Citat:
Ursprungligen postat av OliT
Den senaste restaurangen jag jobbade på gjorde egen vitlöksolja, jag påpekade problemet men ingen lyssnade. Men jag kan direkt säga att det inte blir kul för restaurangen om någon skulle drabbas. Risken kanske inte är överhängande att något ska hända, men det är inte kul att bli dödssjuk för att man gjorde för mycket olja för att använda upp på en vecka.
Nä, givetvis finns risker med hantering av livsmedel.
I detta fall rör det sig om clostridium botulinum sporen som i vanliga fall inte har en chans att föröka sig då den är en sk. anaerob mikroorganism som endast växer till i syrefattiga miljöer. När man förvarar livsmedel i en syrefattig miljö så tar man risken - inte bara i fallet med vitlök.
Farligast är de livsmedel som växer i jord eller bottenlevande organismer där botulinum sporen kan ha följt med från bottenslammet. (ELLER korskontamination vilket kan innebära precis alla livsmedel som hanterats så att de kommit i kontakt med tex. en skärbräda där något av ovanstående livsmedel hanterats)
Botulism, den potentiellt dödliga matförgiftning som följer då du intagit toxinet som mikroorganismen bildas har tidigare orsakat dödsfall speciellt hänrörande charkprodukter, innan tillsats av nitritsalt satte stopp för sporerna. Nämnas kan också att även nitritsalt orsakat dödsfall då höga halter är giftiga.
Så man skall vara försiktig, vid all hantering av livsmedel.
Tillväxten av botulinumsporerna hämmas av salt (10%) och upphör helt vid förvaring under 3,3 grader celcius.