• 1
  • 2
2005-08-06, 10:36
Medlem
Den gröna brukar jag använda. Om ni sätter några vitlöksklyftor i jord, kommer gröna skott som kan användas i sallad. Det är mycket smak i dem.
Citera
2005-08-06, 14:16
Medlem
OliTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gråräv
Nä, givetvis finns risker med hantering av livsmedel.
I detta fall rör det sig om clostridium botulinum sporen som i vanliga fall inte har en chans att föröka sig då den är en sk. anaerob mikroorganism som endast växer till i syrefattiga miljöer. När man förvarar livsmedel i en syrefattig miljö så tar man risken - inte bara i fallet med vitlök.
Farligast är de livsmedel som växer i jord eller bottenlevande organismer där botulinum sporen kan ha följt med från bottenslammet. (ELLER korskontamination vilket kan innebära precis alla livsmedel som hanterats så att de kommit i kontakt med tex. en skärbräda där något av ovanstående livsmedel hanterats)

Botulism, den potentiellt dödliga matförgiftning som följer då du intagit toxinet som mikroorganismen bildas har tidigare orsakat dödsfall speciellt hänrörande charkprodukter, innan tillsats av nitritsalt satte stopp för sporerna. Nämnas kan också att även nitritsalt orsakat dödsfall då höga halter är giftiga.
Så man skall vara försiktig, vid all hantering av livsmedel.

Tillväxten av botulinumsporerna hämmas av salt (10%) och upphör helt vid förvaring under 3,3 grader celcius.

Jag är medveten om vad du skriver, jag har själv läst på angående botulism och dess orsaker. Det är trots riskerna inte många som känner till att hemgjord vitlöksolja (utan syra) kan vara potentiellt dödligt. De flesta andra livsmedel där risker finns hålls folk relativt välinformerade om.
Citera
2005-08-08, 01:43
Medlem
TrhYs avatar
Vitlök på tub av märket Signum(typ 20 :-)finns på Konsum(Coop), helt överlägset.

Finns det nåt tråkigare än att göra ren vitlökspressen för ett par klyftor?
Citera
2005-08-08, 02:11
Medlem
StigAllans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrhY
Vitlök på tub av märket Signum(typ 20 :-)finns på Konsum(Coop), helt överlägset.

Finns det nåt tråkigare än att göra ren vitlökspressen för ett par klyftor?

När du har pressat klyftorna använd omedelbart under rinnande vatten diskborsten i hålen på vitlökspressen.
Från motsatt håll än vitlökens utgångsriktning.
Då hinner resterna inte torka fast, gjort på någon halvminut.
Citera
2005-11-19, 14:11
Medlem
systems avatar
Eller släng vitlökspressen åt h*****e och använd kniv.
Finhackad vitlök = mindre besk än pressad.

Då får du dessutom lite övning i din fingerfärdighet.
Citera
2005-11-19, 17:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av system
Eller släng vitlökspressen åt h*****e och använd kniv.
Finhackad vitlök = mindre besk än pressad.

Då får du dessutom lite övning i din fingerfärdighet.

Jag tycker faktiskt att pressad vitlök är mycket godare än hackad.
Citera
2005-11-19, 18:44
Medlem
Balkongståarns avatar
Hacka vitlöken hör ju liksom till matlagningen. Först krossa den med redsidan av en kvin och sen hacka den fint. Trevlig liten syssla som man kan sätta barnen på om man inte själv vill lukta vitlök om fingrarna.
Citera
2005-11-21, 16:10
Medlem
Affelindos avatar
Ett annat smidigt knep om man använder vitlökspress är att inte skala vitlöksklyftan. Pressa den dirket som den är. Skal kommer inte med genom de små hålen och det är bara att dra bort skalet från den använda pressen så följer allt "jox" med. Sedan är det bara att skölja.

Fast även jag föredrar nog att hacka vitlök för det mesta.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in