2014-02-25, 19:24
Medlem
Chadrons avatar
Hej!
Jag ska ut i skogen imorgon till ett stlle dr jag vet att det ligger en dd rv och tnkte ta hem skallen och frska mig p att rensa den fr att ha i bokhyllan. Jag funderade p att ta med hela rven, men dels blir det s mycket att koka och dels tror jag inte att jag orkar pussla ihop smbenen.
Jag har lst runt p internet och det verkar finnas olika "recept" p hur man ska gra sjlva kokningen och rensningen.
Har ngon hr erfarenhet av sdant hr? Vad funkar bst? Jag bor i lgenhet utan trdgrd s jag mste gra det inomhus. Kommer det att lukta s att grannarna brjar undra? Hur lnge behver en rvskalle koka ungefr? Ngot annat jag ska tnka p?
Citera
2014-02-25, 19:26
Medlem
Kipps avatar
Det kan lukta riktigt jvligt. Koka lnge och p ganska lg vrme tills att kttet ramlar av, skrapa och skr bort s mycket det gr innan. Sen om du vill bleka den s kan du lta den ligga i svag vteperoxidlsning.

http://www.give2all.org/12/2011/12/h...k-montera.html
Senast redigerad av Kipp 2014-02-25 kl. 19:31.
Citera
2014-02-25, 20:03
Medlem
Chadrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kipp
Det kan lukta riktigt jvligt. Koka lnge och p ganska lg vrme tills att kttet ramlar av, skrapa och skr bort s mycket det gr innan. Sen om du vill bleka den s kan du lta den ligga i svag vteperoxidlsning.

http://www.give2all.org/12/2011/12/h...k-montera.html

Haha, den dr sidan verkar vara krd genom google translate, men om infon dr stmmer r det ju bra. Jag funderar p om jag ska lta bli den hr rven trots allt, fr den har varit dd i minst tv veckor och legat ute i skogen. Den dr sidan varnar fr att hjrnan torkar in och luktar pest om kadavret r fr gammalt. andra sidan har jag ju inget att frlora, luktar det fr vidrigt r det ju bara att jag slnger skiten och vdrar. Och det r ju inte s ofta man springer p dda rvar
Citera
2014-02-25, 21:50
Medlem
Koka en stund och sen kr du in en skruvmejsel i nacken och rr runt lite s rinner hjrnan ut.
Citera
2014-02-25, 21:59
Medlem
Fel ssong, men man kan ocks lgga skallen p en myrstack, efter nn vecka har myrorna kkat den ren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in