• 1
  • 2
2005-08-03, 23:53
Medlem
nanos avatar
Precis börjat laga mat och sånt där trixigt ^^

Undrar nu.... ibland är det brunt och grönt i vitlöksklyftorna;

Ska det vara så?
Ska man inte dom delarna?
Är det tecken på att den är rutten?
Citera
2005-08-03, 23:56
Medlem
LadyTieras avatar
jag skär bort det eller slänger helt, använder bara fräsch vitlök
Citera
2005-08-04, 00:01
Medlem
volvo 240s avatar
Gör samma som Tiera. Brunt känns inte sådär fräscht att ha i maten och grönt är la typ omoget.
Citera
2005-08-04, 00:56
Medlem
StigAllans avatar
När vitlöksklyftan ser fin ut förutom en grön utväxt i andra änden än roten så går det väldigt bra att dela klyftan längsefter och sedan pilla bort det gröna i mitten av varje bit.
Då brukar det värdefullaste finnas kvar.
Brun och lösaktigt rutten så kasta.
Citera
2005-08-04, 22:33
Medlem
Bästa vitlöken köper man hos restauranggrossisten Martin Olsson. De har skalade och frysta vitlöksklyftor i påse. Bara att tina under kranen några sekunder och sedan använda. Man slipper skala och få mer eller mindre möglig vitlök som den man köper hos den lokala matvarubutiken. Den frysta är helt perfekt, kanske med undantag av att den ser lite genomskinlig ut när den tinat, men vem bryr sig när allt annat är bra.
Citera
2005-08-04, 23:57
Medlem
Madchilds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snowman
Bästa vitlöken köper man hos restauranggrossisten Martin Olsson. De har skalade och frysta vitlöksklyftor i påse. Bara att tina under kranen några sekunder och sedan använda. Man slipper skala och få mer eller mindre möglig vitlök som den man köper hos den lokala matvarubutiken. Den frysta är helt perfekt, kanske med undantag av att den ser lite genomskinlig ut när den tinat, men vem bryr sig när allt annat är bra.

Japp. En småfiffig grej med sådan vitlök är att mixa en påse med lite olja och ha i en burk i kylen, sen har du sjysst "vitlökspasta" som du bara tar fram och duttar i käket när det behövs. Då slipper du dessutom tina varje gång.
Citera
2005-08-05, 00:11
Medlem
Grårävs avatar
Vitlök håller förvånansvärt länge om man gör som Madchild föreslår.
Skala mycke vitlök och mixa med olivolja, inte vanlig olja (antioxidanterna i olivoljan håller pastan fräsch) och salt som konserverar.
Förvara i burk med tätt lock i kylen.
Citera
2005-08-05, 00:28
Medlem
OliTs avatar
Javisst, det är hemskt tråkigt att det är livsfarligt att göra det också. Botulism är inte att leka med.

Citat:
Ursprungligen postat av Foodinfo.net
Can I keep garlic in oil ?

Garlic can be kept in oil, BUT never try to do so at home !

Regardless of its flavour potency, garlic is a low-acid vegetable. The pH of a clove of garlic typically ranges from 5.3 to 6.3. As with all low-acid vegetables, garlic will support the growth and subsequent toxin production of the bacterium Clostridium botulinum when given the right conditions. These conditions include improper home canning and improper preparation and storage of fresh herb and garlic-in-oil mixtures.

Moisture, room temperature, lack of oxygen, and low-acid conditions all favour the growth of Clostridium botulinum . When growing, this bacterium produces an extremely potent toxin that causes the illness botulism. If untreated, death can result within a few days of consuming the toxic food.

Garlic-in-oil mixtures stored at room temperature provide perfect conditions for producing botulism toxin (low acidity, no free oxygen in the oil, and warm temperatures). The same hazard exists for roasted garlic stored in oil. At least three outbreaks of botulism associated with home-made garlic-in-oil mixtures have been reported in North America since 1980.

Recently, in spring 2003, a case of botulism from canned garlic in oil occurred in Denmark. A 30 year old male ate 4 pieces of garlic and got seriously ill. Fortunately he survived after a 14 day long nearly fatal illness. This was the only case from a large batch of semi-industrially canned garlic produced in Germany. The batch was only heated up to 85°C, which is not high enough to kill C. botulinum spores.

Maximalt en vecka bör man förvara vitlök i olja, förutsatt att den är kyld hela tiden, även det kan vara för länge.
Citera
2005-08-05, 00:37
Medlem
StigAllans avatar
Hur jobbigt är det egentligen att skala och hacka en vitlöksklyfta?
Tycker att det är en oftast försumbar del av matlagningsproceduren, pressad vitlök än enklare.
Det finns även djupfryst finhackad gullök att köpa.
Men som alltid så förlorar djupfrysta varor i smak.
Citera
2005-08-05, 11:16
Medlem
Grårävs avatar
Hmm... flera restauranger jag arbetat på kör på just denna metod.
Ställer mig tveksam till att det skulle vara farligt.

ALLA livsmedel har potential att göra dig sjuk om de hanteras fel, vitlök givetvis inget undantag.
Citera
2005-08-05, 12:57
Medlem
OliTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gråräv
Hmm... flera restauranger jag arbetat på kör på just denna metod.
Ställer mig tveksam till att det skulle vara farligt.

ALLA livsmedel har potential att göra dig sjuk om de hanteras fel, vitlök givetvis inget undantag.

Den senaste restaurangen jag jobbade på gjorde egen vitlöksolja, jag påpekade problemet men ingen lyssnade. Men jag kan direkt säga att det inte blir kul för restaurangen om någon skulle drabbas. Risken kanske inte är överhängande att något ska hända, men det är inte kul att bli dödssjuk för att man gjorde för mycket olja för att använda upp på en vecka.
Citera
2005-08-06, 00:43
Medlem
Grårävs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OliT
Den senaste restaurangen jag jobbade på gjorde egen vitlöksolja, jag påpekade problemet men ingen lyssnade. Men jag kan direkt säga att det inte blir kul för restaurangen om någon skulle drabbas. Risken kanske inte är överhängande att något ska hända, men det är inte kul att bli dödssjuk för att man gjorde för mycket olja för att använda upp på en vecka.

Nä, givetvis finns risker med hantering av livsmedel.
I detta fall rör det sig om clostridium botulinum sporen som i vanliga fall inte har en chans att föröka sig då den är en sk. anaerob mikroorganism som endast växer till i syrefattiga miljöer. När man förvarar livsmedel i en syrefattig miljö så tar man risken - inte bara i fallet med vitlök.
Farligast är de livsmedel som växer i jord eller bottenlevande organismer där botulinum sporen kan ha följt med från bottenslammet. (ELLER korskontamination vilket kan innebära precis alla livsmedel som hanterats så att de kommit i kontakt med tex. en skärbräda där något av ovanstående livsmedel hanterats)

Botulism, den potentiellt dödliga matförgiftning som följer då du intagit toxinet som mikroorganismen bildas har tidigare orsakat dödsfall speciellt hänrörande charkprodukter, innan tillsats av nitritsalt satte stopp för sporerna. Nämnas kan också att även nitritsalt orsakat dödsfall då höga halter är giftiga.
Så man skall vara försiktig, vid all hantering av livsmedel.

Tillväxten av botulinumsporerna hämmas av salt (10%) och upphör helt vid förvaring under 3,3 grader celcius.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in