och har fungerat som min farsa i hela mitt liv - är 26 år) och min syster är svårt sjuk..

Jag har insett grundproblemet...
Ja, du behöver en månads semester och framförallt anständiga arbetstider (i mitt tycke, en ny arbetsgivare).
Senast redigerad av P-o-beln 2014-02-26 kl. 16:17.
Citera
2014-02-27, 09:29
Medlem
Oavsett vad som är grundproblemet måste man må bra NU. När man botar symtomet kan man efter det gå på kärnan om man så önskar. Det är dock ovanligt att man gör det utan KBT är det som är vanligast och mest effektivt enligt all forskning.

När det gäller sömn så prova Theralen. Be läkaren skriva ut det till dig. Det är helt ofarligt och INTE beroendeframkallande. Det är ett läkemedel som är utvecklat för psykos men någon provade det på andra saker och vips kom man på att det var bra mot klåda och men framförallt sömnproblem.

En del som tar Theralen kan känna sig "bakfull" första gångerna. Men det är extremt effektivt för att sova. Utöver det så är det en av få saker som är helt ofarligt att använda. gå in på www.fass.se och läs mer om det. Se till att få det i droppform.

Vad jag förstår så har du fått en remiss till ett privat sjukhus om det är Ellenbogen eller Praktikertjänst så är det helt grönt. När du är där säg att du vill fortsätta gå där. Eventuellt måste du kanske "lista" om dig. Det gör att du slipper Landstinget och du slipper att gå tillbaka till den läkaren som har remiterat dig.

Det är så klart en bra fördel att Landstinget inte får in din journal. Å andra sidan så har du helt klart en rimlig förklaring på varför du mår dåligt men Å andra sidan kan du slippa att behöva förklara dig. Men det beror så klart på vad du vill göra i framtiden.

Det finns tyvärr arbetsgivare som ställer som krav att man är "fullt frisk" när man börjar en anställning. Om det skulle vara så att du byter jobb och sedan mår dåligt kan du "bevisa" genom att hämta ut din journal från Landstinget att du var "fullt frisk" när du påbörjade din anställning.

Det finns även företag som tyvärr begär att man skall visa på sin journal samt utdrag från brottsregistret innan man får jobbet. Därav är det bra om du går privat eftersom de inte kan se dina handlingar alls. Av någon konstig anledning finns inget samarbete mellan det privata och Landstinget!

(Det är i sig sjukt eftersom du kan gå på båda ställena och få mediciner).

Lycka till!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in