• 1
  • 2
2014-02-26, 12:57
Medlem
Hej!

Jag ska hämta ut mitt körkort på posten men är inte i Sverige under en lång tid och tänkte skicka mitt legg till min syster som kan hämta ut det(vi är lika). Hur skulle de kunna kontrollera att de inte är jag? Jag vet även att de är ett PUL-brott menom hon inte säger rakt ut att hon ska hämta ut "sitt" körkort och om de frågar sen "om de är hennes" så kan hon spela dum och säga nej, jag ska hämta ut min systers kort osvosv.
Citera
2014-02-26, 13:01
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av felixtomatketchup
Hej!

Jag ska hämta ut mitt körkort på posten men är inte i Sverige under en lång tid och tänkte skicka mitt legg till min syster som kan hämta ut det(vi är lika). Hur skulle de kunna kontrollera att de inte är jag? Jag vet även att de är ett PUL-brott menom hon inte säger rakt ut att hon ska hämta ut "sitt" körkort och om de frågar sen "om de är hennes" så kan hon spela dum och säga nej, jag ska hämta ut min systers kort osvosv.

Ombud får inte hämta ut kvalificerade ID-handlingar alls. Posten är skyldig att matcha försändelsen mot ID-handling hos den som hämtar ut det.

Om hon säger att "det är mitt" och posten väljer att inte tro henne så kommer händelsen att polisanmälas.

Så, kan ni komma undan med det? Ptja, troligen. Men ställ dig först frågan om ni verkligen är så lika så att det kommer att fungera.

Men vad PUL har med saken att göra begriper jag inte varför du fått för dig.
Senast redigerad av EckiEcki 2014-02-26 kl. 13:04.
Citera
2014-02-26, 13:12
Medlem
Okej, tack. nej, jag blandade ihop det med urkundsförfalskning
Citera
2014-02-26, 13:12
Medlem
TinyPoliss avatar
Det du frågar om är omöjlig att sia om.
Du vill köra en bluff som kan gå 50/50 om ni nu är väldigt lika på körkortet.
Utöver det så skall underskriften stämma överrens.

Tror inte ditt scenario är unikt så mitt råd är att du kontaktar Transportstyrelsen och förklara att du vill få ditt körkort när du är tillbaka i Sverige.
Citera
2014-02-26, 13:16
Medlem
Kaustis avatar
När det gäller paket på Posten så räcker det med att den som hämtar ut paketet har med sig bådas ID, borde väl funka likadant hos polisen också. Skulle inte så vara fallet kan du säkert glida ner dit, förklara läget, skriva på nån lapp eller nåt och sen fixar dom resten
Citera
2014-02-26, 13:18
Medlem
ormanoffs avatar
Jag vet inte exakt hur det går till när ett ID-kort hämtas ut men antagligen får man väl signera ett kvitto och då finns det stor risk att man gör sig skyldig till urkundsförfalskning vid uthämtandet. Kontrollera om det inte går att använda en fullmakt.
Citera
2014-02-26, 13:31
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormanoff
Jag vet inte exakt hur det går till när ett ID-kort hämtas ut men antagligen får man väl signera ett kvitto och då finns det stor risk att man gör sig skyldig till urkundsförfalskning vid uthämtandet. Kontrollera om det inte går att använda en fullmakt.

För körkort gäller att personalen öppnar försändelsen och jämför bild/signatur med den ID-handling som personen som hämtar ut försändelsen visar upp (ja, och såklart jämför man även med den fysiska personen)

Nej, man får inte använda fullmakt/ombud för att hämta ut kvalificerade ID-handlingar.

(Undantag finns vid förvaltarskap etc etc, men det är ju inte aktuellt här.
Citera
2014-02-26, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
När det gäller paket på Posten så räcker det med att den som hämtar ut paketet har med sig bådas ID, borde väl funka likadant hos polisen också. Skulle inte så vara fallet kan du säkert glida ner dit, förklara läget, skriva på nån lapp eller nåt och sen fixar dom resten
Detta gäller inte för alla försändelser. Identitetshandlingar och vissa särskilda paket (en köpt jaktkniv t.ex.) får endast hämtas ut av den person de köpts/beställts av. Identitetshandlingar är det endast den som de gäller som får hämta ut dem.

Reglerna ser ut så för att skydda mot identitetsstöld. "Jamen det är ju familj" kan man tänka, men i vissa familjer finns det riktiga rötägg.
Citera
2014-02-26, 14:44
Medlem
miikoss avatar
Det är lite olika, om man har tagit digitalt fotografi på Trafikverkets förarprovkontor, så sker inte sk. utökad legitimationskontroll vid utlämning. Utan man visar endast annan legitimation.

Men fullmaktsombud/bud lär inte få hämta körkortet.

Funderar dock på om det inte går att be Transportstyrelsen skicka körkortet utomlands?

Hur länge gäller utlandsvistelsen? Land inom eller utanför EES?
Citera
2014-02-26, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miikos
Funderar dock på om det inte går att be Transportstyrelsen skicka körkortet utomlands?

Det går väl att höra av sig till postkontoret och meddela att de behöver hålla kvar kortet där en utökad tid pga utlandsvistelse? Det beror kanske på hur länge TS är bortrest, men är det någon månad eller tre borde det gå. Att breven återsänds efter en viss tid är ju bara standard för att se till att någon tar hand om det istället för att de skräpar i deras lager?
Citera
2014-02-27, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miikos
Det är lite olika, om man har tagit digitalt fotografi på Trafikverkets förarprovkontor, så sker inte sk. utökad legitimationskontroll vid utlämning. Utan man visar endast annan legitimation.

Men fullmaktsombud/bud lär inte få hämta körkortet.

Är du säker på det första? När jag hämtade ut mitt första körkort (där fotot var taget i anslutning till mitt teoriprov) så öppnade kassörskan paketet, jämförde mig med det kortet och det kortet med mitt pass. Det var visserligen fem år sedan så det kanske har ändrats nu.
Citera
2014-02-27, 18:16
Medlem
theodor.busses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klubber
Är du säker på det första? När jag hämtade ut mitt första körkort (där fotot var taget i anslutning till mitt teoriprov) så öppnade kassörskan paketet, jämförde mig med det kortet och det kortet med mitt pass. Det var visserligen fem år sedan så det kanske har ändrats nu.

Då gissar jag att kassörskan gjorde sig skyldig till brott mot posthemligheten (även kallad brevhemligheten).
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in